Kamerasalget faller fortsatt

Mens salget av kamera faller, bruker nordmenn stadig mer penger på bildene sine.

Publisert

Pressemelding fra Stiftelsen ElektronikkbransjenTirsdag 14. februar 2017

I 2016 falt antall solgte kamera totalt med 14,2 prosent, fra 120.000 til 103.000 enheter. Samtidig faller verdien for fotomarkedet med 38 prosent, fra 1,05 milliarder i 2015 til 622 millioner kroner i fjor. Det er tallene for både videokamera, stillbildekamera og optikk. 

Ser vi på de ulike produktgruppene, faller kompaktkameraene i samme periode over 54 prosent, fra 79.000 til 36.000 enheter og speilrefleks med 33 prosent, fra 29.000 til 18.000 kamera. Et lyspunkt er salget av kompakte systemkamera som stiger nesten 17 prosent, fra 12.000 til 14.000 enheter. 

– Kamerasalget har falt mye de siste årene. Vi håper at ny teknologi som VR, med nye produkter som 360-kamera kan være med å gi bransjen et lite oppsving i 2017, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Bransjen får ikke tall fra produsentene på antall solgte VR-briller, men gjør nå en undersøkelse blant nordmenn på interessen for denne type utstyr. 

– Fem prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2016, det tilsvarer et salg på 216.000 enheter. Det salget inkluderer enkle løsninger som Google Cardboard som koster noen titalls dollar, til dyrere løsninger fra produsenter som Samsung, HTC og Sony Playstation, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. 

Stor foto-entusiasmeFallet i antall solgte kamera til tross, nordmenn blir bare mer fotointeresserte og tar stadig flere bilder, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk. 

Vi skrev ut over 53 millioner bilder i 2016 og i tillegg lagde vil 221.000 fotobøker, 4,2 millioner postkort, 244.000 bildekalendre og 183.000 bilder på kanvas til å dekorere hjemmet. Det gir en verdi på 340 millioner kroner.

Her finner du alle fototallene

Forbrukerundersøkelsen 2016

Powered by Labrador CMS