Fra venstre Filza Ahmad (produktsjef), Patrik Lund (salgssjef) og Mikkel Alme (kategoridirektør) i Expert. Foto: Stian Sønsteng

LÆRER AV KOLLEGENE

– På fagdagene kan deltakerne møte kolleger som i hverdagen har tilsvarende utfordringer, i andre butikker og markeder.

Det sier Mikkel Alme, nordisk kategoridirektør for småelektriske produkter og hvitevarer i Expert. I slutten av oktober samlet kjeden selgerledere på Olavsgård hotell utenfor Oslo. Dette var det første arrangementet i sitt slag i kjeden, inspirasjonen er hentet fra Elkjøp der Alme tidligere arbeidet.

– Det er absolutt ingen blåkopi, men det er klart at vi har brukt noe av erfaringen vi har med oss, sier Alme til fagbladet Elektronikkbransjen.

De ansatte kommer tilbake til butikkene med mer kunnskap om produktene og hvilken retning Expert ønsker gå i tiden fremover

Han er en av de rundt 40 tidligere Elkjøp-ansatte som nå er med i nye Expert. Patrik Lund har vært ansatt i Expert i flere år. Han er salgssjef for småelektriske produkter og hvitevarer, og sier fagdagene er tatt godt mot i kjeden.

 

Etablerer kontaktnett

– Deltakerne er godt fornøyd; de får et skreddersydd opplegg med en strategi de ikke har sett maken til tidligere. De kan dra rett hjem til butikkene sine og levere, sier Lund.

Alme mener fagdagene gir de ansatte mulighet til å lære av hverandre og utvikle seg videre.

– De kommer hjem med høyere kompetanse. Vi skal ha fire slike samlinger i året, og over tid vil deltakerne etablere et kontaktnett slik at de vet hvem de kan snakke med hvis det er noe de lurer på. De ansatte kommer tilbake til butikkene med mer kunnskap om produktene og hvilken retning Expert ønsker gå i tiden fremover, slik at de kan selge flere produkter med bedre margin og gjøre flere kunder fornøyd enn tidligere, sier Alme.

– Vi tar inn selgerledere fra alle butikker og gir dem en grundig gjennomføring i hva vi ønsker å satse på frem mot jul, sier Lund.

 

Julestemning

– Hvordan velger dere ut hvilke leverandører som er med?

– Vi tar inn leverandører som har noe å bidra med. I sesongen før jul ønsker vi gi litt julestemning, informasjon om produktområder og nye satsinger vi gjør. Leverandørene som er med passer med den nye profilen vår; vi skal være litt bedre på litt bedre produkter, mer fokuserte på kvalitet, og selge produkter som kundene virkelig blir fornøyd med, sier Alme.

De tre leverandørene som er med på samlingen er Net Eltorget med Babyliss, Scholl, Braun på medisinske produkter og Rio, Black Cat kaffe- og tehus med Jura kaffemaskiner, samt Philips.

– Står det leverandører på sidelinja og er fornærmet over at de ikke ble invitert?

– Utfordringen er at vi sikkert kunne hatt 150 leverandører på disse samlingene. Vi må velge noen, og det kommer helt sikkert muligheter for alle til å bidra i tiden fremover. Expert trenger leverandører som kan bidra med kunnskap og nye produkter, sier Alme.

Linda Hiorth og Elin Berglund i Philips flankert av t. v. Ørjan André Aas (Bodø) og Adrian Selheim (Bergen).
Fra venstre Eirik Sagedal (Mjøndalen), Kåre Mælen (Namsos), Anne Finnstad (Namsos), Kathrine Resch-Knutsen (Black Cat), Ronny Nordli (Sarpsborg) og Jan Erik Solheim (Knarvik).
Til toppen