Koji Maeda, sjef for bilunderholdning Europa, og produktsjef Jo Kjorstad viser frem nye produkter i Pioneer Reference Series (PRS) under en pressekonferanse i Belgia. Foto: Stian Sønsteng.

- I motsetning til fabrikkmonterte anlegg gir Pioneer god lyd i bil

- Dette er de optimale bilproduktene til priser som vanlige forbrukere har råd til.

Koji Maeda, sjef for bilunderholdning Europa, sier Pioneer med sin nye serie kan differensiere seg fra de fabrikkmonterte systemene.

 

- Pioneer har i mange år arbeidet med denne produktserien, som til en pris de fleste vil akseptere gir en mye bedre lydkvalitet.

 

- Hvor stort er problemet med fabrikkmonterte anlegg for Pioneer?

 

- Dette er en stor utfordring for oss. Men så lenge vi tilbyr attraktive produkter, vil det alltid være folk som er interessert. Spesielt har vi mange unge kunder som ønsker gode lydanlegg. Jeg sier ikke at fabrikkmonterte anlegg ikke påvirker markedet, dette har ganske riktig har blitt mindre, men vi har aldri trodd at ettermarkedet vil forsvinne helt. Så lenge folk er interessert i god lyd og ny teknologi som blåtann og navigasjon, vil vi overleve.

 

- Dere introduserer forsterkerteknologien ICEpower fra Bang & Olufsen i deres enheter. Hvilke forventninger har dere til dette?

 

- Vi ser et stort potensial i teknologien, som gir høy ytelse i kompakte forsterkere. Dette er spesielt viktig i bilen, der plassen er et tema. Lydkvaliteten er ikke bare avhengig av den digitale modulasjonen til ICEpower. Vi bruker vår egen kunnskap i strømforsyning og effekttrinn, så det er en kombinasjon mellom ICEpower og Pioneer som gjør denne forsterkeren bedre enn konkurrentene. For øyeblikket oppnår vi store fordeler med å jobbe med ICEpower, men vi har ikke glemt å videreutvikle vår egen teknologi basert på den samme digitale løsningen.

 

Avanserte i Skandinavia

- Hvordan vil du beskrive det skandinaviske markedet sammenlignet med resten av Europa?

 

- Det er et avansert marked, som ofte er egnet til å forutsi de neste trendene. Ny teknologi blir tatt raskere i bruk, og forbrukerne er kunnskapsrike, og vet hva som er godt og dårlig når det gjelder ny teknologi.

 

- Hva vil du si til folk i butikkene som selger Pioneer?

 

- Pioneer er ledende når det gjelder bilunderholdning. Det er en av våre hovedforretningsområder, og vi introduserer stadig ny teknologi i markedet. Bare Pioneer kan tilby alle deler av bilunderholdning, sier Koji Maeda.

 

Produktsjef Jo Kjorstad i Pioneer Norge AS forteller at de nye anleggene skal være enkle å fininnstille, selv for den jevne forbruker:

 

- Når anlegget er montert, koples den medfølgende mikrofonen til før dørene lukkes. Anlegget setter seg opp selv i løpet av tre minutter. Den samme innstillingen kunne tidligere bare gjøres manuelt av eksperter med tusenvis av treningstimer. Vi har tidligere hatt det samme systemet i hjemme-hifi, nå er det kommet til bilunderholdning. Den nye versjonen har flere muligheter for entusiastene, for eksempel et innebygd digitalt treveis nettverk hvor du kan kjøre delfrekvenser til for eksempel nivåer og faser.

 

- Hva vil du si om den nye forsterkeren med ICEpower-teknologi?

 

Fra Bang & Olufsen

- Teknologien er utviklet av Bang & Olufsen, digitalteknologien er tidligere brukt i hjemmestereo og bassforsterkere i bil. Dette er den første bilforsterkeren med ICEpower som kan konkurrere med de beste analoge forsterkerne over hele frekvensområdet. I en bil er plass og strøm et knapphetsgode, derfor er teknologien til Bang & Olufsen en glimrende løsning. Det er viktig å understreke at det bare er selve prosesseringen som er utviklet av Bang & Olufsen. Lyddelen er utviklet av Pioneer.

 

- Er det mange andre som har ICEpower?

 

- Per dato er det ingen som har teknologien på ettermarkedet, men det kommer nok flere leverandører etter hvert. Audi A8 og S8 kan leveres med teknologien originalt. Vi er de første som tilbyr det i et vanlig bilstereoanlegg.

 

- Hva med de nye høyttalerne?

 

- Dette er også en referanseserie, for de kompromissløse som vil ha det beste. Vi kommer med en ny høykvalitets komponentserie med høyttalere på 13 og 17 centimeter, pluss en diskant som kan erstatte de fabrikkmonterte høyttalerne. I tillegg kommer vi med en 10 centimeter i den samme serien slik at man kan få et treveis-system, for de litt mer aktive entusiastene.

 

- Hva betyr den nye RS-serien for Pioneer i kampen mot de fabrikkmonterte anleggene?

 

- Veldig mye. Du får en vanvittig god lydkvalitet til en rimelig penge. Tidligere måtte du nesten bygge om hele bilen for å få topp kvalitet. Nå kan du få plass til komponentene der det fabrikkmonterte anlegget satt. Anleggene som sitter i fra bilfabrikantene er skrale saker, og det skal ikke mye til å få det bedre. Men med vårt nye system kommer man på hifi-entusiast-nivå til en forholdsvis rimelig penge.

 

Entusiastiske handlere

- Hvilken utfordring er det å få solgt inn anlegget hos handlerne?

 

- Det er ikke noe problem, vi har ekstremt entusiastiske handlere i Norge. Jeg tror heller ikke det blir noe problem å selge dem videre til sluttbruker. Det som kan bli en utfordring, er å vise den jevne forbruker hva hun eller han går glipp av ved å kjøre rundt med et fabrikkmontert anlegg. Kanskje bør handleren ha en demobil der kunden kan få en wow!opplevelse. Størsteparten av den norske befolkningen vet ikke hva skikkelig lyd i bil er, fordi de aldri har opplevd et skikkelig stereobilde. Her snakker vi om å spre det glade budskap!

 

- Pioneer har vært først ute med noen teknologier, for eksempel det første komponentanlegget i bil i 1975, den første CD-spilleren i bil i 1984 og den første spilleren med avtagbart panel i 1989. Hvor står Pioneer historisk sett i dag?

 

- Kanskje sterkere enn noen sinne. Vi er per dato den største fabrikanten på ettermarkedet, og har en unik posisjon i Asia, Europa og USA der vi er kjent for god kvalitet. Men vi kan ikke lene oss tilbake, kampen står hver dag og det gjelder å ha entusiastiske medarbeidere, handlere og sluttbrukere.

 

Kamp mot felger og sydenturer

- Du sier at kampen står hver dag. Hvem er det dere kjemper mot?

 

- Nå kunne jeg selvfølgelig sagt konkurrentene våre, men det vi kjemper mot er alt fra fete felger til sydenturer og hjemmeunderholdning. Vi ønsker å få en økt prioritet på lytting i bil. Dette er det eneste stedet man får lov til å spille høyt. Bilen er det siste fristedet der du kan ta den helt ut og være totalt avsondret fra omgivelsene.

 

- Hvordan opplever du interessen for lyd i bil i 2006?

 

- Der har vi merket en stor endring. For fire-fem år siden var dette en litt sær greie. Vi har fått drahjelp av Pimp My Ride på MTV, Fast and furious-filmene, og ikke minst Volvo som har brukt stereoanlegget i markedsføringen av bilen sin. De har satt mer fokus på lyd i bil, og vi merker en økende interesse i markedet.

 

- Hva gjør Pioneer for å gjøre det enkelt å sette inn et nytt anlegg i bilen?

 

- Alle biler har originalmontert anlegg. Ikke alle har standard 1DIN-størrelse, og de har ofte buede fronter. Vi har utskiftbare deksler til de aller fleste modeller, slik at man kan få en pen montering av våre anlegg. Har du multifunksjonsratt har alle spillerne våre inngang for dette. Man trenger bare den riktige kabelen.

 

- Hvor flinke er dere til å formidle dette budskapet til sluttbruker?

 

- Vi kjemper en daglig kamp med informasjon og opplæring.

 

 

I demobilen Alfa Romeo 159 har Pioneer montert to hovedenheter: DEX-P90 (21.000,- inkl. den digitale equalizeren DEQ-P90RS) og DEH-P88RS (6.000,-).
Firekanals digitalforsterker på 4 x 75 watt RMS fra Pioneer med ICEpower-teknologi. Pris: 5.000,-
17 cm løs komponenthøyttaler. Pris: 2.500,-
10 cm løs komponenthøyttaler. Pris: 2.000,-
Jo Kjorstad studerer installasjonen av de nye ICEpower-forsterkerne i demobilen fra Alfa Romeo.
Europeisk presse var invitert til hovedkontoret i Belgia. Der viste journalistene stor interesse for den nye demobilen, en Alfa Romeo 159.
Til toppen