Lanserer ny LCD, plasma og BeoLab 9 og er igjen komplett

– Man må mange år tilbake for å finne et like komplett TV-sortiment fra Bang & Olufsen.

Daglig leder Hans Olav Hole i Bang & Olufsen Norge AS sier man må fire til seks år tilbake i tid før den danske produsenten hadde et like komplett TV-sortiment innenfor en teknologi som de har i dag.

– Også vi har vært gjennom en overgangsperiode der vi har utfaset bilderør og faset inn flatskjermer, sier Hole.

– Når vil Bang & Olufsen bli like gode på flate TVer som dere var på bilderør?

– Vi er der allerede, i all beskjedenhet. Selv de billigste av TVene våre har innebygd det beste av våre teknologier; antirefleksskjerm, automatisk lys- og kontrastjustering samt egenutviklede elektroniske kretser – det vi kaller motoren som driver panelet. Mange er bare opptatt av oppløsning og piksler, og glemmer at det faktisk er en motor som står bak og leverer bildet. I denne sitter både maskinvare – der har vi mye egenutviklet, og programvare – der er nesten alt egenutviklet.

– Dere har lang erfaring fra å være en leverandør i øvre prisklasse, hvordan er situasjonen deres i dag sammenlignet med for ti år siden?

– I Norge er vi i en privilegert situasjon. Folk er blitt mer opptatt av interiør og hjem, hvordan ting ser ut også når det ikke er i bruk. Vi merker en tiltagende interesse for våre produkt. Mange andre produsenter er begynt å snakke om design, men gjennomfører det ikke slik vi forstår begrepet der løsningene og brukervennligheten er det viktigste, sier Hole.

I løpet av 2007 vil alle skjermer over 40 tommer fra Bang & Olufsen leveres som full HD. Bang & Olufsen avslutter forretningsåret 31. mai. Hole forteller at den norske avdelingen ligger pent an.

God vekst

– Vi regner med god vekst i forhold til fjoråret. Vi har åpnet butikk i Kristiansand, et visningshus i Kalvesund, og er i ferd med å åpne butikker i Sandefjord og Ålesund. Vi er dessuten i dialog om åpning av butikk i Tromsø, samt butikker i Oslo, Bergen og Trondheim i tillegg til de som allerede er der. Det er virkelig stor interesse for å åpne flere butikker, og det synes vi er spennende, sier Hole.

Han regner med at Bang & Olufsen i Norge i løpet av året vil selge mellom 50 og 100 BeoVision 9, basert på salgstallene til forgjengeren BeoVision 5 som kostet omtrent det samme.

– Nå får du 50 tommers skjerm, harddiskopptaker, aktiv senterhøyttaler med linseteknologi (Acoustic Lens Technology) samt motorstand for samme pris, sier Hole.

– Betaler kunden for selve bildet eller hele pakken?

– Som alltid er det totalløsningen man betaler for hos oss. Bildet er så bra som det kan bli på en 50-tommers plasma, det vi alltid er stolt av er integrasjonen med ny teknologi og brukervennlighet, sier Hole.

Når det gjelder LCD-varianten BeoVision 8 håper han at de vil selge 500-1.000 enheter i løpet av de første 12 salgsmånedene.

– Vil de norske kundene foretrekke 26- eller 32-tommeren?

– Den største vil nok ta tre firedeler av omsetningen. Vi kan sammenligne med BeoVision 7 der det har overrasket oss at vi har solgt like mange 40- som 32-tommere – der prisene med motorstand er henholdsvis 95.000 kroner og 75.000 kroner. Det virker som folk vil ha store størrelser, samt at det er betalingsdyktighet i det norske markedet, sier Hole.

Opplæringsansvarlig Martin Bloch Nielsen fra København-kontoret til Bang & Olufsen er med på produktlanseringen i Oslo.

Norge er stort for B & O

– I forhold til folketall er Norge et av de største markedene våre. Norge er et hifi-land. Før vi lanserte BeoLab 5 viste vi høyttaleren til norske spesialister fordi vi ville høre deres reaksjoner, sier Bloch Nielsen.

– BeoLab 9 er høyttaleren for dem som ikke hadde råd til BeoLab 5?

– Tja, hvis pengene er prioriteten. Men jeg tror kunder i denne klassen velger ut fra følelser. BeoLab 9 er for dem som umiddelbart liker denne, og kanskje synes BeoLab 5 er for voldsom – for fysisk stor og med for mye lyd.

– Kommer dere til å selge en komplett hjemmekinoløsning med BeoVision 9 og fem BeoLab 9 i én eske?

– Hehe. Bare esken til BeoVision 9 er på størrelse med en mindre leilighet. Men selvfølgelig kommer vi nesten alltid til å selge BeoVision 9 sammen med fem eller sju høyttalere – fordi dette skal være et flerkanalssystem, sier Bloch Nielsen.

BeoVision 8 skal markedsføres på en ny måte fra Bang & Olufsen.

– Blant annet har vi en kampanje som går på urban livsstil, fordi vi både henvender oss til en litt yngre målgruppe – men også til dem som alltid har TVen stående på. Ikke fordi TV har tatt styring over livet deres, men fordi de er bevisste forbrukere som vil se TV mens de lager mat, bader eller skifter klær.

– Er BeoVision 8 den stygge andungen i Bang & Olufsen-familien, i positiv forstand?

– Når vi lanserer produkter med intelligent og varig design blir vi ofte oppfattet som ”den grimme elling,” men etter hvert fremstår produktene som en stolt svane. Et godt eksempel er da vi lanserte musikksystemet med automatiske glassdører. Mange hadde vanskelig for å forstå at et musikksystem skulle reises på høykant. Nå vil mange lure på hvorfor et LCD T V, som kan lages helt flatt, skal ha et tredimensjonalt uttrykk, sier Bloch Nielsen.

Powered by Labrador CMS