De fleste av de 81.000 digitalradioene som ble solgt i fjor var kombimodeller med DAB/DAB+, nettradio og FM, slik Supersound II fra Pinell som informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen viser frem. Foto: Stian Sønsteng

HVER TIENDE RADIO VAR DIGITAL

I fjor ble det solgt hele 833.000 radioer. Nesten hver tiende var digital.

Omsetningen av digitalradio skyter fart. Særlig det siste året har det vist seg at interessen for nettradio er stor. Muligheten for å høre tusenvis av radiokanaler fra stasjoner over hele verden fenger mange.

 

81.000

I fjor ble det omsatt 81.000 digitalradioer, de fleste av dem kombinert DAB/DAB+, nettradio og FM. Det var en vekst på 22 prosent fra 2009. Trolig er nettfunksjonen en like stor driver til denne veksten som DAB. Digitalradioandelen er størst i gruppen bordradioer, der det ble omsatt 60.000 i fjor. 8.000var bærbare radioer og 1.000 digitalradioer i stasjonære Hi-Fi-anlegg. Resten, 12.000, er bilradioer med kombinasjon av DAB og FM. Praktisk talt alle disse radioene kommer ferdig montert i bil fra fabrikk.

 

DAB+

På samme måte som nettfunksjonaliteten (Wi-Fi) kommer nå også stadig flere digitalmodeller med DAB+. Dette er en stor fordel, både fordi pluss-sendinger har begynt i Norge og at de fleste ”nye” land nå velger DAB+ som standard.

 

770.000 i gjennomsnitt

Radio-omsetningen fikk et veldig løft i 2010. Salget var nesten like stort som i rekordåret 2004, da det ble omsatt 854.000 radioer. I gjennomsnitt er det blitt solgt 770.000 radioer hvert år de siste femårene.

 

Til toppen