– Årets messe ga oss også ny lærdom om at gode bildeskjermer også krever god programvare, skriver Erik Andersen i sin kommentar. Her er Miss IFA med Sharps nye Aquos-serie.

IFA 2006 i Berlin var messe for flate skjermer

Om de to-tre foregående IFA var preget av TV med flatskjerm, var dette enda mer toneangivende i år. LCD- og plasmaskjermene overskygget det meste.

Mye av diskusjonen rundt årets Funkausstellung dreide seg naturlig om at Messe Berlin sammen med de øvrige arrangørene har bestemt å holde messen hvert år fra nå av. Dette er en modig beslutning, som i første omgang kan virke riktig sett i lys av den eksplosive utviklingen av den digitale multimedieverden. I tillegg kan den meget viktige funksjonen IFA har som innkjøpsmesse for den tyske bransjen få positiv effekt av at messen holdes hvert år.

Men det er også farer ved denne beslutningen. Alle, både besøkende og bransjefolk, la nok merke til at en del ledende aktører var borte som utstillere på årets messe. Vi tenker da på Sony, Panasonic, Thomsson og Blaupunkt. Dessuten var det mer glissent enn vanlig i noen av hallene. Særlig var dette merkbart i områdene for tung HiFi.

Derfor kan beslutningen om å holde IFA hvert år være farlig. Resultatet kan i verste fall bli en middels stor utstilling hvert år i stedet for en god utstilling hvert annet år. For oss som kommer for å søke nyheter og trender, er det meget viktig at flest mulig og i hvert fall alle ledende produsenter i verdenssammenheng er tilstede.

Bilder

Til dominansen av flat-TV hører også hovedinntrykket at bildekvaliteten stadig forbedrer seg. Nå er High Definition blitt et begrep, ikke bare innen kringkasting og elektronikkbransjen, men også hos den jevne mann og kvinne. Vi snakker nå også med stor selvfølgelighet både om ”normal HD”, ”full HD” og det vi etter hvert kan kalle ”super HD”. Ja, for neste generasjoner høyoppløselige paneler og bildestandarder er i ferd med å bli lansert. Det skjer mens vi fremdeles venter på den viktige avgjørelsen i kampen mellom Blu-ray og HD DVD. IFA 2006 brakte ingen avklaring på dette, men messen ble naturlig nok dominert av Blu-ray-utstyr som de fleste aktørene fra elektronikkbransjen som kjent går inn for.

Keiserens nye klær

Årets messe ga oss også ny lærdom om at gode bildeskjermer også krever god programvare. Det var skjemmende mange steder å se videosnutter og filmer med for dårlig kvalitet bli gjengitt på de beste LCD- og plasmaskjermene. Stikkordet her er ”avslørende”.

Utviklingen av skjermene og digital programvare bringer også helt nye dimensjoner inn i gjengivelse av elektroniske spill. Spillentusiastene går en fantastisk fremtid i møte, både når det gjelder bilde og lyd.

Lyd, ja

En av våre hyggelige opplevelser på IFA var å se at mange seriøse aktører igjen satser på musikkanlegg av god kvalitet med tokanals lyd. Dette er anlegg som skal overbevise den jevne mann om at musikk og underholdning kan gjengis bedre enn enkle billiganlegg. Messen viste også at komprimert lyd i form av MP3-standardiserte produkter raskt tar over for mye innen CD-verdenen. Det henger sammen med at datamaskinen har et naturlig samspill med moderne lyd- og bildeprodukter. Det er interessant å se at seriøse HiFi-produsenter lager lydanlegg som har terminal for andre lydprodukter med USB-tilkopling i stedet for CD-spiller.

Lydformatene SACD og DVD Audio så vi minimalt til på årets messe. De ser ut til å være døde og begravet.

Gigantsammenslåing?

Belgiske journalister hadde oppfanget rykter om at det pågår samtaler mellom Messe Berlin og Köln Messe om et samarbeid som gjelder utstillingene IFA og Photokina. Som kjent er Photokina verdens ledende messe for bilde og bildebehandling, mens IFA er noe av det samme for lyd, bilde og multimedia. Mens IFA satser på årlige arrangementer fra nå av, har ledelsen i Köln Messe klart uttalt at det skal være toårlige intervaller for Photokina. Men hvis IFA-konseptet gradvis blir svakere, kan det jo være duket for et nærmere samarbeid mellom de to produktområdene som mer og mer nærmer seg hverandre. Derfor er det ingen umulighet at vi kan stå foran en gigantisk sammenslåing.

Erik Andersen er informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen og fagredaktør i fagbladet Elektronikkbransjen.
Til toppen