Japansk underholdningsgigant SLITER MED SALGET

Sony har hatt suksess med PlayStation-navnet, både med PlayStation Portable (PSP) som ble lansert i 2004, og ikke minst spillkonsollene PlayStation 1, 2 og 3. Likevel er totalsalget synkende.

Nylig lanserte Sony en slank utgave av sin håndholdte spillkonsoll PSP. Det kan være årsaken bak det noe økte salget av maskinen i det siste. Prisen er ikke avskrekkende (rundt 1.700 kroner), men PSP har likevel konsekvent ligget under erkekonkurrenten Nintendo DS i salgstall. Dette til tross for at maskinen rent teknisk er langt kraftigere.

Labert bærbart spillsalg

Ifølge Norsk spill- og multimedieforening (NSM) ble det solgt PSP-spill for 11,2 millioner kroner i 2007, en brøkdel av spillsalget til Nintendo DS. Det illustrerer Sonys problem med programvaresalg til sine spillkonsoller. Piratkopiering av spill er utbredt på Sonys maskiner, både håndholdt og stasjonært. Sony tjener faktisk penger på å selge den bærbare maskinen, som paradoksalt nok er uvanlig i spillbransjen. Likevel er ikke økonomien i selskapet nødvendigvis på topp.

Kritikere av Sonys strategi peker på en for bred satsning med for lite fokus på spillernes behov. Sony PSP er en multimediemaskin som kan brukes til alt fra spill til film og e-bokleser, noe som kan ha gått ut over kjernekundenes ønske om gode spill. Sony har lenge hatt status som ”hardcore-gamer” plattform.

Mer online

For å møte konkurransen fra Nintendo og Microsoft, satser Sony nå på større integrasjon mellom PSP og PS3, den nyeste utgaven av deres spillkonsoll. De planlegger støtte for kjøp og nedlasting av spill til PSP over internett, rett fra en PS3. Det vil også komme filmnedlasting på samme vis.

Sony har fått kritikk for sin onlinesatsning, som anses å ligge bak Microsoft i både teknologi og integrasjon. Noe av grunnen kan være at Sonys løsning faktisk er gratis, mens Microsoft tar seg betalt for sin onlinetjeneste, Xbox Live.

Kraftig, men dyr

Sonys PlayStation 3 ble lansert i mars 2007 i Europa. Dette er den eneste konsollen på markedet med støtte for ekte 1080p HD-oppløsning, og den eneste som har innebygget Blu-ray Disc (BD) spiller. Maskinen er en kraftig multimedieenhet som kan brukes til langt mer enn bare spill; mange har den som eneste boks under TVen og bruker den til alt fra å spille av film og bilder fra PC-en, til å ha den som musikkbibliotek. Maskinen koster deretter, fra 3.500 kroner og oppover.

Sony taper likevel fortsatt penger på hver PS3 de selger. Den koster mer å bygge, og et av problemene er at PS3 neppe kommer til å bli den enorme suksessen PS2 var. I 2007 ble det ifølge NSM solgt spill til PS3 for 77,7 millioner kroner. Det kan virke mye, men i samme periode kjøpte nordmenn PS2-spill for 185,5 millioner.

Sony innrømmer selv at det realistisk sett ikke er mulig å tjene inn pengene på spillsalg i løpet av PS3-konsollens levetid.

For Sony må det også være et nederlag at det lenge etterlengtede spillet Final Fantasy (FF) XIII blir lansert både til PS3 og Xbox 360. FF-frachisen er enormt populær, og den nye tittelen skulle opprinnelig vært eksklusiv for PS3.

Uviss fremtid

Sonys satsning på BD-formatet var medvirkende til at konkurrenten HD-DVD tapte krigen om å bli neste generasjons filmplattform. Likevel er det få PS3-eiere som faktisk kjøper BD-filmer.

Utbredt piratkopiering og det store økonomiske tapet Sony har tatt på å selge maskiner med tap, kan bety at plattformen ligger dårlig an, selv om salget av maskiner faktisk øker. Likevel er det lyspunkter på horisonten. Det kommende spillet Litte Big Adventure er ett av de mest sjarmerende noen sinne, og kan alene komme til å selge mange PS3-maskiner.

VELDIG FORNØYD

Hege Røe er PR-ansvarlig for PlayStation Norge i Nordisk Filmdistribusjon. Hun er entusiastisk for PlayStations fremtidsutsikter:

– Sånn som det har vært har vi dessverre strevd med å få tak i maskiner både i Norge og i Skandinavia, alt vi har skaffet har gått veldig fort ut. Men vi er veldig fornøyd med det vi har solgt. Det ser bedre ut fremover, situasjonen vil bli langt bedre til julesalget, uten at jeg kan garantere at vi skaffer nok. Dette går på produksjonslinjen, det er stor kamp om maskiner over hele verden.

– Vi går mot en travel høst, det er sesongen for spill. Det kommer alltid veldig mye nytt på software i høstperioden. Det har løsnet for Blu-ray-salget. Det meste av nye filmer som slippes kommer nå på Blu-ray.

– Vi er veldig spent på Little Big Planet, det lille vi har sett ser kjempebra ut. Et teknologisk avansert spill som er lett å lære. Vi tror dette spillet kommer til å engasjere en veldig bred målgruppe. Det appellerer til voksne med morsom grafikk, samtidig som det trekker de yngre.

– Det kommer også nye actiontitler, som Heavy Rain. Det kommer også mer Singstar og andre titler som appellerer til et bredt publikum.

– Det er en høy prosent av norske PS3-brukere som er registrert online. Nedlasting fra nett, både demoer og hele spill, vil øke.

SPENNENDE NYTT PÅ PS3

* Sonys Home bringer sammen Sonys kjerneområder spill, film og musikk. Spillet lar deg eie ditt eget hjem i en virtuell verden. Du vil kunne spille enklere spill, vise frem din private leilighet eller se en film sammen med venner. Denne hybridtittelen vil være gratis for PS3-eiere så regn med reklameplakater og betalte nedlastinger inne i spillet. Dette vil være det ideelle stede å planlegge strategi sammen med vennene før dere sømløst hopper inn i et annet spill.

Little Big Planet kommer i september, Spillerne kan selv lage egne brett og dele dem med andre spillere. Dette spillet har potensial som ”system-selger”, et må-ha spill slik Metal Gear Solid 4 var.

* Resistance 2, en FPS (First Person Shooter) lover flerspillerkrig med opp til 60 spillere samtidig.

* M.A.G - Massive Action Game - lover opp til 128 spillere på hvert lag, eller 256 spillere samtidig.

* Final Fantasy 13 kommer til PS3, men også til Xbox 360.

* Fallout 3. En populær postapokalyptisk FPS kommer til alle konsollene, og fikk gode kritikker da den sist ble vist frem på årets E3.

Fagbladet Elektronikkbransjennr.6/2008

Powered by Labrador CMS