Stein Roar Bang i AV-reform med den nye Alpine-spilleren IDA-X001 som kan koples direkte til iPod fra Apple.

Lettere å montere Alpine i bilene

Det sitter et Alpine-anlegg i over halvparten av bilene som selges med originalmontert utstyr i Europa. Dette gir oss en stor fordel i markedet for ettermontert utstyr.

Det sier Stein Roar Bang i AVreform AS, som selger Alpine i Norge.

– Alpine har sluppet alle protokollene som gjør at vi kan selge vårt utstyr til ettermarkedet og kople det direkte til det fabrikkmonterte utstyret som for eksempel sitter i BMW og Mercedes, sier Bang.

– Det er jo andre som også gjør dette?

– Det er riktig. Fortrinnet vårt er at vi har protokollene til utstyret som står i bilene. De andre må hele tiden forsøke å finne alternative løsninger til hver enkelt bil, sier Bang.

Han forteller at Alpine er det eneste av de etablerte merkene i markedet som utelukkende produserer bilstereo, og at selskapet er blant de få i sektoren som fortsatt tjener penger.

– Alpine er et japansk selskap. Gjennom sitt morselskap, Alps, som blant annet er store innen avansert bilelektronikk, har Alpine kommet tungt inn på audio/video i bil. Alpine er delt inn i to divisjoner; originalmontert utstyr i bil samt utstyr tilpasset ettermarkedet, sier Bang.

– Merkes det på prisen at Alpine har en stor andel av de fabrikkmonterte anleggene og dermed enklere kan ettermontere utstyr?

– Alpine har aldri vært billig, og det finnes klart rimeligere løsninger. Men man skal lete lenge etter mer stabile og lydmessig bedre løsninger, sier Bang.

Alpine kom til Norge i 1981. Bang har jobbet med merket siden 1984, og overtok distribusjonen i Norge i 1989 samtidig som han gikk inn som medeier i Sverige. Han forteller at veksten i begge land har vært jevnt stabil.

Ikke rom for markedsføring

– Alpine har hatt en pen økning også de senere år. Det skyldes blant annet at flere av våre konkurrenter, som ikke har hatt hovedenheter men bare forsterkere og høyttalere, har gitt seg. Vi har ubeskjedent sagt de beste produktene på markedet. Problemet er at vi arbeider i en liten nisje som ikke gir rom for nødvendig markedsføring, sier Bang.

Alpine har alltid blitt solgt i spesialforretninger. En del av disse er falt bort, og nå søker Bang en bredere distribusjon.

Han mener Alpine kan tilby en unik kvalitet.

– Garantispørsmål er ikke-eksisterende. Den særegne Alpine-lyden er de fleste enige om at er meget bra. De siste årene har de andre kommet etter, så nå gjør vi et nytt kvantesprang med å tilby den velkjente Alpine lyden også når man benytter iPod-tilkoplingen, sier Bang. Når det gjelder den nye produktlinjen, har alle modellene fått iPod-tilkopling.

I løpet av våren lanserer han bærbare navigasjonsanlegg fra Alpine i Norge, og han tilbyr der en spesiell løsning med basestasjon i bil.

– De andre bærbare navigatørene henter ned GPS-signalet uten å korrigere dette med hastigheten på bilen. Vi tilbyr muligheten til å plassere den bærbare enheten i en basestasjon, som gir en fullverdig navigasjonsløsning. Enheten kan flyttes mellom familiens biler, enten de har basestasjon eller ikke.

Til sommeren lanseres bilnavigasjon fra Alpine på det norske markedet, med kartverk fra Navteq. Modellen PMD-B100P vil koste 6.000 kroner.
Alpines nye bærbare navigasjon med MP3 kan integreres med Alpines multimedieenheter.
Til toppen