– Priskriteriet kraftig redusert ved kjøp av hvitevarer og TV, mens forbrukerne er blitt dobbelt så opptatt av kvalitet, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp. Foto: Bård Gudim.

KVALITET ER VIKTIGST for kunden

– Mens norske forbrukere i fjor la like stor vekt på kvalitet og pris, er de i år mer opptatt av kvalitet.

Det sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp. Han viser til resultatet i en teknologiundersøkelse kjeden har fått gjennomført av Carat.

– Priskriteriet kraftig redusert ved kjøp av hvitevarer og TV, mens forbrukerne er blitt dobbelt så opptatt av kvalitet. Dette kan forklares med at folk har blitt mer trygghetssøkende og tenker mer langsiktig som følge av en periode med finanskrise, sier Brekke i en pressemelding.

Nordmenn og finner er i særstilling i Norden når det gjelder krav til kvalitet ved kjøp av elektrovarer. En av to nordmenn setter kvalitet som den viktigste faktoren ved kjøp av hvitevarer. Det samme gjør finnene, men bare to av fem dansker – de er betraktelig mer opptatt av at produktet skal bruke lite strøm.

Når det gjelder design på hvitevarer, er få opptatt av dette. Brekke tror dette tyder på at folk først og fremst bytter ut hvitevarene når de gamle er ødelagt.

Flatest nordpå

Når det gjelder flat-TV, har mer enn 60 prosent av norske husholdninger gått til anskaffelse dette. Dermed topper vi den nordiske statistikken på dette området, mens tre av fire finner fortsatt har bilderørs-TV. I Norge er det Oslo som sakker akterut; her har nesten halvparten fortsatt bilderørs-TV. Nordlendingene ligger lengst fremme, her oppgir 48 prosent at de har kun flat-TV, i følge pressemeldingen.

Nordmenn har ingen skrupler med å kopiere film, serier og musikk fra kjente eller laste det ned gratis via nettet. Hele 66 prosent av alle under 26 år oppgir at de laster ned musikk gratis fra nettet.

– Vi er med dette verstinger i Norden på piratvirksomhet, sier Brekke.

Nær alle nordmenn har tilgang til internett hjemme, og hele 77 prosent benytter trådløst nettverk. Samtidig svarer én av fire at de ikke sikrer nettet mot utenforståendes bruk.

–Økt frihet har tydeligvis gått på bekostning av sikkerheten. Til tross for at halvparten av oss har opplevd å miste personlig data, er vi fortsatt dårlige både på å sikre det trådløst nettverket og ta sikkerhetskopi av personlige data. Ettersom datamaskinen er blitt stadig mer personlig, er det overraskende å se at vi ikke sikrer oss bedre. Hvem ville vel latt ytterdøra stå på vidt gap hjemme, fritt frem for uvedkommende? undrer Brekke i pressemeldingen.

Til toppen