70 til 80 prosent av Liebherrs kjøleskap har Biofresh-teknologien som skal holde ferskvarer friske lengre. Foto: Liebherr

KJÆRLIGHET FOR KJØL

Tyske Liebherr vokser kraftig i Norge, og vil erobre landet med design og spesialkompetanse på kjøl.

Fagbladet Elektronikkbransjen traff Morten Hammelsvang, salgssjef hos distributøren Witt, under årets Eurocucina. Liebherr hadde tatt med seg noen av sine mest interessante produkter til kjøkkenmessen, og ikke overraskende med designfokuset på Milano-arrangementet så vi en ny overflatebehandling fra tyskerne.

 

Vi har nå to- og av og til tresifret vekst måned for måned i Norge

Sort stål og vekstambisjoner

– Vi jobber med merkevaren Liebherr for å utvikle kvalitet, design og innovasjon. Her ser du designdelen, hvor vi har utviklet en spesiell ny overflate i sort stål. Denne ble lansert på IFA som en test, og vi fikk så mye positive tilbakemeldinger fra kjedekundene at det nå er en realitet, sier Hammelsvang.

BlackSteel-designen kommer til flere ulike skap og frysere, og skal gjøre at fingeravtrykk knapt nok vises og er smussavvisende. Skapene skal komme i butikk ganske umiddelbart, ifølge Hammelsvang.

– Liebherr er kanskje ikke det mest kjente navnet på hvitevarer i Norge, hvordan opplever dere markedet?

– Vi vokser voldsomt i Norge, og har nettopp ansatt flere selgere ved vårt norgeskontor. Vi har nå to- og av og til tresifret vekst måned for måned i Norge. Selv om økonomien også her har stagnert litt, så vil folk fortsatt ha kvalitet, og det er både innbygg og frittstående som drar veksten, sier salgssjefen.

Han trekker fram Liebherrs fokus på kjøl som en suksessfaktor.

– Liebherr er spesialister. Ser du på de andre store produsentene her på messen, så har de fem-seks ulike produktkategorier. Vi har bare kjøl, så alle utviklingsressurser og all kompetanse går til å utvikle de beste kjøleløsningene, sier Hammelsvang.

 

Vininteresse i Norge

Han sier selskapet fokuserer både på spesialbutikker og retail-kjeder som også har kjøkken, men at de har ulike produkter rettet mot de ulike kanalene.

Blant de mer eksklusive løsningene er selskapets vinskap, blant dem UWT 1682.

– Vi kommer nå med vinskap uten grep. Du kan trykke hvor du vil, så åpner skapet seg. Vi ser at folk ønsker seg noe som glir helt inn i kjøkkeninnredningen deres, og som ikke skiller seg ut fra de andre hvitevarene. Skapet lukker seg også selv om det står åpent lengre fem sekunder. Det har en vibrasjonsfri kompressor, og ubehandlet tre sørger for optimal lagring av vinen din.

– Hvordan er markedet for vinskap i Norge?

– Det er et produkt som kommer mer og mer, og Liebherr-merket blir stadig bedre kjent i Norge, sier Hammelsvang.

Med en pris på nesten 27.000 kroner er dette ikke blant bestselgerne hos Liebherr. Det er derimot kjøleskapet IKB 3550.

Friskhet i skuffer

– Dette er vårt mest populære skap i Norge. De fem hyllene kan plasseres som man ønskes, og i likhet med flere av Liebherrs skap har dette vår Biofresh-teknologi, sier han.

Biofresh-teknologien består av tre ulike skuffer hvor du kan kontrollere både temperatur og luftfuktighet helt ned til nesten 0 grader. Det skal gjør e at grønnsaker, fisk og kjøtt holder seg frisk mye lengre, og bevarer vitaminene.

– Og så sparer man penger ved man ikke må kaste mat. Vi har Biofresh på 70-80 prosent av våre skap. Du kan selv stille inn lav luftfuktighet for best oppbevaring av fisk, eller høy om du har frukt og grønt i skuffene, sier salgssjefen.

Skulle du glemme hvilke produkter som trenger høy luftfuktighet og hvilke som trenger lav, finnes det også en app til iOS- og Android-produkter med informasjon om matsikkerhet og oppbevaring.

Salgssjef i distributøren Witt, Morten Hammelsvang, foran et av selskapets nye kjøleskap som treffer butikkgulvet i disse dager. Foto: Marte Ottemo
Vinskapet UWT 1682 har ingen håndtak for å bedre gli inn i kjøkkeninnredningen. Foto: Liebherr
Til toppen