KOMPONISTER OG VERDENSBYGGERE ansatt hos Funcom

Funcom er en uavhengig aktør med over 400 ansatte og kontorer i 5 land.

Hovedkontor for utvikling er i Oslo, i USA driftes kundestøtte og QA (kvalitetskontroll). I Beijing lages kunst og design og i Sveits driftes community (samfunn) og kundestøtte. I tillegg har de et ”bitte lite” kontor i Luxembourg, som driver community.

Hos Funcom finner du de merkeligste stillinger. Folk som bare jobber med kunstig intelligens, betalingsløsninger, eller hvordan løsningene knyttes opp mot spillene. Exploit-mennesker som passer på at folk ikke gjør ulovelige ting i spillet og ”Verdensbyggere” - en god, norsk arbeidstittel. Folk som kun holder på med spesialeffekter og sørger for at magien i spillet ser veldig bra ut, sitter ved siden av klesdesignere og arkitekter.

– Vi deler det opp i avdelinger, forteller Tharaldsen. Det er gjerne 25 programmerere på ett spill, og alle har sine arbeidsområder. Noen lager brukergrensesnitt, noen spillkode og noen lager hester eller kampsystemet.

Økonomidesignere

– Vi har designere, de som lager regelsettene og hvordan spillet skal være i tillegg til historien og spillbarhet. Spillet må balanseres slik at alt går rett. Her er det masse undergrupper – Quest-designere, gamedesignere, systemdesignere, og økonomidesignere. Vi må lage fullstendige økonomimodeller i spillene fortsetter Tharaldsen.

– Så har du artistene, kunstnere på norsk, delt opp i alt fra konsepttegnere som bestemmer hvordan verdenen skal se ut, til 3D-modellerere, teksturartister og animatører.

Funcom har også seks heltidsansatte musikere og komponister på audioavdelingen, som har levert ca. 15.000 lydeffekter til Conan alene.

Hardt å teste

Spilltesterne har sin egen avdeling, de spiller spillene og sørger for at de fungerer. Dette er av mange ansett for å være en drømmejobb, men innebærer faktisk mye teknisk arbeid som å søke etter problemer forbundet med forskjellige typer maskinvare i tillegg til å spore opp bugs i spillkoden.

Du finner en kundeserviceavdeling som hjelper spillere både i og utenfor spillet. Dette er avdelingen gamemasterne du kan støte på i spillet holder til i.

Community-utvikling hører til i den nest siste avdelingen – salg og markedsføring.

Sist, men ikke minst, har Funcom sin egen driftsavdeling, Operations, som sørger for at servere og alt annen er oppe og går og at spillene ikke blir hacket - noe online-spill er ekstremt utsatt for. Her finner du også programmererne som bygger verktøyene de andre i Funcom lager selve spillene med.

Dette er MMO

Et ”massivt flerspiller online spill” lar mange tusen spillere dele den samme spillverdenen over internett. Spillerne konkurrerer mot hverandre, utfører oppgaver i spillverdenen og utvikler spillkarakterene sine over tid.

De mest populære MMO-spillene har dypt involverte spillere som investerer betydelig tid i sosial interaksjon med andre spillere i spillverdenen i tillegg til å spille selve spillet. Det første i sjangeren, Ultima Online, er over ti år gammelt og spilles fremdeles av mange entusiaster.

Ifølge Tharaldsen i Funcom ble det investert en milliard dollar i sjangeren i 2007, bare i den vestlige verden.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

Powered by Labrador CMS