KJØP BILLETT MED TEKSTMELDING

Reisende kan allerede i dag kjøpe billetter via en tekstmelding fra mobiltelefonen, som et alternativ til NFC-teknologien.

Selskapet Unwire tilbyr tjenesten i Stockholm, der 20.000 daglig kjøper billetter til buss, tog og trikk. Systemet er også i bruk i Helsinki, og i januar følger København etter.

– Nå vurderer vi dette systemet for Norge, og vi tror det vil være en god løsning for Oslo og andre norske byer, sier Kjell Arild Sandvik, nasjonssjef hos Unwire.

Dette firmaet har levert systemene i Stockholm og København. Selskapet skal være størst i Norden på mobile innholds- og betalingsløsninger.

Systemet baserer seg på tekstmeldinger, og er et alternativ til NFC-teknologien (Near Field Communication), som benytter radioteknologi der sender og mottaker har hver sin sløyfeantenne som til sammen danner en slags transformator når de er nære hverandre.

Enkelt

Systemet er så langt et tilbud til passasjerer som kjøper enkeltbillett, men Sandvik sier at mobiltelefonen etter hvert også kan brukes til mer avanserte billettkjøp. Kjøpet foregår på den måten at man lager en tekstmelding med tall- og bokstavkombinasjon, for eksempel 1W02. Det betyr at man bestiller en billett for en voksen person over to soner. Tekstmeldingen blir sendt til en mottakersentral, og mobiltelefonen får en kodet melding tilbake som et bevis for at billetten er kjøpt. Ved kontroll vises displayet med koden frem. Billettkoden er unik og inneholder samtidig tegn som billettkontrolløren kan verifisere. Hvis kontrolløren er usikker, kan han sende koden eller mobilnummeret til en sentral, som vil kontrollere om bestillingen er korrekt. Hvis det ikke var den kunden som bestilte billetten på den mobiltelefonen han viser fram, får han ingen kontrollmelding og da er bestillingen falsk. Billettprisen betales over mobilabonnementet. Meningen er at systemet skal kunne brukes av alle mobiltelefoner, men leverandøren av tjenesten er selvfølgelig avhengig av å få en avtale med alle mobiltelefonoperatører.

– Mobile betalingssystemer har stort potensial, ikke minst i Norge der nesten alle har mobiltelefon. I tillegg til billettsystemet leverer Unwire allerede ulike typer mobilløsninger til en rekke norske kunder. Det gjelder eksempelvis teknologi for VGs mobilsider, SMS-tjenester for Egmont og TV 2 og system for innholdsleveranse til Telenor, sier Sandvik.

Han forteller videre at for å få folk til å gå over til det nye systemet, må det gjøres veldig enkelt. Både i København og i Stockholm legger man vekt på at meldingene som sendes inn er enkle og lette å forstå.

Ikke motstand

– Møter dere motstand fra de som har de tradisjonelle billettsystemene i de byene dere er i gang med elektronisk billettsalg?

– Vi har ikke møtt stor motsand. Det er flere som synes det er positivt enn negativt. Vi skal huske på at det elektroniske systemet foreløpig egner seg best for enkeltbilletter. Det er ikke så godt egnet for månedskort eller andre periodekort. Derfor ser vi ikke at det er noen stor konkurranse med de tradisjonelle billettsystemene. Vi regner oss ikke som en konkurrent, men systemet vårt er et supplement. En av de store fordelene er at du sparer tid med å slippe å gå å kjøpe en billett kontant, sier Sandvik.

Han sier at i fremtiden vil nye mobiltelefoner og tjenester knyttet til dem, gjøre det enda lettere å implementere alle typer billetter. Sandvik legger til at firmaet nå er i kontakt med trafikkmyndighetene i Oslo, som kjent er akkurat nå i ferd med å innføre et nytt betalingssystem i Oslo basert på automater som opererer på radiofrekvens og som står på alle stasjoner og i trikker, T-baner og busser. Dette systemet mener Sandvik egner seg lite for enkelt billettkjøp, der Unwires system vil være bedre tilpasset.

Powered by Labrador CMS