KOMPLETT BEST I BRANSJEN i Norsk kundebarometer

Komplett ligger fortsatt best an i bransjen i Norsk Kundebarometer, med en sjuendeplass. Elite Foto kommer på 19. plass, mens Euronics klatrer 120 plasser til nr. 27.

– Fornøyde kunder er noe vi jobber for hver enste dag. Dette er den beste attesten vi kan få, og en stor motivasjon for vår videre utvikling. Vi har i flere år ligget høyt på Norsk Kundebarometer (NKB) og i år topper vi tidligere resultater, sier administrerende direktør Anton Hagberg i Komplett.no i en pressemelding.

Han sier de som Norges største nettbutikk møter de færreste av sine kunderansikt til ansikt,men mener kundene opplever at selskapet innfrir over forventet.

– Selv om mange etter hvert er blitt erfarne netthandlere er det mange som vil ha råd og hjelp. Det har vi tatt konsekvensen av, og vi tilbyr aktiv kjøpshjelp på telefonen fram til klokka 21.00 alle hverdager. Vi har også satset på effektiv og kundevennlig reklamasjonshåndtering, hvor vi gir kundene 45 dagers full returrett, sier Hagberg i meldingen.

Euronics er den elektronikkforhandleren med forhandlerledd som har de mest fornøyde kundene i Norge, i følge NKB. Euronics ligger på 27. plass av de totalt 194 bedriftene som er med i målingen, og de klatrer dermed 120 plasser fra 2010, som for øvrig var en nedgang fra 2009 da de oppnådde en 67. plass.

Elkjøp og Expert faller

– Dette er først og fremst en anerkjennelse av alle de fantastiske menneskene som jobber i Euronics og gir 110 prosent for kundene hver eneste dag, sier markedsdirektør Kirsti K. Berg i Euronics Norge i en pressemelding.

Hun sier Euronics har satt seg fore å bryte med en del av de klassiske fordommene mot elektronikkbransjen, og mener strategien nå gir resultater i form av en sterk vekst i tilfredshet og lojalitet blant kundene.

– Det siste året har deler av elektronikkbransjen fått mye kjeft, blant annet for lokketilbud og uredelig prispolitikk. Spesielt Elkjøp og Expert har fått på pukkelen av både media og forbrukermyndigheter. Nå faller Expert fra 95. til 138. plass mens Elkjøp faller fra 155. til 166. plass, heter det i meldingen fra Euronics. Lefdal elektromarked oppnådde en 152. plass.

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI. Hvert år måles tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Norstat har på oppdrag fra NKB spurt 7.868 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter er aktive kunder hos. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden januar-mars 2011. Snittresultatet i 2011 er 70,7 prosent i tilfredshet og 78,4 prosent i lojalitet.

Powered by Labrador CMS