Henrik Andersson, global salgsdirektør i svenske Krusell International AB, med en av veskene fra Walk On Water, som selskapet nylig har kjøpt. Foto: Stian Sønsteng
Henrik Andersson, global salgsdirektør i svenske Krusell International AB, med en av veskene fra Walk On Water, som selskapet nylig har kjøpt. Foto: Stian Sønsteng

KRUSELL KJØPER WALK ON WATER

Svenske Krusell har kjøpt et annet svensk selskap, Walk On Water, for å komme på markedet med dyrere vesker med et mer urbant preg.

Henrik Andersson er global salgsdirektør i svenske Krusell International AB. På IFA har selskapet delt utstillingen mellom sine tre varemerker; vesker og deksler fra Krusell, hodetelefoner fra Mötorheadphönes, samt vesker fra Walk On Water, et annet svensk selskap de nylig har kjøpt.

– Walk On Water har henvendt seg i et annet segment enn Krusell, med en mer urban design og yngre målgruppe. Vi hadde to valg; enten etablere et nytt varemerke eller kjøpe et eksisterende. Gjennom oppkjøpet sparer vi ressurser, og vi kommer raskere på markedet med produkter i denne kategorien, sier Andersson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi vil derfor rette fokus på Norge ved å øke salgskraften og støtte vår distributør

Med på kjøpet fikk Gøteborg-baserte Krusell også et eget Stockholmskontor.

 

Også utenfor Apple

– Hvilken distribusjon har Walk On Water hatt i Norge?

– Den har vært begrenset. Enkelte produkter er solgt i Eplehuset, men det har ikke vært noen bredere distribusjon. Vi kommer fortsatt til å kjøre en eksklusiv distribusjon, men vil definitivt også gå utenfor Apple-kanalene, sier Andersson.

Han sier Norge er et av Krusells sterkeste land når det gjelder markedsandeler.

– Vi vokser fortsatt sterkt, og avtalen vi nylig inngikk med Nokia blir et godt tillegg til Sonys Xperia-program som vi allerede er en del av.

– Hva gjør dere for å vokse videre i Norge?

– Vi har økt vårt nordiske salgslag med to selgere, og arbeider tettere med distributører og kjeder.

I fjor lanserte Krusell hodetelefonmerket Mötorheadphönes på IFA. Andersson sier varemerket er etablert i stort sett hele Europa, USA og Asia.

 

Nye Mötorheadphönes

– Vi har kjørt tunge PR-kampanjer i alle de store markedene. Resultatet er som forventet; visse markeder går riktig godt mens andre er langsommere, men vi har nådd målene vi satte oss. Norge er ikke blant de sterkere landene, i Norden står Mötorheadphönes sterkest i Finland og Sverige. Vi vil derfor rette fokus på Norge ved å øke salgskraften og støtte vår distributør, sier Andersson.

I fjerde kvartal vil de lansere nye modeller for å dekke prispunkter som ikke har funnets tidligere.

– Vi kommer med en ørepropp med et lavere prispunkt, samt en hodetelefon som legger seg i øvre sjikt med en pris på 2.500 kroner, sier Andersson.

Krusell-gruppen omsetter for 200 millioner svenske kroner, og har over 500 ansatte.

Til toppen