Jon Paulsen (t. v.), administrerende direktør Jan Paus og utviklingssjef Olav Mellum Arntzen i Seas viser modellene 27TBFC/G-DXT, en prototyp i Excel-serien og W15LY001.

Høyttalere med sjel fra norske Seas

Våre medarbeidere er engasjert. De legger sjelen i arbeidet og skaper et produkt som kundene er villige til å betale mer for.

Det sier salgssjef Jon Paulsen ved Seas fabrikker AS i Moss. Under CES viste de seg frem i en suite i Venetian Tower, der resten av produsentene av tung hifi var samlet. Paulsen forteller at annen hver høyttalerprodusent i Venetian Tower har enheter fra Seas.

– Det er et tøft marked, og konkurranse fra Kina er hard. De har atskillig lavere kostnader enn oss, men vi holder oss flytende takket være kunder som er villige til å betale for sjelen i en høyttalerenhet. I Kina lager de det de får beskjed om, og ferdig med det. Våre produkter har en sjel, de har presisjon og god konsistent, sier Paulsen.

Han forteller en historie om en medarbeider som bokstavelig talt har nese for gode høyttalerelementer.

– Det sier noe om engasjementet blant våre ansatte. En dame i produksjonen kan kjenne forskjell på kvaliteten i gummien vi bruker ved å lukte på den, sier Paulsen.

Kundespesifiserte modeller

S eas har 300 modeller. Mange av disse er kundespesifisert, og bygger på de 80-100 hovedmodellene i katalogen. Fabrikken i Moss produserer 300.000 enheter i året, og omsatte i fjor for 44 millioner kroner.

– Hvordan klinger navnet Seas i ørene på bransjen?

– Vi er kjent for å levere høy kvalitet. Den typiske kunden vår er en høyttaleringeniør som ønsker å oppnå gode lydresultater. De har sine egne ideer om hvordan lyd skal reproduseres, og trenger en god grunnenhet modifisert etter deres ønsker. Vår jobb er å levere disse, sier Paulsen.

Han forteller at CES er svært viktig for Seas.

– For det første treffer vi våre eksisterende kunder, og vi bruker messa til å finne nye kunder. Det er tradisjon at vi serverer norsk laks, linjeakeveitt og flatbrød, sier Paulsen.

På CES viste Seas fire nye enheter i Prestige-serien, som skal gi mye for pengene. I Excel-serien er ikke pris noe tema, den skal være det beste Seas kan produsere.

Kopper i magnetsystemet

– Her er det mange detaljer som gjør enhetene mye dyrere. Blant annet har vi tykke kopperringer i magnetsystemet som kortslutter krypstrømmer for å redusere forvrengningen, sier Paulsen.

Seas leverer bilhøyttalere, og lanserte for et par år siden Lotus-serien. Referanse-settet i denne serien har vunnet mange priser.

– Blant annet vant vi første, andre, tredje og femteplass i Indonesia. Nå lanserer vi et Performance-sett til en lavere pris, men fortsatt er kvaliteten svært god, sier Paulsen.

Seas er et 50 år gammelt selskap, og hadde sitt utspring i Radionette. En ingeniør ble i 1948 ansatt for å utvikle høyttalerenheter, og så tidlig et behov for slike enheter også hos andre radiofabrikker. Dermed ble Scandinavian Electro Accoustic Systems (SEAS) etablert. Etter et par eierskifter, ble selskapet overtatt av de ansatte i 1986.

– Hvilket potensial ligger i selskapet i dag?

– Vi kommer vel ikke til å vokse inn i himmelen, men vi skal ha en jevnt god omsetningsøkning de neste årene ved å utvikle gode produkter, sier Paulsen.

– I hvilke høyttalere finner vi elementer fra Seas innen detaljhandelen?

– I blant annet Jamo D909, Audiophysic, Krell, Snell, Sonus Faber og ProAc.

Salgssjef Jon Paulsen i Seas går gjennom den nye produktkatalogen sammen med Andreas Wolf fra Tyskland.
Tilfeldighetene ville ha det til at de to eneste norske utstillerne på CES, Hegel og Seas, havnet rett overfor hverandre i korridoren på Venetian Tower. Bent Holter (t. v.) i Hegel og Jon Paulsen i Seas hilser hjertelig på hverandre.
Til toppen