Ikke tull i grunn med god morgenstund

– Vi har store forventninger til demringslampen og håper den vil forbedre oppvåkningsprosessen for halvparten av den norske befolkningen.

Det sier produktsjef Erica Lindhqvist i Philips, som lanserer en lampe som skal simulere soloppgangen og gi brukeren en mer behagelig oppvåkningsprosess. Spesielt i vintermørket i Norge tror Philips produktet vil slå an, og under presselanseringen i Oslo fortalte overlege og professor i psykiatri, Odd Lingjærde, om lysets betydning for døgnrytmen og hvordan man med manipulering med lys kan gi en bedring av tilstander som blant annet bunner i forstyrrede døgnrytmer.

Til tross for at hun nettopp har sagt at ”Wake Up Light” kan bedre morgenstunden til halvparten av befolkningen, smiler Lindhqvist når fagbladet Elektronikkbransjen spør om hun håper på et salgstall på over to millioner lamper.

– Det er kanskje litt vel ambisiøst det første året. Vi går hardt ut i år, men det dreier seg naturligvis ikke om millioner. Vi har høye ambisjoner, og dette er et langsiktig prosjekt. Vi skal ikke bare holde på i år, men fortsette å vekke opp Norge også i fremtiden, sier Lindhqvist.

– Kan du fortelle hva lampen gjør?

Energihormon

– Lyset tennes svakt en halvtime før det er på tide og stå opp, og øker gradvis. Når lyset faller på lukkede øyne sender det en beskjed til hjernen om at den skal øke produksjonen av energihormonet serotonin. Når det er på tide å stå opp etter en halv time, er hormonnivået i hjernen regulert og hjernen er effektivt våken - noe som ikke er tilfelle når man våkner med lyd. Dette gjør at du våkner naturlig og er mer energisk når du står opp, sier Lindqvist.

Lampen lanseres i to modeller, til 1.000 og 1.300 kroner. Begge har justerbar lysstyrke på 500 lux, men den dyreste modellen har i tillegg FM-radio og mulighet til å våkne til lyden av havbris i tillegg til lydene av fuglekvitter og froskedam som den billigste modellen har.

– På hvilken måte vil dere lansere demringslampen i Norge?

– Du kommer til å se en hel del kommunikasjon i slutten av oktober. Da kommer vi til å finnes utendørs på plasser hvor pendlere beveger seg om morgenen når problemet er størst. Vi håper på å få ut budskapet på mest effektive måte.

I elektrohandelen

– I hvilke kanaler vil dere selge produktet?

– Det er i elektrohandelen i Norge; Elkjøp, Expert, Euronics, Jernia og Coop, sier Lindhqvist.

Hun tror Philips vil selge omtrent like mye av begge modellene.

– Vår erfaring fra Frankrike, der lampen har vært en kjempesuksess med 70.000 solgte enheter, viser at salget er likt kanskje med litt mer tyngde på den dyrere modellen ettersom mange liker å våkne opp til radio.

Lindhqvist tror butikkselgerne har en enkel og morsom oppgave foran seg:

– Undersøkelser viser at 52 prosent av befolkningen er morgentrøtte. Når du har en av disse i butikken, er det bare å forklare hvordan lampen gir en naturlig oppvåkningen, at man føler seg bedre fra det øyeblikket man våkner - og at resten av dagen blir bedre. Jeg tror det bør være enkelt å overbevise folk om dette.

– Hvordan skal lampen demonstreres i butikkene?

– Med hjelp av Quickcheck-funksjonen som i en 90 sekunders syklus simulerer demringen.

Lindhqvist er klar over at demringslampen er en ny produktkategori, og at det derfor ikke finnes noen naturlig hylle å sette den på i butikken.

– Vi tilbyr ulike butikkstativer slik at man skal kunne vise effekten av lyset på en enkel måte. Man må vise forbrukeren produktet, siden dette foreløpig ikke er noe man går inn i butikken og leter etter.

Lampen ble først lansert for det franske markedet, dette skjedde på samme tid i fjor.

70 prosent merket effekt

– Vi begynte i Paris og siden spredte lyset seg i Frankrike. Vi kommer til å følge samme strategi under lanseringen i Norden. Forskning fra Finland viser at bare 36 prosent av befolkningen er fornøyd med hvordan de våkner. Når man i tillegg vet at 52 prosent synes det er et problem å stå opp om morgenen, spesielt i vinterhalvåret, sier det mye om potensialet. Ikke minst bør man merke seg at 70 prosent i en forbrukerundersøkelse fikk hjelp av produktet og virkelig merker effekt. Det er sjelden vi får så klare tilbakemeldinger, sier produktsjefen.

Hun mener det også ligger et potensial i å selge flere lamper til hver kunde.

– Med mindre man ligger oppå hverandre trenger man to lamper, siden bare 30 prosent av effekten treffer partneren på den andre siden av sengen. For barnefamilier er også produktet interessant, siden alle som er foreldre vet hvor vanskelig det kan være å få opp ungene om morgenen. Det er bevist at lampen fungerer på barn så vel som voksne, og spesielt tenåringer som er en gruppe ganske morgentrøtte mennesker, smiler Lindhqvist.

Ikke DAB ennå

– Hva er den laveste alderen for et barn til å begynne å bruke en slik lampe?

– Produktet retter seg mot voksne kunder, så man får prøve seg frem. Men jeg antar det kan v ære nyttig å prøve lampen og se om den virker i den alderen barna begynner skolen og må tidlig opp.

– Når kommer lampen med DAB-radio?

– Det er bare i Norge vi får disse spørsmålene. Jeg vet ikke, vi får se på det.

– Hva betyr det for Philips at dere har med en professor i psykiatri under lanseringen av demringslampen?

– For oss betyr det mye når det gjelder troverdighet, og det blir et kvalitetsstempel for oss på at teknologien og produktet virkelig har en effekt på mennesker.

– Er det noen som ikke kan bruke produktet?

– De finnes dem som har søvnrelaterte sykdommer eller er overømfintlige mot lys bør rådeføre seg med en lege først.

Powered by Labrador CMS