Tonny Frederiksen, sjef for forretningsutvikling i Mobotix, frir til de tradisjonelle el-installatørene med selskapets nye dørtelefoner.

HØYOPPLØST OVERVÅKNING

Mobotix gjør sine overvåkningskamera mer avanserte, og frir samtidig også til de små installatørene.

Den tyske produsenten av overvåkningskamera og -programvare hadde sin årlige partnerkonferanse i Riga i høst, og lanserte flere nye produkter og løsninger.

 

Vi ser at de som har vært tradisjonelle el-installatører nå også har begynt å selge disse produktene

Kraftig vekst

– Vi er et programvareselskap som utvikler og produserer vår egen maskinvare for digitale, høyoppløste og nettverksbaserte video sikkerhetsløsninger. Alle våre kamera blir bygd og utviklet i Tyskland, vi distribuerer til mer enn 70 selskaper i verden og installerer våre kamera i de mest ekstreme klimaforhold, fra Nord- og Sydpolen til Mount Everest, sier Torsten Anstädt, sjef for strategisk markedsføring i Mobotix, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller selskapet vokser med 15 til 20 prosent år over år, og er nå nummer fem globalt målt i antall solgte enheter. Selskapet selger utelukkende til distributører, som igjen selger til sine forhandlere.

– Mobotix er en pioner innen desentraliserte systemer. Her trenger du ikke noen sentral datalagring, alt er integrert direkte i kameraet med backup i skyen. Hvis noe skjer med datasenteret eller serverne dine, så har du mistet all data fra for eksempel 100 kamera med et tradisjonelt system. Men med et desentralisert system er dataene på hvert kamera tilgjengelig direkte via nettverket, sier Anstädt.

De nye kameraene har nå som standard fem megapikslers oppløsning, opp fra 3,1, og kommer med objektiver som dekker både tele, fisheye og zoom. De har også fått fire ganger bedre lyssensitivitet og 27 prosent kraftigere zoom på sine fargesensorer, mens sort/hvitt-kameraene har fått 200 ganger kraftigere zoom og en økning i oppløsning fra 1,3 til fem megapiksler. 

 

Inn på privaten

– Vi har tre distributører i Norge, som igjen selger til en rekke installatører og integratorer fra både el-, sikkerhets- og databransjen. Vi snakker her om alt fra énmannsselskap til store systemintegratører som Bravida og YIT, sier Tonny Frederiksen, sjef for forretningsutvikling i Mobotix.

Selskapet har blant annet begynt å få taket også på privatmarkedet, da spesielt med sine dørtelefoner.

– Vi ser at de som har vært tradisjonelle el-installatører nå også har begynt å selge disse produktene. Vi kom på markedet med vår første dørtelefon til privatmarkedet for 2,5 år siden, men det har skjedd en markant vekst det siste året, sier han.

Han forteller veksten har skjedd både i norske byer og i mer landlige strøk.

– Mange som har sommerhus vil også gjerne kunne se hjemmefra hvem som går forbi, og dørtelefoner gir deg både sikkerhet og overvåkning, sier Frederiksen.

 

Personvern

Det har vært mye medieinteresse rundt personvern den siste tiden, har det påvirket markedet dere jobber i?

– Selve lovgivningen er forskjellig fra land til land og vi kan legge inn begrensninger i våre produkter for å oppfylle disse, men det er opp til den enkelte partner og installatør å påse at lokale lover følges.

Frederiksen sier han føler folk har blitt mindre skeptiske til overvåkningskamera den siste tiden.

– Beklageligvis skjer det ting som gjør at folk gjerne vil beskytte seg selv og tingene sine. Da vi opplevde Utøya ble det for eksempel mye fokus på videoovervåkning i etterkant. Vi ser på våre produkter som en forsikring. Man håper man ikke trenger å bruke den, men den er der om noe skulle skje, sier han.

Til toppen