I stedet for mikroanlegg vil folk ha stor stereo

– Den nye produktkatalogen til Dantax er i større grad preget av høyttalere. Folk ønsker mer og bedre lyd, gjerne i stereo.

Det sier salgsdirektør Knut Gjerstad i Dantax Norge AS. Han mener stadig flere går bort fra små mikroanlegg, og satser på tradisjonelle stereoanlegg.

 

– Mange ønsker stereoanlegg med ren CD-spiller, for å få et bedre lydbilde i musikken enn på et flerkanalsanlegg. Vi har tro på PRO-2040, som har 2 x 100 watt, bassutgang og leveres med to høyttalere med 10-tommers basselement og virkelig gromlyd. Jeg tror både mor, far og ungdommer kommer til å kjøpe dette, sier Gjerstad.

 

– Hvordan vil du karakterisere høyttalermarkedet i dag?

 

– Det er sterkt voksende og dreies mot større høyttalere som gir mer lyd, sier Gjerstad. Daglig leder Bjarne Søndergaard supplerer:

 

– Vi ser at de store kjedene nå tar inn store høyttalere, og det viser at det er store omsettingsmuligheter.

 

– Dantax er inne hos alle kjedene i Norge. Hva er grunnen til at alle velger å handle med dere?

 

 

 

Hos store og små

– Vi er ikke bare inne hos kjedene, men også hos mindre handlere! Vi har gode priser og gode produkter, og har over tid bygget opp et godt samarbeid med både innkjøpere og butikkpersonale, sier Gjerstad.

 

– Under omvisningen hos dere her på IFA har dere ikke fokusert på bildekvaliteten på TVene deres. Hvorfor ikke?

 

– Vi har samme teknologi som finnes i alle andre merker. Det finnes bare fire-fem produsenter av LCD-paneler, derfor vektlegger vi ikke dette så mye.

 

Dantax har endret logoen sin, og Søndergaard mener det er viktig med fornyelse.

 

– Vi ønsket en litt friskere form på logoen. Vi er en leverandør som har produkter som gir mye for pengene, og vi leverer til massemarkedet. Vi leverer gode produkter til fornuftige priser, og har økt omsetningen de siste tre-fire årene. Det må være bevis på at vi gjør ting riktig, sier Søndergaard.

 

– Hvilke ambisjoner har dere for det norske markedet?

 

– Vi vil fortsette å være en aktør alle parter ønsker å samarbeide med, som selger produkter både handlerne og vi tjener penger på.

 

– Hvordan vil dere beskrive markedet i dag?

 

 

 

Vanskeligere marked

– Det er blitt mye verre enn for bare tre til fem år siden. Det er en voldsom fokusering på pris, og vi må hele tiden jobbe hardt mot våre leverandører for å oppnå konkurransedyktige priser, samtidig med at vi må være kostnadseffektive i alle ledd fra logistikk til administrasjon, sier Gjerstad.

 

Dantax satser på bord og braketter til flate TVer. Gjerstad forteller at det kommer mange nye modeller.

 

– Med den siste versjonen kan du vri TVen uten å flytte hele bordet. Denne modellen kommer også med motor. Dette er en meget viktig produktgruppe for oss. Handleren har mye å hente her, og vi ønsker å få ut en demonstrasjonsvegg til de fleste forhandlerne våre slik at kunden kan se og ta på produktene.

 

– Dere har Dantax, Scansonic og Akai i sortimentet. Hvordan har dere differensiert disse?

 

– Ved å markedsføre tre merker har vi mulighet for å levere eksklusive modeller til kjedene om ønskelig. Dantax og Scansonic omsettes både via sentrallager og som direkte containerleveranser. Akai produktene lagerføres ikke men leveres direkte til kjedene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salgsdirektør Knut Gjerstad med stereoanlegget PRO-2040 kr.2995.- (Fint om dere fyller inn tre-fire produktspesifikasjoner her) 2 x 100 W RMS, sub utgang, RDS radio , cd spiller og fjernkontroll.
Bord med feste for flat-TV fra 27”opp til 60” Pris: 4495.-
Til toppen