Nintentdos sjefutvikler Shigeru Miyamoto høstet stor applaus da han inntok scenen for å demonstrere Pikmin 3.

KRYPTISK MASKINLANSERING

E3 2012 var året da alt skulle bli klart rundt Nintendos nye konsoll. Men etter messen var over var de viktigste spørsmålene fortsatt ubesvart.

Under E3 2011 viste Nintendo for første gang frem oppfølgeren til Nintendo Wii, kalt Wii U. Da valgte de å fokusere utelukkende på den nye håndkontrolleren, som inneholder en stor trykksensitiv skjerm, i tillegg til kamera og gyroskop. I år var tiden kommet for å vise frem den nye maskinvaren, og annonsere lanseringsdatoer, priser og konkrete fremtidsplaner for konsollen.

Denne informasjonen måtte vi dessverre se langt etter på årets E3-messe. Nintendo viste frem en endelig modell av konsollen og håndkontrolleren, og en håndfull spill, men de ubesvarte spørsmålene fra i fjor ble aldri besvart. Når kommer konsollen? Hvor mye vil den koste? Og hva slags funksjonaliteter har den?

Mange har fortsatt ikke fått med seg at det er en helt ny konsoll, og tror det er en utvidelse til Wii

Skuffende

– Mens verden fremdeles er forvirret, velger Nintendo å ikke snakke om maskinvare? Så vi skjønner fortsatt lite av hva Wii U egentlig er godt for, men vi vet at tredjeparts-spillene ikke overgår Xbox 360/PS3 i nevneverdig grad (selv om det kan endre seg på sikt). Pikmin 3 er gøy, det er Zombi U også, men den store avslutningen var en samling av minispill? Merkelig strategi, mener Thomas Marynowski i IT-avisen.

Mens kjernespillerne forventet et nytt tredimensjonalt Mario eller et nytt Zelda-spill, valgte Nintendo å fokusere på strategispillet Pikmin 3, en ny versjon av 2D-spillet New Super Mario Bros. til Wii U, samt NintendoLand - en samling minispill som bruker den nye håndkontrolleren på finurlige måter. Fokus var også på tredjepartsutviklere, som takket være den forbedrede maskinvaren i konsollen nå enklere kan konvertere Xbox 360- og Playstation 3-spillene sine til Wii U - en prosess som var langt vanskeligere på Wii som hadde langt svakere maskinvare enn konkurrentene.

– Nintendo hadde mest å vinne og – skulle det vise seg – også mest å tape på sin pressekonferanse i år. De viste flere gode titler, men etter min mening greide de ikke å overbevise om at Wii U er noe verken kjernespillere eller spillnoviser trenger å kjøpe. For mye tid ble brukt på eldre tredjeparts-titler, og for lite av konsollens egenart ble presentert, mener journalist Audun Rodem fra Gamer.no.

Asymetrisk flerspiller

Som i fjor var det den nye håndkontrolleren som stod i fokus. Wii U spil kan spilles på TV-apparatet eller direkte på skjermen til håndkontrolleren. Når man spiller på fjernsynet kan skjermen brukes til ekstra informasjon. Teknologien åpner for nye spillmekaniske muligheter, spesielt når det gjelder flerspilleropplevelser.

Mens opptil fire spillere kan bruke hver sin vanlige Wii-kontroller med Wii U, kan én spiller styre via skjermen. Dette åpner for muligheter der den ene spilleren har informasjon de andre ikke har, og flere typer spill ble demonstrert der spillerne for eksempel jaktet på den ene spilleren med Wii U-kontrolleren som hadde oversikt over hele spillbrettet på sin skjerm mens de andre spillerne bare så en liten del.

Teknologisk sett ligger Wii U på omtrent samme nivå som konkurrentene Xbox 360 og Playstation 3 rent grafisk. I motsetning til Wii er maskinen lagt opp til å være online hele tiden via Nintendo Network, med grensesnittet presentert som en slags hub der andre spilleres figurerer rusler rundt på et torg slik at man kan se hva venner og folk i nærheten spiller.

Lanseringsplanene

Heller ikke lanseringsplanene til Wii U ble klarlagt på pressekonferansen. Til jul, var den eneste datoen Nintendo ville gi, uten at vi vet om denne planen gjelder kun for USA og Japan, eller om Europa også er med i det gode selskap. Prisen er også en ukjent faktor ennå. At dette ikke ble annonsert spredde en usikker stemning om konsollens fremtid på årets E3-messe.

– Jeg tror mottakelsen blir veldig forsiktig. Mange har fortsatt ikke fått med seg at det er en helt ny konsoll, og tror det er en utvidelse til Wii. Og Nintendo har vært dårlige til å forklare hvor maskinvarens potensiale ligger. De har en stor jobb å gjøre for å bevisstgjøre publikum, mener Thomas Marynowski i IT-avisen.

– Jeg håper at Nintendo har noen spennende ess i ermet som de ikke har delt med oss helt ennå. Hvis ikke tror jeg det kan bli en laber lansering i høst, med en del negativ respons. Det er vanskelig å spå, siden Nintendo hverken har kommet med pris eller lanseringsdato, men basert på det vi fikk se under E3 tror jeg de kan ende opp med å prøve å tekkes flere målgrupper, uten helt å makte å nå noen, tenker Audun Rodem fra Gamer.no.

NINTENDO WII U

Utvikler: Nintendo

Media: 12 cm optiske disker

Prosessor: IBM Power 7 flerkjerneprosessor

Lagring: Intern flash via SD-kort, SDHC-kort, USB

Oppløsning: 1080p

Grafikkprosessor: AMD Radeon HD

Lyd: 5.1

Kontroller-enheter: Wii U Gamepad, Wii U Pro Controller, Wii Remote Plus, Wii Nunchuck Controller, Wii Balance Board

Tilkoblinger: Bluetooth, 4xUSB-porter, innebygd trådløst nett

Bakoverkompatibilitet: Kompatibel med Wii-spill, ikke med Gamecube-spill

Lanseringsdato: Ukjent

Pris: Ukjent

NINTENDO 3DS

Nintendo brukte lite tid på sin 3DS-konsoll på årets E3-messe, men viste frem tre egenproduserte titler til konsollen på pressekonferansen. New Super Mario Bros 2 ble annonsert, Paper Mario: Sticker Star ble vist frem og Luigi’s Mansion: Dark Moon ble demonstrert. 3DS-konsollen har så langt solgt 19 millioner eksemplarer på verdensbasis, og en ny modell kalt 3DS XL ble lansert i slutten av juli.

Les også:

Mellomår for spillbransjen

Fra spill- til underholdningsmaskin

Sony hadde den teknisk mest imponerende presentasjonen på årets pressekonferanse, med et eldorado av skjermer og effekter på scenen.
Artisten Usher dukket uventet opp på pressekonferansen til Microsoft for å reklamere for Kinect-dansespillet Dance Central 3.
Et av de mest interessante eksklusive tredjepartsspillene til Wii U var Lego City Undercover, et slags Grand Theft Auto i Lego-form.
Wii U-konsollen kommer med den nye håndkontrolleren, som har innebygd gyroskop, kamera og trykksensitiv skjerm. Opptil to slike kontrollere kan kobles til maskinen samtidig, samt fire vanlige Wii-kontrollere.
Brukergrensesnittet til Wii U tar i bruk Mii-figurene fra Wii som vandrer rundt på store torg. Her kan man etterlate beskjeder, meldinger og annonseringer til venner og folk i nærheten.
Asymmetrisk flerspiller var en betegnelse Nintendo brukte om flerspillermulighetene til Wii U. I minispillsamlingen Nintendoland var det flere spill der en spiller med Wii U-brettet kjempet mot de andre som hadde vanlig Wii-kontroller.
Nintendoland ser ut til å bli en lanseringstittel til Wii U, og på samme måte som Wii Sports ble tittelen som lærte folk å spille Wii, skal Nintendoland lære spillerne Wii U.
Pikmin-serien har vært borte siden toeren ble lansert på Gamecube, men vekkes nå til live igjen som lanseringstittel til Wii U.
Ubisoft er tredjepartsutvikleren som så ut til å forstå potensialet til den nye Wii U-kontrolleren best. I ZombiU kjemper spilleren mot zombier, med innovativ bruk av den nye håndkontrolleren.
Et nytt todimensjonalt Super Mario-spill ble annonsert til Wii U, med svært detaljrik grafikk på figurer og omgivelser.
Alle Wii U-spill kan spilles direkte på skjermen til Wii U-kontrolleren om man vil. Dermed kan man trene i Wii U-fit uten at resten av stua må se treningen på skjermen.
En mer tradisjonell håndkontroller vil også lanseres som tilbehør til Wii U, etter sigende etter press fra utviklere som Activision som ønsket en mer standard håndkontroller til spill som Call of Duty.
3DS-titler var det få av på Nintendos pressekonferanse, kun de egenproduserte titlene New Super Mario Bros. 2, Luigis Mansion: Dark Moon og Paper Mario ble vist frem.
Til toppen