ITALIENSK TV-DESIGN i liten skala

Utenfor Milano holder den lille TV-produsenten Hantarex til, med ambisjoner om å konkurrere med med Loewe og Bang & Olufsen.

– Vi ligger mellom Loewe og Bang & Olufsen når det gjelder kvalitet og design, og ønsker å gå forbi også Bang & Olufsen, sier marketing- og kommunikasjonssjef Ilaria Taffeli.

I Norge representeres Hantarex av NCMS (Norwegian Custom Media Solution), som holder til på Høvik utenfor Oslo. De har invitert norske fagjournalister på fabrikkbesøk til Italia.

– Med Hantarex får vi en komplett produktlinje, i og med at vi fra før har et godt sortiment audioprodukter. Vi har sett etter en skjermløsning, og mener vi med Hantarex har funnet et riktig merke både når det gjelder design og bildekvalitet – som vi også kan levere til proffmarkedet, sier Vegard Sunde i NCMS.

Han mener sammenligningen med Loewe og Bang & Olufsen er relevant.

– Hantarex kommer fra proffmarkedet, og gikk for to-tre år siden inn i forbrukermarkedet. De satser på det øvre prissjiktet, og jeg tror de vil lykkes. De har blant annet opprettet en prosjektgruppe med åtte distributører rundt om i Europa, der Maik Maagerø fra oss deltar, for å få tilbakemeldinger på produktutviklingen. Det er tross alt vi som sitter nærmest markedet som vet hva kundene etterspør, sier Sunde.

Han legger ikke skjul på at Hantarex i Norge er et nisjeprodukt.

Frittstående og installatører

– Sammenlignet med de asiatiske gigantene er det et lite merke, og vi ønsker heller ikke at det skal bli et masseprodukt. De sammenligner seg med B&O og Loewe, og vi ønsker at de skal inn i de samme kanalene; hos frittstående handlere og installatørene som leverer full pakke hjemme hos folk, sier Sunde.

Når det gjelder tynnere TVer med LED-belysning kommer Hantarex med sine første modeller i sommer.

– De vil trolig prioritere bakmontert LED, da dette gir det beste TV-bildet, sier Sunde.

I Italia er Hantarex først og fremst kjent for å ha levert skjermer til offentlig rom. Sunde sier NCMS ser et stort potensiale også for disse produktene i Norge.

– Den kvaliteten de har levert der, også med tanke på driftssikkerhet, er noe de har tatt med seg i forbrukermarkedet, sier Sunde.

NCMS er distributør av lyd- og bildeprodukter. Forbrukersegmentet er delt inn i utstyr for hjemmebruk (Parasound, Kimber Kable, Hantarex, WBT-plugger og Triad-høyttalere), samt installasjonsprodukter for multiromsløsninger (Russound, Parasound, Key Digital switcher og kabler). Selskapet ble etablert i 2003, og omsatte for 12 millioner kroner i 2008. Det eies av Jon Stokke, Vegard Sunde og Maik Maagerø.

– Vi merket den såkalte finanskrisen på HiFi. Når det gjelder installasjons- og proffproduktene er kundemassen blitt større, slik at vi totalt sett har klart oss bra, sier Sunde.

Powered by Labrador CMS