Kundevekst for Canal Digital

Canal Digital har passert 3 millioner betal-TV-kunder.

- 2005 er det beste året vi har hatt så langt med hensyn til kundevekst, sier viseadministrerende direktør Erik Nord i Telenor Broadcast. Han mener selskapet har styrket sin posisjon som et av Nordens største medieselskap.

 

- Det er ingen andre nordiske medieaktører som har så mange betalende abonnenter som oss, sier Nord i en pressemelding.

 

Telenor Broadcasts datterselskap Canal Digital fikk 81.000 nye parabolabonnenter i fjor, og har nå 906.000 abonnenter. På kabel er antallet økt med 57.000 til 681.000. Kundefrafallet gikk i 2005 ned med én prosent til 16 prosent.

 

- Det skyldes i hovedsak større kundetilfredshet, et godt innhold, samt bedre kontroll med piratvirksomhet, sier Nord.

 

2005 er det første hele året Telenor Broadcast kan vise til positive marginer i alle kvartal. Kvartalsregnskapet viser en omsetningsvekst på 6,6 prosent til 1.466 millioner kroner i forhold til fjerde kvartal 2004.

 

Driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 331 millioner mot 332 millioner, mens EBIT-marginen økte fra 9 prosent i fjerde kvartal 2004 til 17 prosent i siste kvartal 2005.

 

I løpet av 2005 har Telenor Broadcast søkt om lisens til utbygging av det digitale bakkenettet i Norge sammen med NRK og TV2. Canal Digital var først ute i Norden med HDTV. Selskapet inngikk ny distribusjonsavtale med TV2 og kjøpte de norske fotballrettighetene med samme kanal, og selskapet skrev kontrakt om bygging av ny satellitt til å erstatte THOR II.

 

I 2005 økte omsetningen med 5,6 prosent til 5,6 milliarder kroner. EBITDA endte på 1,5 milliarder kroner, mens resultat før renter og skatt (EBIT) havnet på 1,015 millioner kroner.

 

Canal Digital hadde en omsetningsvekst på 7 prosent til 1.190 millioner kroner i fjerde kvartal 2005 sammenlignet med samme kvartal året før.

 

Til toppen