Handlerkonsulentene Haavard Solbakken (t. v.) og Tom Larsen i full gang med å montere alarmer på utstilte mobiltelefoner sammen med Øyvind Norvik. Foto: Erik Andersen.

HJELPER FRA A TIL Å

Handlerkonsulentene er kjedeledelsens forlengede arm til medlemmene. Nyåpninger betyr ekstra innsats.

Etter å ha kjørt fra henholdsvis Fredrikstad og Oslo hopper handlerkonsulentene Tom Larsen og Haavard Solbakken ut fra bilene kvelden før åpningen på Tynset. Med seg i bilene har de med seg mye utstyr som skal monters og være klart til åpningen dagen etter. Innenfor dørene til butikken venter mange andre oppgaver. Det er litt kaotisk, alle jobber, og handlerkonsulentene er ikke i seng før langt på natt.

 

Kostnadsbildet

Men da gitrene ble hevet tidlig dagen etter og kundene strømmer inn, er det meste klart. Først da kan konsulentene ta en pust i bakken, mens de ansatte i butikken og leverandørene som er gjester får mer enn nok å gjøre med å betjene publikum. Her skal også kaker, brus, kaffe og ballonger deles ut.

 

– Vi får jo tidlig kunnskap om det når en butikk skal foreta flytting eller nyåpning. Da går konsulentvirksomheten vår ut på alle deler av planene, fra gulv og interiør, fargevalg, plassering av reoler, innredning av avdelingene i butikken og alt annet som hører med til en så omfattende planlegging. Kort sagt er vi med fra A til Å, sier Haavard Solbakken.

 

En veldig viktig oppgave ved en slik åpning er å se på forretningens kostnadsbilde. Konsulentene går gjennom alle deler av butikkenes regnskap med butikkledelsen. Planen er å få en best mulig bunnlinje i regnskapene.

 

– Dette er vel også en del av deres vanlige virksomhet?

 

– Ja, vi vurderer hele tiden deler av forretningsdriften. Euronics har kjedeforretninger over hele landet, både i byer og grisgrendte strøk. Det blir jo en del av vurderingene hvor forretningene befinner seg og ikke minst å tilpasse varesortimentet til det aktuelle stedet, sier Solbakken.

 

Tom Larsen ser også det ekstra ansvaret når en ny butikk skal åpnes.

 

– Ansvaret for å kalle dette en nyåpning av en butikk er å se på helheten som et prosjekt. Vi får rollen som prosjektledere og skal sørge for fremdriften sammen med butikkledelsen. Vi kan gi støtte til mye av det som skjer og bruke kunnskapene våre, men ansvaret for selve fremdriften må ligge hos butikkens innehaver, sier han.

 

Begge innrømmer at det kreves ekstra ressurser og går med mye tid når det er snakk om nyåpninger. Typisk er at konsulentene er med frem til siste minutt før åpning.

 

– Dette er en viktig del av oppgaven vår. Alle som henvender seg til kjeden sentralt med planer og interesser for å gjøre ting, vil få oppfølging. I tillegg til at vi vurderer lokale forhold skal vi ikke glemme at kjeden har et grunnsortiment som ligger i bunnen av vareutvalget hos alle. Det blir spesielt tatt hensyn til når det er nyåpning, sier Larsen.

 

Bjørn Mosen fra Grundig (t. v.) og Haavard Solbakken delte ut ballonger til kundene ved nyåpningen på Tynset, og markerte samtidig kjedens tiårsjubileum.
Til toppen