Farshad Samsami (t. v.) i Elkjøp Nordic og Luis Polanco i Huawei Norge viser P20 Pro på Elbit. Foto: Stian Sønsteng

HUAWEI UTFORERER MOBILMARKEDET

– Tele er gått fra å være en relativt liten kategori til å bli den største – kun slått av data. Hos oss i Elkjøp er Huawei en ambisiøs utfordrer.

Det sier Farshad Samsami, som siden november har vært nordisk salgsdirektør for tele i Elkjøp, med ansvar for både Elkjøp- og Phonehouse-butikkene.

– Hvordan er styrkeforholdet mellom disse butikkprofilene?

– Vi så en veldig god endring for Phonehouse da vi byttet navn fra Elkjøp Express, og samtidig gjorde om butikkene. Det er en litt annen kundegruppe her; Elkjøp er stort sett destinasjonsbutikker, mens Phonehouse er lettere tilgjengelig med flere kunder som kanskje stikker innom på impuls, sier Samsami.

Han har arbeidet i Elkjøp siden 2006, først ved Elkjøp-butikken på Lørenskog, og sier Elkjøp treffer bredt, ikke minst når det gjelder unge kunder som oppsøker kjedens butikker på grunn av satsingen på spill.

– Her er det gjort en kjempeinnsats for å få inn dem som kanskje ikke har foretrukket Elkjøp tidligere, sier Samsami.

At vi kjenner dem bedre enn de fleste, og har introdusert varemerket i markedet, gjør oss kanskje til en preferert kanal blant kundene

Vi møter ham på Elbit-messen, som er en del av Elkjøps Campus-arrangement på Gardermoen i juni. Når det gjelder tele-leverandørene som stiller ut på her, trekker han frem Huawei – som han kaller en kinesisk utfordrer.

P20 Pro endret posisjonen

– Er Huawei fortsatt en utfordrer?

– De er nok det, men de er gått fra og ha fokus på rimelige smarttelefoner med enkle spesifikasjoner til toppmodeller som hevder seg godt helt der oppe, sier Samsami.

– Så vi en dramatisk endring når det gjelder Huaweis posisjon i mobilmarkedet i forbindelse med lanseringen av P20 Pro?

– I Elkjøp har vi alltid gjort det bra med Huawei, siden vi startet med dem i 2011-2012. Det vi så da P20 Pro kom, var en endring i markedet, der operatører og andre detaljhandlere og nettbutikker, som historisk ikke har fokusert på Huawei, kastet seg på P20 Pro-bølgen. Vi har hatt en stabil vekst med Huawei, sier Samsami.

– Hvilken betydning hadde det eksisterende forholdet deres til Huawei da P20 Pro kom?

– Vi får ingen særbehandling, men det har kanskje en positiv betydning for oss på lengre sikt at vi bedre enn konkurrentene forstår kineserne og kulturen deres. Det er annerledes å arbeide med dem enn de andre leverandørene, ikke noe negativt sagt. At vi kjenner dem bedre enn de fleste, og har introdusert varemerket i markedet, gjør oss kanskje til en preferert kanal blant kundene, sier Samsami.

– Hvordan vil du beskrive Huawei som selskap?

– De er først og fremst en relativt ung utfordrer i det norske mobilmarkedet, men samtidig er de svært ambisiøse og fremoverlente som selskap, sier Samsami til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stabilt i toppen

– Hvor viktige er de for Elkjøp på mobilsiden?

– De er blant våre viktigste leverandører, ligger alltid stabilt i toppen som en utfordrer til de to store, og er en leverandør vi verdsetter høyt på lik linje som våre andre viktige leverandører, sier Samsami.

– Når dere har arbeidet med Huawei såpass lenge; er det fordi dere har ønsket en ny aktør i markedet?

– Vi var i Kina for syv år siden. Det vi så tydelig, var en stor forskjell på Huawei og de andre kinesiske leverandørene. Huawei er ekstremt store på nettverk, er troverdige og leverer bra løsninger der, så vi forsto vel allerede da at Huawei har en god mulighet til å gjøre det bra også i Europa. Det ser vi vel nå, at vi hadde rett i, sier Samsami.

På Elbit introduserer han fagbladet Elektronikkbransjen for Luis Polanco, som er detaljhandelssjef for Norge i Huawei, med ansvaret for oppfølging av butikkene. Han benytter Elbit til å vise de Elkjøp-ansatte noen muligheter i P20 Pro han mener ikke er allment kjent.

– Dette er en telefon som har tatt kamerafunksjonen til et helt nytt nivå, for eksempel når det gjelder å ta bilder i mørke omgivelser. Dette demonstrerer vi gjennom et rør her på Elbit, der vi viser zoomen og hvordan P20 Pro fanger opp skarpe detaljer selv når det er helt mørkt, sier Polanco.

Samsami mener det er viktig å snakke funksjon, og ikke spesifikasjon, og han ser ikke bort fra at Elkjøp kan bruke røret til demonstrasjon i utvalgte butikker.

På Elbit har Huawei en sentralt plassert utstilling, med store akvarier.

– Her viser vi hvordan det er mulig å ta bilder av fiskene, og etterpå velge hvem av dem som skal være i fokus, sier Polanco.

Til toppen