Ingen vanlig dag på jobb da fem Euronicsbutikker fikk besøk av sirkus Idol

– Idol har gjort Euronics kjent blant folk flest, og gir oss mulighet til å skape oppmerksomhet hos butikkene lokalt.

Det sier markedssjef Kirsti K. Berg i Euronics Norge AS.

– I løpet av de tre årene vi har sponset Idol, har merkekjennskapen hatt en betydelig økning opp til 86 prosent. Det er mye positivt rundt Idol, programmet skaper engasjement og begeistring i folket – og internt i Euronics har sponsingen av programmet vært med på å bidra til å bygge et sterkere felleskap og forhåpentligvis også skape en stolthet av å jobbe i kjeden, fortsetter Berg.

Midt i april leide hun inn en helikopterflåte for å fly fire Idol-finalister og journalister til Vest- og Sørlandet for å møte publikum i Euronicsbutikkene. Vi ble med vestover!

Første stopp for de ferske TV-kjendisene Marita Johansen og Aleksander Denstad With er Sogndal, bygda som i fjor hadde den heteste Idol-feberen i Norge takket være to lokale finalister.

– Velkommen til Sogndal! sier Stein Ivar Fløisvik.

Han jobber 20 prosent ved Euronics, og har ansvaret for håndteringen av Idol-besøket i Sogndal.

– Dette er stas! sier Fløisvik.

Sverre Bruheim er daglig leder, og ansvarlig for hvitevarene. Han forteller at interessen rundt årets Idol-besøk er behersket i forhold til å fjor.

– I fjor var det helt vilt i Sogndal og kaos i butikken da autografene skulle skrives, sier Bruheim.

– Hva betyr dette for butikken?

To videoreportere

– Det skaper litt blest, og det viser seg at det er stor interesse for Idol. Men vi selger nok ikke mange ekstra kjøleskap på grunn av Idol i dag, smiler Bruheim.

To videoreportere fra God kveld, Norge! på TV 2 og TV 2 Nettavisen er med på turen. Når helikoptrene landet i Sogndal, kastet reporter og programleder Øystein Blom i lokalradioen seg rundt.

– Det er alltid spennende når det kommer kjendiser til bygda. Hvor stor nyhet dette er, vet jeg ikke helt – men vi kjører et innslag på direkten, sier Blom.

Ved disken lar ikke Geir Volle seg affisere av at butikken plutselig er full av folk og to TV-kamera. Han holder på å selge mobiltelefon.

– Vi kan ikke stoppe helt opp selv om Idol er på besøk, sier han.

Anett Moen fra Sogndal er kunde, på jakt etter et nytt abonnement.

– Da er det greit å kjøpe en pakke, sier hun.

– Vi forsøker å finne den beste kombinasjonen av mobiltelefon og abonnement, sier Volle.

Hvorfor har Euronics valgt å gå inn som sponsor av idol? Markedssjef Berg i Euronics svarer slik:

– Det er tredje år på rad vi sponser Idol. Vi så hvor stort engasjementet programmet skapte, og ønsket å ta del i dette. Idol dekker en vid målgruppe, og vi bruker sponsoratet for å bygge kjennskap til Euronics som merkenavn samt til intern motivasjon.

– Er det bred enighet i kjeden om at dere skal gjøre dette?

86 prosent kjennskap

– Det var noe skepsis det første året og usikkerhet rundt hva vi får igjen, men nå er det enighet om at dette er bra for kjeden. Vi har fått stor oppmerksomhet, og i løpet av disse tre årene har vi forbedret kjennskapen til Euronics til 86 prosent.

– Hvor mye av dette skyldes Idol?

– Det er vanskelig å si. Vi har gjennomført målinger hele tiden, og alle aktiviteter på TV har medvirket. Idol har vært en god bidragsyter ved at man får frekvens og er hyppig til stede. I tillegg har vi sponset været, og de to aktivitetene til sammen har bidratt mye til den kjennskapen vi har nå.

– Hvor mye penger bruker Euronics på Idol i år?

– Det er vanskelig å si. Først har vi sponsoravtalen i seg selv som koster penger. I tillegg har vi alle aktivitetene man gjør i tillegg for å oppnå full effekt. Men vi har målinger som viser at effekten er mer verdt enn det vi faktisk betaler.

– Hvor stor del av markedsbudsjettet til Euronics utgjør Idol?

– Det har jeg ikke lyst til å avsløre.

– Vurderer Euronics å sponse andre fjernsynsprogram?

– Sponsing har vært veldig bra for oss i en periode hvor vi har bygd kjennskap. Nå er vi kommet i en fase der vi ønsker å bedre kunnskapen om hva vi er, og da er ikke sponsing like egnet.

– Hvor mange butikker får Idol-besøk?

– I første omgang har vi vært hos ni butikker. I fjor besøkte vi ytterligere ti butikker under sommerturnéen til Idol. Opplegget for årets turné er ennå ikke klart.

Effekt på lengre sikt

– Hva betyr det for dere at dere kommer ut i distriktene på denne måten?

– Det er kjempeviktig. Her skjer det gjerne ikke så mye på underholdningssiden som i byene, så vi får veldig god respons fra kundene våre. Det kommer mange og besøker butikkene. Det gir ikke mer penger i kassa akkurat den dagen, men vi tror det har effekt på lengre sikt ved at en yngre målgruppe blir kjent med oss, sier Berg.

Når Idolsirkuset durer inn hos Euronics i Førde, står brunevaresjef Johannes Hope og selger parabolpakke, vaskemaskin og diverse tilbehør.

– Gikk salget i boks på grunn av Idol-besøket?

– Jeg må være ærlig å si at jeg snakket med kunden i går. Han ble litt overrasket over alt oppstyret her i dag.

– Hva synes du om å få så mye folk i butikken?

– Det er selvsagt en stor forandring fra hverdagen, og det er ingen tvil om at dette er god PR, sier Hope.

Mens butikken er full av barn og unge som vil sikre seg autografer, råder Tore Tollefsen grunnen alene på verkstedet. Han har vært i bransjen i 30 år, og forteller at det blir stadig færre reparasjoner og desto mer bytting.

– Dette er ingen god utvikling. Mest skrur vi på vaskemaskiner, det er mange børster som skal byttes, sier Tollefsen.

– Hvordan er kvaliteten i dag sammenlignet for 30 år siden?

– På TV er det ikke mye feil, men varene blir fortere bytta ut. Dette skyldes vel den generelle utviklingen i samfunnet, der lønningene er høye i forhold til hva et produkt koster.

Sjefen sjøl i Førde, Steinar Aase, er godt fornøyd med Idol-engasjementet til Euronics.

Fremtidens kunder

– Dette betyr at vi får blest om butikken, og vi får inn en ny kundegruppe som vil bety mye i fremtida. Vi etablerer et forhold til fremtidens kunder, sier han.

I Stryn møter vi den største folkeansamlingen så langt. På grunn av dårlig vær over fjellet fra Østlandet er vi en time forsinket, og det er kanskje like bra synes innehaver og daglig leder Torleif Løken i Euronics Stryn.

– Jeg hadde kontaktet skolen, og fem barneskoleklasser med lærere var i butikken da Idol-deltakerne egentlig skulle vært her. Butikken ble fullstendig tettpakket, men på grunn av forsinkelsen fikk jeg tid til å tenke meg litt om. Derfor har vi plassert autografbordet i døra, slik at køen er utenfor butikken, sier Løken.

Han synes det hele går litt over stokk og stein.

– Vi er ikke vant til slike folkemengder, og det er første gang vi gjør noe slik her i Stryn. På den annen side skaper det god stemning og økt oppmerksomhet at det står et folkehav utenfor døra.

– Vil besøket gi mersalg?

– Vi har solgt godt av kampanjetilbudet, og folk har lagt merke til at det skjer noe hos oss. Barna er våre fremtidige kunder, så det er greit at de får kjennskap til butikken. Det er viktig å få frem varemerket vårt, kanskje like viktig som stadig å slå priser i bordet, sier Løken.

I Nordfjordeid står en gjeng barn og venter på grusbanen der helikoptrene lander. Allerede her merker vi at barna har hauset hverandre opp, og de hyler begeistret når Aleksander og Marita kommer ut av helikopteret. Når vi kommer til butikken er den fylt til randen.

Presseomtale

– Vi har gledet oss veldig, og sørget for at det har kommet ut godt med forhåndsomtale. Vi har fått presseomtale, har hatt plakater rundt om i Nordfjordeid, og vi har presentert det i Eideportalen på internett, sier daglig leder og innehaver Rune Hestenes.

Han synes det er artig at TV-kjendisene tar seg tid til å komme ut på bygda, og ikke bare holder seg i byene.

– Dette er vanvittig bra. Selv om de fleste har ventet halvannen time, er det bra med folk her.

– Hva har Idiol-besøket å si for Euronics lokalt?

– Det er viktig at vi markerer oss. Folk som ikke har vært her tidligere får se butikken og hva vi kan tilby.

– Genererer det mersalg?

– Ikke akkurat i dag, for i dag er det kaos. Det er veldig kjekt at noe slik skjer, og det er kommet veldig bra med folk, sier Hestenes.

Lenger kommer han ikke, for livvakta som følger Aleksander og Marita er så usikker på situasjonen at han avbryter autografskrivingen. Følget brøyter seg gjennom folkemengden, og når de kommer seg inn i den innleide veteranbilen løper barna hylende etter.

– Surrealistisk. Vi er ikke akkurat vant til slike tilstander, sier Aleksander Denstad With etterpå.

Volda blir siste stopp på turen, da Stranda må avlyses hvis vi skal komme oss over fjellet igjen før solnedgang. Her møter vi innehaver Eiliv Kvammen av Radio Televisjon.

Delte meninger

– Hva synes du om at Euronics sponser Idol?

– Det er delte meninger om dette. Jeg synes det er både og. Det koster en del penger for en liten organisasjon, men dette er vel en vurdering som er gjort. Det er bare artig at de vil komme hit.

– Hvordan er konkurransen her i Volda?

– Den er liten. Det var tre butikker her tidligere, nå er det bare vi igjen. Det er det samme i Ørsta, der er bare Expert igjen.

– Hvordan er det å være monopolist, merkes det på resultatene?

– Om vi har hatt noen spesiell omsetningsøkning vet jeg ikke.

– Er det noen lekkasje til andre steder?

– Kanskje til Ålesund, da. Mellom Ørsta og Volda lekker det begge veier.

– Dere er en av to norske mobilhandlere som har vært med fra starten?

– Det er helt sikkert. Den andre er Per A. Berg i Tromsø.

– Hvorfor har dere lykkes?

– Det er fordi jeg har vært interessert i det. Vi hadde en sjanse, og det gikk veldig bra en periode. Nå er det mest pengebytte også i denne produktgruppa.

Tilbake på Fornebu er de to Idol-finalistene lykkelig slitne etter en opplevelsesrik dag:

– Det var flott å se Vestlandet, jeg har aldri vært der tidligere. Mottakelsen vi fikk av barna som hylte og vinket var kjempeartig, sier Marita Johansen.

Aleksander Denstad With synes dagen har vært morsom – og litt utfordrende.

– Det var spesielt å bli evakuert fra butikken fordi trengselen ble for stor. Men dagen har vært utrolig, og vi fikk til og med hvert vårt DVD-kamera. Det er utrolig hva vi får være med på som Idol-deltakere!

Powered by Labrador CMS