KAMPANJE FOR KILDESORTERING

Grønt Punkt Norge har laget seks reklamefilmer som skal ta knekken på dårlige unnskyldninger folk har for ikke å gidde å kildesortere.

Publisert Sist oppdatert

– Vi gjør de vi kan for å påvirke til å rengjøre, sortere og levere emballasjen på riktig sted. Årets kampanje har sitt utgangspunkt i spørsmålet: Hva er viktigste årsak til at folk ikke kildesorterer? De gidder rett og slett ikke. Så enkelt, og så vanskelig. Vi er så heldige å ha fått med oss Atle Antonsen til å utfordre folks dårlige unnskyldninger, heter det i en pressemelding fra Grønt Punkt Norge.

Selskapet kaller kampanjen "Ta deg sammen!", og skriver i meldingen at forbrukerne er en viktig målgruppe.

– Om ikke de gjør sin jobb og kildesorterer, kan ikke vi gjøre vår jobb på vegne av våre medlemmer og materialgjenvinne den brukte emballasjen, heter det.

Vi vil at de skal kjenne igjen sine egne unnskyldninger og kanskje kjenne litt på om grunnen rett og slett er at de ikke gidder

Høna og egget

I en undersøkelse svarer 41 prosent av de spurte at de tror grunnen til at folk ikke kildesorterer er at de ikke gidder, dernest kommer unnskyldninger som at det tar for stor plass, at det ikke er tilrettelagt fra kommunen, at de ikke tror det blir brukt i produksjon av nye produkter og så videre.

– Kardinalspørsmålet også her er: hva kom først? Høna eller egget? Vår hypotese er at folk ikke gidder, og trenger ulike unnskyldninger å lene seg på. Dette har vi lyst til å ta tak i. Vi vil møte dem i døra på en humoristisk og spøkefull måte. Vi vil at de skal kjenne igjen sine egne unnskyldninger og kanskje kjenne litt på om grunnen rett og slett er at de ikke gidder, heter det i pressemeldingen.

Den første filmen ble sluppet på Grønt Punkts Facebook-side den 15. mars. Det første døgnet nådde filmen 670.000 personer.

Powered by Labrador CMS