HOPP I MOBILOMSETNINGEN

Til tross for en nedgang i antall solgte telefoner, vokser omsetningen i kategorien kraftig ettersom nordmenn velger de dyrere modellene.

Antall solgte mobiler falt fra 1,9 til 1,8 millioner enheter i 2018, en nedgang på fem prosent. Likevel vokser omsetningen med fem prosent, til nesten 10,2 milliarder kroner. 

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Den høye prisen bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2017 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,1 måneder, i 2018 hadde den økt til 31,4 måneder. 

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo. 

Damer bytter oftere
Det skjedde i 2018 også endringer i hvem som skifter mobil hyppigst. I tidligere år har menn skiftet mobil oftere enn kvinner, men nå har balansen endret seg. Kvinnene beholder mobilen i litt over 30 måneder før de kjøper ny, mens mennene holder på sin telefon nesten to måneder lengre. 

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. 

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i litt over to år, mens personer over 50 år bytter ikke før etter tre år. 

Nettbrettmarkedet stiger noe i 2018, opp fra en halv million brett i 2017 til 523.000 enheter i fjor. 

Nordmenn liker å måle aktiviteten sin, og salget av smartarmbånd og -klokker fortsetter å stige i 2018. 

De litt enklere aktivitetsmålerne solgte 560.000 enheter i 2018, mot 520.000 i 2017. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 400.000 til 500.000 enheter. 

Motefolket lager smartklokker
– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo. 

Både kjente merkenavn som Michael Kors, Armani og Fossil har tatt steget inn i markedet for aktivtetsarmbånd og smartklokker, mens flere av de tradisjonelle produsentene som Samsung og Apple har kommet med e-sim i sine klokker. 

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse

Til toppen