HP håper elektronikkbransjen vil installere fotokiosk i butikk

– Vi håper de nye fotokioskene våre vil stå hos flest mulig detaljhandlere like over nyttår, først og fremst i elektronikkbransjen.

Det sier kjedeansvarlig Vibeke Nordlie i Hewlett-Packard Norge AS. På Photokina viste HP nye fotokiosker, kameraer og hjemmeskrivere.

Når det gjelder kameraer, forteller Nordlie at HP legger vekt på pris, brukervennlighet, kvalitet og ytelse når de utvikler nye modeller.

– Våre studier viser at forbrukerne i 2006 vil kjøpe kamera som er billigere enn 300 dollar. Dette bekreftes av de gode salgstallene våre. Samtidig ønsker kundene kameraer som er enkle å bruke. De ønsker kvalitet og ytelse for pengene. Samtidig ser vi at den store tornadoen er forbi. Salget er i ferd med å flate ut. De fleste har allerede et digitalkamera, og kjøper nå sitt andre eller tredje kamera. De er opptatt av helt andre ting enn førstegangskjøperne; de er blitt mer avanserte, ønsker gode spesifikasjoner og de er opptatt av megapixler. Derfor har vi lansert modeller med 10 MP til under 3.000 kroner.

– Hvilke argumenter bør en butikkselger i Norge bruke når hun eller han selger produkter fra HP?

– Produktene våre er brukervennlig. Det som er viktig for kundene er at det er enkelt å få gode bilder. Det skal være enkelt å ta vare på minnene, og enkelt å skrive ut bildene.

Bearbeiding i kamera

– Dere har mange funksjoner som bearbeider bildene i selve kameraet. Hvordan er det å formidle dette?

– Det er ikke alltid like enkelt, og det er mange som ikke vet hvor mye de får når de kjøper ett av våre apparater. Vi har fått mye omtale på en del av effektene som er i kameraene våre, som for eksempel fjerning av røde øyne og ikke minst den såkalte slanke-effekten som mange journalister har bitt seg merke i. Denne gjør det mulig å slanke mennesker på bildet direkte i kameraet, ler Nordlie.

Hun forteller at bakgrunnen for funksjonen er studier som viser at man oppfatter personer som 15 prosent kraftigere på bilder enn i virkeligheten…

– Hvor tror HP folk ser på bildene sine?

– Vi skulle ønske at flere så bildene på papir, og vi vil derfor gjøre det enklere for kundene å skrive dem ut. I dag er det mange som kun lagrer bildene på datamaskinen.

– Dere viser en del skrivere her på Photokina, hva kjennetegner disse?

Alt i ett

– Igjen; de er brukervennlige og skal være like gode til å skrive ut dokumenter som bilder. Man skal kunne skrive ut bildene uten å gå via datamaskinen.

– I hvilken retning går dette markedet?

– Den største veksten ser vi for alt-i-ett-skriverne. Kundene ønsker å få med kopi- og skannermulighetene.

– Du arbeider opp mot de store elkjedene. Hvordan vil du beskrive kunnskapsnivået hos disse?

– Veldig bra. De store kjedene tar opplæring svært seriøst, og vi har nylig gjennomført kurs hos så å si alle. Dette er noe de bruker mye tid og ressurser på, og av stor betydning ikke minst for sluttkundene.

– HP kommer historisk fra dataverdenen. Hva har dette betydd for dere som kameraleverandør?

– Merkenavnet vårt er sterkt, og HP står for kvalitet. Derfor er det også enklere å introdusere nye produktkategorier. Markedsandelen vår i Norge viser at det til tross for at vi ikke er en kjent kameraleverandør, så kjøper folk kameraene våre. Vi er i dag nummer tre i Norge.

– I hvilke kanaler er dere representert?

– I alle. Både hos netthandlere og tradisjonelle kjeder. Vi er ikke like sterke i den tradisjonelle fotokanalen, kanskje fordi de holder seg til leverandørene som kommer fra fotobransjen.

Powered by Labrador CMS