Helge Rose i Focus Nordic Norway AS med Pentax-nyhetene RS1000 (t. v.) og 645D. Foto: Stian Sønsteng.

KOMPAKTE PRISPRESSERE

– Pentax har desidert størst fokus på speilrefleksmodellene sine. Kompaktmodellene er utviklet for å være prispressere i sine klasser.

Det sier produktsjef Helge Rose i Focus Nordic Norway AS. På Photokina viste han kompaktmodellene RS1000 og RZ10, til henholdsvis 1.300 og 2.000 kroner.

– På RS1000 kan man plassere sitt eget design bak den transparente frontplata. Kameraet har 14 megapiksler og fire ganger optisk zoom med brennvidde fra 28 til 110 millimeter, og siden prisen i tillegg er svært gunstig har vi store forventninger til denne modellen når den kommer i butikkene i midten av oktober, sier Rose.

Den andre Pentax-nyheten på kompaktsiden er RZ10, med ti ganger optisk zoom og 14 megapiksler.

– Dette er den første kompakte superzoomen fra Pentax. Også her tror vi prisen, sammen med den kompakte utførelsen, vil bidra til å gi Pentax gode muligheter i kategorien, sier Rose.

– Pentax slår ikke i bordet med teknologiske nyvinninger på kompaktsiden?

– Kompaktmodellene er utviklet for å være prispressere i sine klasser og er derfor ikke fullspekket med nye funksjoner. Pentax har desidert størst fokus på speilrefleksmodellene sine, og her lanserer vi K-r. Dette er storesøsteren til K-x, og sett-prisen vil ligge på 6.500 kroner når kameraet kommer i butikkene i slutten av oktober, sier Rose.

Infraråd dataoverføring

K-x har videofunksjon i HD (1280x720), det tar seks bilder i sekundet, har ISO 25.600 og tretommers høyoppløst LCD-skjerm.

– Dessuten har kameraet infrarød dataoverføring til for eksempel en mobiltelefon eller mellom to K-r-kameraer, sier Rose.

Toppmodellen til Pentax er fortsatt K5. Rose sier kameraet typisk konkurrerer med Canons 7D.

– 7D er også værsikret, men K5 skiller seg ut i positiv retning fordi også kit-optikken er værsikret. K5 gjør videoopptak i full HD og koster 12.500 kroner, sier Rose.

Pentax har HDR-funksjon i speilrefleksmodellene sine, men ikke på kompaktsiden.

Focus Nordic har hatt Pentax i porteføljen siden januar 2009. Rose sier merket har vært et verdifullt tilskudd, og at Focus har lykkes med å øke markedsandelen til Pentax i Norge.

– Det er naturlig siden vi har et noe bredere nedslagsfelt og en større andel av det norske fotomarkedet enn den tidligere distributøren. Vi er ute hos alle fotofaghandlere og de fleste kjedegrupperinger, sier Rose.

På Photokina kunne Pentax for første gang vise mellomformatkameraet 645D. Prisen blir under 100.000 kroner når det kommer til Europa i januar.

Digital mellomformat

– Dette er det første digitale mellomformatkameraet til Pentax, og det holder i live en lang tradisjon fra den filmbaserte tiden. Det er mange som har optikk til Pentax’ mellomformatkamera som de nå kan brukes på den digitale modellen, sier Rose.

Focus Nordic representerer flere produsenter som stilte ut på Photokina. Fra Kodak fremhever Rose blant annet en ny digital fotoramme i Pulse-serien.

– Vi har allerede en sjutommer i markedet til 1.300 kroner. Til julesalget supplerer vi med en titommer til 2.000 kroner, sier Rose.

Han mener varemerket Kodak klinger godt i markedet, og viser til at de er gode på bildebehandling.

– Kodak arbeider iherdig med å forbedre bildekvaliteten, og de har lykkes godt ved hjelp av sin egen teknologi i rammene. Rammene har trådløst nettverkstilkopling, og brukeren kan registrere en dedikert epost-adresse på kodakpulse.com. Dette gjør det mulig å sende bilder på epost direkte til rammene. Det er også mulig å kople rammene til ulike Facebook-kontoer, slik at bildene som legges ut her automatisk vises, sier Rose.

Fotoramme i julehandelen

Han sier det meste av salget i denne kategorien foregår i fjerdekvartal, som gaveartikler i julehandelen.

PlaySport er navnet på Kodaks personlige videokamera. Rose sier denne kategorien ikke har helt samme suksess i Norge som i USA eller Storbritannia, og forklarer dette med at vi trolig har et marked med mer avanserte mobiltelefonermed relativt gode still- og videoegenskaper.

– Salget er likevel bra, siden PlaySport i motsetning til en mobiltelefon både er vanntett og støtsikker. Det tar videoopptak i full HD, og man kan enkelt legge ut videoene på Facebook eller Youtube, sier Rose.

Som et supplement til fotorammene fra Kodak har Focus Nordic også Jobo i porteføljen – med rammene Pure 8 og 10. Førstnevnte er en ren fotoramme for stillbilder, titommeren har i tillegg video- og MP3-funksjonalitet.

– Prisene er veldig sterke; 600 og 1.000 kroner, sier Rose.

Jobo fortsetter også sin satsing på GPS-mottakere, for dem som ikke har en slik innebygd i fotoapparatet sitt.

– Photo GPS4 kan lagre koordinatene til 4.000 bilder i minnet, og det følger med programvare som gjør det mulig å lagre koordinatene i bildenes filinformasjon. Det innebygde batteriet lades via USB, og én lading holder i opp til to måneder. Enheten har ingen oppstarstid, og baserer seg på både GPS-informasjon og radiosignaler for å gi korrekte lokasjonsdata. Prisen er rundt 1.000 kroner, og en viktig målgruppe i tillegg til entusiastene er profesjonelle brukere med dokumentasjonsbehov, sier Rose.

Fra Kodak fremhever Helge Rose den digitale fotorammen Pulse med trådløst nettverk, og det personlige videokameraet PlaySport.
De digitale fotorammene fra Jobo kommer i ti og sju tommer, til hendholdsvis 1.000 og 500 kroner.
Med Jobos PhotoGPS4 tilkoplet blitsskoen på kameraet kan man lagre lokasjonsdata til 4.000 bilder.
Bak den transparante frontplata på RS1000 kan man plassere sitt eget kameradesign.
Pentax K-r kommer i sort, rødt og hvitt. Pris med optikk: 6.500,-
K-5 er fortsatt toppmodellen til Pentax, med værsikkert hus og optikk. Pris for huset: 12.000,-
Optio RZ10 er Pentax’ første superzoom, med ti ganger optisk zoom og 14 megapiksler. Pris: 2.000,-
Til toppen