Salgssjef Patrick Lund i Expert Norge kjørte blant annet en quiz som en del av opplæringen av butikkselgerne.

HØY INTERESSE FOR LAVINTERESSEKATEGORI

– Hvitevarer blir sett på som en lavinteressekategori, men interessen blant våre ansatte som arbeider med dette daglig er veldig høy.

Det sier Lars Jødahl, nordisk innkjøpssjef for hvitevarer i Expert. Han er ansvarlig for samlingen Produktexpert, som går av stabelen på Hotell 33 på Økern i Oslo i april, og innrømmer at kunder som kjøper hvitevarer ikke er de mest oppdaterte.

– Derfor er det viktig at de i butikkene våre møter engasjerte selgere med et høyt kunnskapsnivå. På denne kategorisamlingen opplever vi at interessen for å lære er høy, slik er det alltid på kursene våre, sier Jødahl til fagbladet Elektronikkbransjen.

Leverandørene av hvitt og smått snakker ofte med de samme butikkselgerne

Det er fjerde gang samlingen arrangeres på Hotell 33, og for første gang er også småelektriske produkter tatt inn.

– Fordelingen hvitt/smått er 80/20, og vi har gjort dette for å få fokus på sesongstart i den småelektriske kategorien. Leverandørene av hvitt og smått snakker ofte med de samme butikkselgerne, og vi vil til høstens småelektriske samling gjør det samme, der vi tar inn 20 prosent hvitevarer, sier Jødahl.

 

Norge, Danmark og Finland

Fra butikkene deltar 550 ansatte over fire kurs. Danmark og Finland er samlet, mens de norske har egne kurs. Fra leverandørene er det tolv som firma som deltar.

– På grunn av plassen har vi ikke mulighet til å ha med alle. Interessen fra leverandørene er stor. De reiser mye rundt i butikkene, men her møter de alle samlet. Ikke minst er det viktig at selgerne, når de er ute av butikkene, har bedre anledning til å fokusere på å lære, sier Jødahl.

– Hva vil du si om kvaliteten på utstillingene og det leverandørene viser frem?

– Tilbakemeldingene vi har fått fra butikkselgerne er eksepsjonelt gode. Nivået på leverandørene er ekstremt høyt, og vi er veldig imponert på arbeidet de har nedlagt.

– Hva er det viktigste budskapet fra kjeden til butikkselgerne på denne samlingen?

– På produktsiden snakker vi mye om dampovner, og kunnskap rundt teknologier som vil være viktige i tiden fremover. I tillegg er vi opptatte av smarte wifi-produkter og matoppbevaring.

Morten Kleivane (f. v.), Ronny Palving Andersen og Ole Meidell i Grundig med hybridtørketrommelen GTA38267G med varmepumpe og kondens og den sidehengslede innbyggingskomfyren GEZS57000BL.
Bjørn Ståle Bratsberg (t. v.) og Christoffer Hamer i Temptech med vinskapet GRN280DW, i hvitt design med to soner og kapasitet til 250 flasker. Pris: 27.500,-
Til toppen