Lanserer underholdningssenter og venter på X-Fi

Creative lanserer et bredt underholdningssenter mens de venter på lanseringen av de første produktene med innebygd X-Fi.

Creative lanserte i fjor lydforbedringssystemet X-Fi i form av lydkort til datamaskiner. Nå venter de spent på å lansere de første produktene med innebygd X-Fi. Ventetiden korter de med å lansere det håndholdte underholdningssenteret Zen Vision W med skjerm i bredformat samt en 60 GB-utgave av Zen Vision:M.

Produksjef Kristian Gunvald i Creative Labs Nordic A/S sier Vision W er den beste bærbare videoavspilleren og bildefremviseren på markedet, med bredformatskjerm og 30 GB.

– Den kan brukes på stort sett alle typer data, sier Gunvald.

Creative lanserer også basestasjoner til MP3-spillerne, og Gunvald tror dette markedet blir stort.

– Og nå kan Creative lage slikt utstyr merket ”Made for iPod”?

– Etter rettsaken og vår avtale med Apple, kan vi heretter gjøre dette.

– Er ikke dette en fallitterklæring for Creatives egne MP3-spillere?

– Nei. Vi erkjenner at folk bruker andre spillere enn våre, og ser det som en styrke at vårt tilleggsutstyr passer andre spillere på markedet, sier Gunvald.

X-Fi kommer

– Hvordan har mottakelsen av lydforbedringssystemet X-Fi vært?

– Dette er en annen del av virksomheten vår, som vi kommer til å se mye av i fremtiden. X-Fi er godt mottatt av dem som kan sette et lydkort i datamaskinen, men dette er en begrenset kundegruppe.

– Hva blir det første produktet vi får se med forhåndsinstallert X-Fi?

– Uten å røpe for mye kan si jeg si at det kommer produkter man kan ha stående i stuen, som man kan gå med, og som man kan ta med.

– Og det står Creative på dem?

– Det kommer til å stå Creative på de første, men det er selvfølgelig andre produsenter av forbrukerelektronikk som allerede har underskrevet kontrakter med oss om å få X-Fi i sine systemer.

– Er det riktig observert at Creative for noen få år siden var mer innovative på produktsiden enn i dag?

– Innovasjonsdelen innen lyd har vi alltid vært gode på. Dette er noe vi kommer til å fortsette med, etter hvert som X-Fi blir mer kjent og blir et begrep i løpet av de neste par årene.

– Hvilke konsekvenser får det for Creative at dere beveger dere fra data over mot forbrukerelektronikk?

– De typiske IT-kundene kan mer selv og tør gjøre ting selv. Innen forbrukerelektronikk skal man levere et fiks ferdig produkt som fungerer når man pakker det ut av esken. Heldigvis har vi lært mye gjennom MP3-spillerne våre.

– Hvorfor har Creative tatt dette valget?

– Det er fordi data i seg selv beveger seg i denne retningen. Det første og største eksempelet er mediesenter-PCene som kommer til å vokse i ekstrem grad de neste par årene.

Powered by Labrador CMS