Espen Vik (t. v.) i AM Hvitevarer og Lasse Polmar i reklamebyrået Shnel & Melnychuck & Forsman & Bodenfors (SMFB) har sammen utviklet annonsekampanjen for Asko.

Lager norsk PR med amerikansk dukkemaker

AM Hvitevarer ønsker å kompensere et lite markedsbudsjett med rødnesete figurer i kreativ kampanje.

– Sett i forhold til våre største konkurrenter har vi mindre budsjett til annonsering. Derfor må vi tenke litt annerledes - våge å skille oss litt ut, sier markedssjef Espen Vik i AM Hvitevarer.

I disse dager lanserer de en annonsekampanje med figurer laget av den amerikanske illustratøren Chris Sickels i Red Nose Studio. Lasse Polmar hos reklamebyrået SMFB forteller at de har tatt utgangspunkt i ting folk er glad i.

– Vi vet at Asko leverer gode produkter i øvre sjikt av god kvalitet. Ideen bak kampanjen er at man skal velge en Asko vaskemaskin fordi tar vare på det du er glad i, sier Polmar.

Samarbeidet med Sickels kom i stand fordi man ønsket et uttrykk som ingen andre hadde.

– Vi føler vi har klart å lage et unikt uttrykk som kler Asko veldig godt. Et eksempel er annonsen hvor jentene tar på seg favoritt olabuksa hvor de føler at bena blir litt lenger, rumpen er fantastisk og alt er perfekt. Vi valgte å gå illustrasjonsveien fordi den gjør det lettere å gjenskape denne følelsen på en troverdig måte, sier Polmar.

Over Atlanteren

– Hvordan var den kreative prosessen over Atlanteren?

– Ganske smertefri. Vi sendte over enn lang forklarende epost, så ringte Sickels og vi forsto fort at han hadde tatt poenget. Det var en del kulturforskjeller som måtte oppklares, men da de første skissene kom skjønte vi at vi hadde funnet rett mann.

– Er annonsene norske nok siden de er laget av en amerikaner?

– Det var for så vidt ikke noe mål, men de har et uttrykk som nordmenn vil kjenne seg igjen i. Sickels lurte litt på jegeren, men siden agenturet hans ligger i Canada ba vi ham tenke kanadisk.

– Dere har brukt engelsk språk, hvorfor?

– Asko er et internasjonalt merke, og slagordet er ”built to last longer”. Dette bruker vi i denne kampanjen, og tilbakemeldingen fra hovedkontoret i Sverige er at de synes konseptet er spennende - og de vil vurdere å bruke kampanjen i andre land avhengig av resultatene i Norge, sier Vik.

Noe nytt

– De fleste leverandørene i bransjen kjører internasjonale kampanjer. Hvilke reaksjoner har dere fått på at dere har laget en selv?

– Det er noe nytt for hvitevarebransjen føler jeg, og det er spennende å skape noe fra grunn. Vi har i første omgang laget fire annonser der vi klart har tenkt målgruppe, sier Vik.

– Hvordan har det vært å lage en kampanje for vaskemaskiner?

– Det har vært en spennende utfordring. Dette er produkter som alle har, men som de færreste har et nært forhold til det. Vi har ønsket å formidle at man bør være bevisst hva man kjøper, og at man selvfølgelig bør velge en Asko, sier Polmar.

Chris Sickels lager animasjonsfilmer, og har tidligere gjort reklameoppdrag i USA med sine rødnesete dukker. Vik forteller at det siden kan være aktuelt å lage animasjonsfiler med Red Nose Studio.

Kreatørene Andre Koot (f. h.) og Hans Martin Rønneseth i SMFB viser de endelige annonsene til Espen Vik i AM Hvitevarer.
Den amerikanske illustratøren Chris Sickels i Red Nose Studio har laget bildene som brukes i AM Hvitevarers annonsekampanje. Foto: Jennifer Sickels.
Til toppen