Innholdssjef Hans Christian Waaler i Nextgentel mener digital-TV over bredbånd er suverent bedre enn kabel, parabol og bakkenett.

IP-TV hos en av ti tror Nextgentel

– Våre eiere TeliaSonera har hittil i år har økt fra 80.000 til 200.000 IP-TV-kunder i Sverige. Nextgentel skal også ta en betydelig del av det norske TV-markedet.

Det sier innholdssjef Hans Christian Waaler i Nextgentel. Han mener deres styrke i forhold til kabel, parabol og bakkenett er returkanalen.

– Takket være IP-teknologien kan kunden sitte i sofaen og velge en film som de kan se når de vil. Vi har per i dag et utvalg på 700 filmer som snart skal dobles. I tillegg kan kunden for eksempel se et TV 2-program akkurat når de vil hvis de abonnerer på denne løsningen fra TV-kanalen, sier Waaler.

I tillegg til et bredbånd fra Nextgentel trengs en mottakerboks som plasseres ved TVen. Mellom ruteren og mottakerboksen distribueres signalet via strømnettet, og Nextgentel låner ut utstyret til dette som en del av pakken.

– Vi selger IP-TV, som vi kaller digital-TV over bredbånd, via nettstedet vårt, og går aktivt ut til kundene via nyhetsbrev og annen kundekommunikasjon, sier Waaler.

– Dere har vært i hardt vær i enkelte forbrukerprogram når det gjelder kundestøtte?

Kundesenter i rute

– Nå er kundesenteret vårt helt i rute og godt bemannet med skolerte folk. Vi har en egen gruppe som kun driver med digital-TV.

– Hvordan er kvaliteten på signalet når det kommer frem til TVen?

– Det er digital-TV med mpeg2-koding, det samme som de øvrige plattformene bruker. Kvaliteten er den samme, men i tillegg tilbyr vi interaktivitet. Våre TV-bokser takler både mpeg2 og mpeg4, de er HD-ready og må ikke forveksles med web-TV, sier Waaler.

Prisen for grunnpakken på 21 kanaler er 200 kroner per måned, som inkluderer nødvendig utstyr. I tillegg må man ha bredbånd fra Nextgentel.

– Tilbudet er landsdekkende, og vi regner at vi dekker 75 prosent av befolkningen. Hvor mange som har høy nok hastighet på bredbåndet, avhenger ikke så mye av avstanden til sentralene som av kvaliteten på telefonlinjen hjem til kunden. Produktet har vært testet siden desember 2005 og vi lanserte det for fullt i juni i år. Da vi kjørte den første kampanjen i august solgte vi 1.000 abonnement i løpet av en uke. Vårt mål for 2007 er cirka 5.000 TV-kunder. Vi er eid av TeliaSonera, som hittil i år har økt fra 80.000 til 200.000 digital-TV-kunder i Sverige.

Også HD og PVR

Erfaringene derfra er at kundene bruker dette på hoved-TVen i stua, og bakkenettet i soverom og kjøkken, sier Waaler.

– Det er mye fokus på HD-sendinger, PVR opptaksmuligheter og kanalpakker. Hvilke tanker har dere om dette?

– Vi kommer med en HD-kanal i løpet av året for å vise markedet at bredbåndsteknologien takler dette. I 2008 kommer vi med en PVR-løsning. Når det gjelder kanalpakkene, har vi planer om å tilby kundene enkeltkanaler. Målet er at kunden selv skal kunne velge hvilke kanaler hun eller han ønsker – helt ned til et døgn hvis det for eksempel går en fotballkamp man ønsker å se, sier Waaler.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

Til toppen