Kamera med harddisk og DVD gir fleksibel hybrid

Hitachi tilbakeviser at kombinasjonen med harddisk er en fallitterklæring for DVD-kameraet.

– Det skal være så enkelt som mulig å bruke et videokamera, og vår nye kombinasjon gir en utrolig fleksibel enhet, sier Anders Magnusson i Hitachi Europe AB.

Han mener de to nye modellene, DZ-HS303E og 301E, kombinerer det beste fra to verdener; harddisken har kapasitet på 8 GB, DVD-opptakeren støtter DVD-R, DVD-RW, DVD-RAM og DVD+RW.

– Totalt kan det lagres sju timer film i standard modus i kameraet. Brukeren kan filme, redigere og brenne over på DVD uten ytterligere utstyr eller programvare. Vi tenker at harddisken er primærenheten. Når man har fylt hele eller deler av harddisken, kan man spille inn hele eller deler av opptaket på DVD-plater for arkivet. Stillbildene lagres på SD-kort, sier Magnusson.

– Hvis opptakene gjøres på harddisken, blir ikke konsekvensen da at man bærer med seg en DVD-opptaker i stedet for å ha den stående hjemme?

– Siden det her er snakk om et lite og kompakt kamera på 450 gram, er det ikke snakk om ekstra vekt eller volum. Man har ganske enkelt alt samlet på ett sted. Vi tror forbrukeren vil oppleve dette som en stor fordel.

– Hvordan er spesifikasjonene på hybridene sammenlignet med de rene DVD-kameraene til Hitachi?

HD i lokket

– Den nye 301-modellen er en videreutvikling av 3100, med 1,3 MP. Her har vi lagt til en 8 GB harddisk i lokket på DVD-spilleren. 303-modellen med 3,3 MP er videreutviklet fra GX3300. Vi har ganske enkelt tatt to svært gode kamera og lagt til vår egen microdrive. Resultatet er blitt to gode hybridkamera!

– Med harddisken i lokket på DVD-spilleren blir det mange bevegelige deler i en liten enhet. Er ikke Hitachi redd for driftssikkerheten?

– Den innbygde harddisken er beskyttet mot slag og støt gjennom støtdempet feste og teknologien ESP (Extra Sensory Protection) som stopper lese- og skriveoperasjoner dersom man er så uheldig å slippe kameraet.

– Hvordan har markedet tatt i mot DVD-kameraene?

– Det var Hitachi som fant opp DVD-kameraet, og vi har vår sjette generasjon DVD-kamera på markedet. I starten var det vanskelig å overbevise markedet om at DVD-kameraet var en forbrukervennlig løsning, med enkel avspilling av opptakene i DVD-spilleren hjemme. Siden er flere produsenter kommet på banen, og vi ser en klar økning de siste par årene. På sikt kommer DVD definitivt til å ta over for DV-båndene, på samme måte som DVD har tatt over for VHS.

– Når kommer det første DVD-kameraet med harddisk fra en annen produsent enn Hitachi?

– Hitachi er stadig ledende på dette området, og mange følger med på hva vi gjør. Derfor vil vi i løpet av kort tid se flere slike hybridkamera i markedet.

– Hvem kommer til å kjøpe et slik hybridkamera i stedet for et rent harddiskkamera?

Hybrid for familier

– Datakyndige forbrukere som kan bruke et redigeringsprogram vil kanskje velge et rent harddiskkamera. Disse har 20-30 GB minne, og man får plass til mer opptak. Konsekvensen er at man må man være disiplinert og overføre opptakene til PC, slik at man ikke opplever at harddisken er full når man er på ferie. Hybridkameraene våre retter seg mot familier som synes det er kult å filme, og alle skal kunne bruke kameraet uten å være ingeniør. Det meste kan gjør es i selve kameraet, og man klarer seg uten en datamaskin, sier Magnusson.

Hitachi viste også en rekke TV-modeller på IFA. 9000-serien består av 32 og 37 tommer LCD i XGA-oppløsning, samt plasmamodeller i 42 og 55 tommer. 8000 er den enkleste serien til Hitachi, med modeller i 32, 37 og 42 tommer.

– Hvordan vil dere karakterisere Hitachi som TV-produsent?

– Hitachi er et ingeniørselskap som alltid har ligget langt fremme med spisskompetanse på sine områder. Vi produserer paneler og bildebrikker, og vi ligger i toppen. Vi er kanskje ikke den mest kjente japanske produsenten, men vi har høy kvalitet og gjør det godt i tester, sier Jacob Teodorsson.

Anders Magnusson sier at Hitachi har valgt å være litt smalere i valget av salgskanaler.

– Vi er ikke i alle de store kjedene, men har valgt noen partnere vi synes passer oss. Dette gjør at vi får en sunn distribusjon. Man behøver ikke alltid sloss på pris, da ytelse også er noe kundene forstår, sier Magnusson.

Powered by Labrador CMS