Experts Norge-sjef Lars Tendal (t. v.) og butikksjef Per Øystein Erstad gleder seg over den nye forretningen på Majorstua som har fått Experts nye interiørkonsept.

HVIT EXPERT-BUTIKK PÅ MAJORSTUA

De orange flatene er byttet ut med hvitt og lyst interiør i Experts nye butikk på Majorstua i Oslo.

Expert har tatt ”besteplassen” i forretningsstrøket på Majorstua. Førsteetasjen i storbygget som bransjefolk vil huske som det tidligere Philips-bygget har i mange år rommet forretningen Elnor, som ble nedlagt tidligere i år. 25. november åpnet Expert forretning i disse 700 kvadratmeter store lokalene, butikken ble flyttet over gaten fra en lite synlig plassering i senteret ved Colosseum. Nå ligger forretningen på det mest synbare området der trafikken er stor og hvor det passeres tusenvis av folk hver dag. Og ikke nok med det: samtidig presenterer Expert en ny butikkprofil. Borte er de orange flatene. Det nye interiøret er hvitt, og hele lokalet har et lyst preg.

 

Synbarhet

– Tanken vår ved å flytte er å få en helt annen synbar tilværelse i lokalområdet. Her får vi en kjempestor fasade som synes meget godt og er viktig med tanke på profileringen av Expert og hva vi står for. Beliggenheten er kjempeflott, konstaterer en meget fornøyd Expert Norge-sjef, Lars Tendal.

 

Hovedhensikten med det nye butikkonseptet mener han er å presentere produktene på en bedre måte enn tidligere. Expert har undersøkt hvordan kundene handler, hvordan de tilegner seg informasjon både med og uten hjelp fra de ansatte i butikken og når det gjelder pris.

 

– Her satser vi på å få frem varene på en god måte og å presentere dem i forhold til kundeflyten i forretningen, sier han.

 

Når det gjelder konkurranseforholdene i området, er Expert-ledelsen selvfølgelig oppmerksomme på nærliggende butikker og spesielt stormarkedet til konkurrenten på Ullevål Stadion.

 

– Den nye butikken her på Majorstua er annerledes enn konkurrentenes forretninger. Her er vi i første rekke mer intime og nærmere på kundene. I stedet for en gigantbutikk satser vi på nærhandel i strøket Majorstua/Frogner. Jeg tror det nye konseptet blir en kjempesuksess, sier Tendal.

 

Verdens største Expert

I følge norgessjefen er butikken i Smart Club-bygget på Alna neste offisielle storåpning. Det kanbety at Expert også har planer om andre nyåpninger som Tendal foreløpig ikke vil fortelle om.

 

– Den nye forretningen på Alna vil faktisk bli verdens største Expert-butikk målt i areal. Åpningen blir mot høsten 2011, forteller han.

 

Delikat og lysere

Butikksjefen i den nye Majorstua-forretningen heter Per Øystein Erstad. Han har vært i Expert i to år og arbeidet før det i Hi-Fi Klubben. Erstad har også vært butikksjef i den tidligere Majorstua-butikken. Det nye konseptet karakteriserer butikksjefen som delikat og lysere enn interiøret i de andre Expert-butikkene.

 

– Det nye konseptet vårt er mer åpent. Det har større varetrykk, er et bedre alternativ for kundene og gir først og fremst et delikat inntrykk, sier Erstad.

 

Han mener det er en trend med lyse farger i moderne butikkinteriører. Butikksjefen skynder seg å legge til at orange selvfølgelig alltid vil være i Experts logo. Den nye forretningen har fullt sortiment. Her blir det spesielt satset på gruppen mobiltelefoner og data, som i følge Erstad er veldig populære produkter nå for tiden. Apple har fått en egen shop-in-shop-løsning i den nye forretningen.

 

– Her i den nye forretningen satser vi på å ha litt av alt, selv om vi ikke kan vise alle modellvariantene til hvert produkt. Folk skal finne det de leter etter. Overgangen fra den gamle til den nye forretningen vil jeg uansett karakterisere som fantastisk, sier han.

 

Som vanlig var det også ved denne nyåpningen supertilbud på en rekke produkter, ikke minst TV, konstaterer Lars Tendal.
Butikksjef Per Øyvind Erstad vil tilby fullt produktsortiment i den nye butikken.
En Moccamaster til 500 kroner er ikke dagligdags i bransjeforretninger.
Pinells Soupersound II med DAB+, FM og Wi-Fi gikk for 690 kroner åpningsdagen.
Butikkmedarbeider Johan Renhage (i midten) og Tore Vågen, som er butikksjef hos Expert på Storo, veileder en kunde ved et av salgspunktene.
Også Kenwoods kjøkkenmaskiner gikk unna på åpningsdagen på Majorstua.
Mobiltelefoner er et viktig satsingsområde i den nye butikken.
Alan Amin, som til daglig er butikksjef hos Expert på Skøyen, hjalp til på åpningsdagen og veileder en kunde på foto.
Om lag 500 peroner stod i kø da forretningen åpnet. Det ga trykk ved kassene.
Som vanlig var det mange kjøpelystne i kø foran inngangen tidlig på åpningsdagen.Foto: Expert
Til toppen