Administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin foran hallkartet som viser hvilke utbyggingsplaner man arbeider med. Messe Berlin utvider blå hall, de bygger to nye for fotobransjen, og de har bestemt seg for å bygge en ny hall der Deutchlandhalle ligger i dag.Foto: IFA

IFA GA FLERE PRODUKTLANSERINGER innen elektriske husholdningsapparater

Messesjef Christian Göke mener IFA er den viktigste møteplassen for handel og media.

– Alle messearrangører sier de påvirker markedet og lanseringstidspunktet for nye produkter. Da vi innlemmet elektriske husholdningsapparater i IFA fikk vi en enestående anledning til å måle hvor viktig messen er for denne delen av bransjen. Vi har derfor sammenlignet produktlanseringene som ble gjort etter at kategorien ble med på IFA med de tre foregående årene. Fra 2004-2007ble det lansert 3.696 nye modeller. Etter at elektriske husholdningsapparater ble med på IFA steg tallet til 4.613 modeller. Dette er en økning på 25 prosent. Ser vi på fjerdekvartal de samme årene var økningen hele 61 prosent, en økning vi velger å se i sammenheng med at IFA arrangeres i september, sier administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin.

 

IFA samlet før påske 300 journalister til et globalt pressemøte i Benidorm i Spania. IFA går av stabelen i Berlin fra 2. til 7. september og arrangeres av Messe Berlin og GFU (GesellschaftfürUnterhaltungs- undKommunikationselektronik) der Astra, Blaupunkt, Canton, Grundig, Loewe, Metz, Nokia, Panasonic, Philips, Sharp, Sony og Thomson er med. GFU har to hovedoppgaver; organisereringen av IFA, og de skal drive generelt informasjonsarbeid for elektronikkbransjen.

 

Venter 125.000 besøkende

– Det er ingen andre messer som trekker til seg 29.000 internasjonale besøkende fra bransjen. Totalt har vi 125.000 besøkende og 6.000 pressefolk– av disse kommer 1.877 fra andre land enn Tyskland. Denne andelen er økende, sier Göke.

 

Han mener noe av årsaken til IFAs økning er Europas posisjon innen markedet for forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater.

 

– Europa er det største markedet, med 29 prosent. USA har 21 prosent, Kina 12, Latin-Amerika og Japan 10 prosent hver, sier Göke.

 

Han mener leverandører som ønsker å dekke Europa, som er så fragmentert, har en gyllen anledning til å treffe alle på IFA.

 

– En annen årsak til suksessen er det faktum at IFA er den eneste globale messen andre halvår. De to viktigste salgsmånedene globalt er november og desember, vi plasserer oss svært gunstig i forkant av disse, sier Göke.

 

IFA har blitt arrangert siden 1923, og årets messe er den nr. 51. Styreleder Rainer Hecker i GFU mener disse hovedtrendene peker seg ut:

 

– Sammenkopling, mobilitet og applikasjoner, bekvemmelighet og livsstil, samt økologi.

 

Fire sentrale IFA-personer på scenen under pressemøtet i Benidorm. Fra venstre Jürgen Boyny (GfK Europe), Reiner Hecker (GFU), Christian Göke (Messe Berlin) og Jens Heithecker (IFA). Foto: Stian Sønsteng
Slik illustrerer IFA hvordan de mener de har påvirket antall produktlanseringer etter at elektriske husholdningsapparater ble en del av messen.
Til toppen