Elescos høstmøte samler 180 deltakere fra hele landet. Foto: Jan Røsholm
Kjedeleder Jon Olav Næss ledet troppene i Vikingbyen Tønsberg, iført vikingtrøye. Foto: Jan Røsholm
Electrolux stilte med en stor delegasjon på Høstmøte. Foto: Synne von Zernichow
Dominik Arciszewski kom fra Samsungs hvitevarefabrikk i Polen, og han hadde mange servicetips til Elesco-teknikere. Foto: Jan Røsholm
Arbeidsrett og reklamasjon sto i fokus fra advokatselskapet Ræder. Fra venstre Ole Andre Oftebro, Liss Sunde og Alexander Wisner Barg. Foto: Jan Røsholm
Hans Olav Misje Jenssen fra Power fortalte om den nye butikkprofilen. Foto: Jan Røsholm
ServiceTelefonen leverer sine tjenester til flere verksteder i bransjen. Fra venstre

HVITEVARESERVICE DRIVER ELESCO FREMOVER

Hvitevareservice utgjør rundt 70 prosent av servicevolumet til Elesco-kjeden. Dette var derfor et av hovedtemaene på kjedens høstmøte.

Elescos høstmøte blir arrangert i Tønsberg, og har etter mer enn 10 år blitt en god tradisjon for kjedens leverandører, medlemmer og samarbeidspartnere. Årets samling samler 180 personer. De fleste store leverandørene er på plass, og det er kompetanseheving, produktopplæring og tekniske tips som står på agendaen.

Opplæring er viktig

– Skal vi være best på service for våre leverandører og samarbeidspartnere, må vi ligge i front også på egen kompetanse, sier kjedeleder Jon Olav Næss. Mange leverandører er med, blant annet LG, Electrolux, Termex, Whirlpool, Panasonic og Samsung.

– Samsung har blant annet i år sendt to representanter fra hvitevarefabrikken i Polen, noe som gjør at vi får førstehåndsinformasjon innen deres produkter, sier Næss. Selve samlingen varer i fire dager, hvor tre er forbeholdt teknisk opplæring, samt at en dag er en admindag. Her står rapportering og rutiner i fokus.

– Vi har ikke bare fokus på teknisk opplæring. Advokatfirma Ræder er invitert for å oppdatere om lover og forskrifter, samt at bransjeorganisasjonen forteller om salgstrender og politiske rammebetingelser, sier Næss. I tillegg er salgskanaler som Power og Komplett med og bidrar med innlegg på konferansen.

Hadde vi ikke gått inn på hvitevareservice i 2009, så hadde nok verden sett veldig annerledes ut for vår del

Kjeden vokser

– Vi har nå 28 egne verksteder og 29 eksterne verksteder vi samarbeider med, og servicevolumet er på rundt 130 000 oppdrag i året, sier Næss.

Elescokjeden omsatte for 230 millioner kroner i 2016, og målet er rundt 250 millioner i 2017.

– Vi er foran budsjett første halvår, og har flere nye avtaler på gang, så fremtiden ser vi positivt på, sier Næss. Kjeden begynte med hvitevareservice i 2009.

– Hadde vi ikke gått inn på hvitevareservice i 2009, ville nok verden sett veldig annerledes ut for vår del, sier Næss.

Til toppen