Fredrik Lilliehöök, ansvarlig for produktmarkedsføring hos Jabra, viser fram nye Elite 85h under CES i Las Vegas. Foto: Marte Ottemo

JABRA KONKURRERER I HODETELEFONER

Danske Jabra tar opp kampen i segmentet for dyre hodetelefoner med sine nye Elite 85h. AI og stemmeassistenter skal ta dem til topps.

– Nye Elite 85h har den beste teknologien for både musikk og telefonsamtaler, med åtte mikrofoner som sørger for at du kan ha samtaler overalt, inkludert i støyende og vindfulle omgivelser, sier Fredrik Lilliehöök, ansvarlig for produktmarkedsføring hos Jabra, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Helt håndfri stemmestyring

De danske lydekspertene brukte CES-messen til å vise fram sine nye høyttalere, og går med dette i konkurranse i høyendemarkedet for hodetelefoner.

Jabra Elite 85h kommer i tre ulike farger, og vil koste rundt 3.000 kroner i norske butikker. Foto: Jabra.

– Vi har høye ambisjoner, og våre hovedkonkurrenter er Bose og Sony. Vi tror at et produkt som kombinerer kvalitet på musikk, aktiv støykansellering og nye brukeropplevelser med smart lyd og håndfri tilgang til taleassistenter kan hevde seg, sier Lilliehöök.

Stemmestyring er i vinden under årets CES-messe, og Jabra har som foreløpig eneste hodetelefon-produsent lansert et sett som gir tilgang til taleassistenter som Alexa, Siri og Google Assistant uten at du må trykke på en knapp først.

Jeg tror hodetelefoner blir en del av folks hverdag. Flere vil kjøpe seg et sett, og flere vil bruke dem stadig mer

– Det har vi fått til med et helt nytt chipset som er kraftig nok til å drive teknologien, sier han.

Blant nyhetene i Elite 85h er Jabra SmartSound, som er basert på AI-teknologi fra selskapet Audeering.

– Vi er deleiere i Audeering, som har flere tiårs erfaring med smart lyd. De kan detektere 6.000 ulike lyd-scenarioer, vi har komprimert dem ned til tre ulike settinger; pendling, i offentligheten og privat, sier Lilliehöök.

Du kan også personalisere innstillinger for lyd og samtaler ytterligere i Jabra-appen Sound+, som husker dine personlige preferanser i andre modus, eller velge å skru av funksjonen helt.

Tror på økt bruk

– Klokkene merker også om du har dem på. Når du tar dem av, skrur de av musikken automatisk, og når du legger dem i boksen sin skrur de seg automatisk av. De kobler seg selv til mobile din når du bretter opp putene før du tar dem på, så du trenger aldri tenke på å skru på eller av hodetelefonene, sier han.

Jabra vil gjøre pendling i støyfulle tog mer behagelig med sine nye hodetelefoner. Foto: Marte Ottemo

– For å levere god lyd er høyttalerne nøkkelen, og vi har spesialdesignet disse med blant annet kobber på innsiden, slik du finner i hodetelefoner vanligvis beregnet på de audiofile. Vi har gått for en ren og rik lyd, men du kan selv legge inn dine preferanser via appen, sier Lilliehöök.

Elite 85h er motstandsdyktig mot regn med en IP52-sertifisering, har 32 timer batterikapasitet med aktiv støykansellering skrudd på, og skal koste rundt 3.000 kroner når de kommer til Norge i april. De legger seg dermed noe under i pris i forhold til toppmodellene fra Bose, Sony og B&O.

– Vi har nettopp fått et eget design-team i vårt hovedkontor i Danmark, det er nytt for oss. Design er svært viktig for oss, og vi har valg å bruke stoff på selve bøylen. Elite 85h kommer i tre ulike farger; gyllen beige, sort og blått, sier Lilliehöök.

– Vår statistikk i Elektronikkbransjen sier folk de siste årene har kjøpt stadig dyrere hodetelefoner, hvordan tror dere markedet vil utvikle seg framover?

– Jeg tror hodetelefoner blir en del av folks hverdag. Flere vil kjøpe seg et sett, og flere vil bruke dem stadig mer. Og etter hvert som stemmestyring blir mer vanlig i alle typer produkter, vil dette bli en viktig funksjon, sier han.

Til toppen