LG Electronics satser norsk

– LG øker stadig i Europa, og Norge er blant de landende der LG satser hardest, sier Teija-Marie Pierre.

Hun er nordisk markedssjef i LG Electronics, og beskriver selskapets markedsposisjon i Norge som svært god.

– Den øker hele tiden. Vi blir hele tiden mer tilstedeværende i Norge, og kontoret vårt på Lysaker utvider stadig. Vi kommer til å satse beinhardt på Norge, som er et høyintensivt og svært avansert marked. Den norske forbrukeren krever mye av produktene, og det passer LG perfekt, sier Pierre.

– Hva er den viktigste nyheten til LG på IFA?

– Vi lanserer en 47 tommer LCD med full HD og 120 Hz oppdateringsteknologi, svarer selger Henning Lahus.

– Det er flere som lanserer teknologier som handler om hertz her på IFA. Toshiba kaller det M100, Samsung LCD 100 Hz, mens dere bruker 120 Hz. Vil det si at deres teknologi er 20 prosent bedre enn de andre?

– Nei, vi lanserer samme teknologien som de øvrige. Vår teknologi støtter både den amerikanske NTSC-standarden med 120 Hz og den europeiske PAL-standarden med 100 Hz. Her på IFA har vi valgt å snakke om 120Hz NTSC.

– Dere lanserer en blu-ray-spiller på IFA. Når kommer den i handelen i Norge?

– Den er nettopp blitt sluppet i Korea, og vil først lanseres i USA før den muligens slippes i Europa til neste år. Prispunktet nå er 1.000 dollar, tilsvarende 6.000 norske kroner, sier Lahus.

Markedssjef Teija-Marie Pierre forteller at LG leder mange av sine produktkategorier.

Stor portefølje

– LG er et selskap med en stor portefølje; hvitevarer, data, hjemmeelektronikk og mobiltelefoner. Det er det få selskap som har. I mange av kategoriene er LG markedsledende i Norden.

– Hvordan har bransjen tatt mot LG som leverandør?

– Veldig godt. Da LG startet i Norden i 2000 var vi en utfordrer. I dag er situasjonen en annen; vi er et etablert selskap, og folk har akseptert at LG er det vi kaller et ”premium prestige brand”. Kundene kan kjøpe dyrere produkter de vet holder i lengden.

– Hvem er den største konkurrenten til LG?

– Vi nevner ingen spesielle. Vi har mange ulike, etter som hvilket forretningsområde det er snakk om.

– Hvordan er det å markedsføre et selskap med en så stor produktportefølje?

– Det er en takknemmelig oppgave. Vi markedsfører et varemerke som fikk designprisen Red Dot Awards i 2006. Vi er sterke på teknologi, og er ett av to varemerker i verden som utvikler både LCD og plasmateknologi. Dermed kan vi begge teknologiene, og vi behøver ikke fremholde den ene teknologien fremfor den andre.

– Hvilke kategorier har LG valgt å tone ned?

– På verdensbasis er LG størst på plasma. På panelmarkedet har vi 31 prosent markedsandel på verdensbasis. Vi er nummer fire eller fem innen mobiltelefoner, og innen hvitevarer sikter vi på å bli nummer to i løpet av neste år.

– Hvordan vil dere karakterisere et typisk LG-produkt?

– God design og høy ytelse. Vi har komplette produkter som handelen vil ha, sier Lahus.

– Hvilke salgsargument bør en butikkselger bruke for å selge et LG-produkt?

Først med HDMI

– Vi er tidlig ute med ny teknologi. For eksempel var vi tidlig ute med HDMI på våre TV-apparater og harddiskmottakere. Siden vi er i en utfordrerposisjon introduserer vi det kunden vil ha til riktig tid og riktig pris. For eksempel utvikler vi alle LCD og plasmaskjermer selv. Dermed er vi først ute med å fjerne frontglasset, og med dette oppnår vi overlegen kontrast og lysstyrke i forhold til konkurrentene. Med fokuset som er på strømprisene, er vi glade for å kunne tilby energiøkonomiske skjermer. Alle våre produkter har den nyeste teknologien, og vi er en teknologileder på alle våre produktområder, sier Lahus.

Pierre skyter inn:

– LG er o pptatt av at teknologien er til for forbrukeren, for å tilføre kunden merverdier. Våre produkter skal gjøre hverdagen lettere, på arbeid og hjemme.

– Hva synes dere om mottakelsen LG har fått i produkttester i Norge?

– Vi har vunnet test på test, og vi er blitt tatt mot med åpent hjerte og åpne armer. Vi har vunnet tester med våre rimelige og dyre produkter, i alle kategorier. Vi har en ekstremt sterk portefølje i dag, og har nettopp vunnet tre Eisa-priser. Det forteller oss at våre produkter er anerkjente, sier Lahus.

– Hvordan kommer LG til å arbeide med den nye TV-linjen sin i Norge?

– Vi kommer til å vektlegge at vi leder an teknologisk samtidig som vi presser priser, sier nordisk produktmarkedssjef for TV, Josephine Pedersen.

– LG har tonet ned satsingen på MP3-spillere. Hvorfor det?

– Vi har ikke nettopp tonet det ned, selv om markedet er ekstremt tøft. Vi har en rekke nye spillere vi håper vi kan ta markedsandeler med, sier Lahus.

Pierre supplerer:

– LG er et konvergensselskap. Siden vi har alle produktområder under samme paraply, kan vi håndtere blant annet lyd og bilde, hvitevarer og internetteknologi. Kundene etterspør konvergens, og derfor er MP3 etterspurt i blant annet mobiltelefoner, sier hun.

Hertz [hærts]

Enhet for frekvens, symbolet er Hz. Enhe ten har fått sitt navn etter den tyske fysikeren Heinrich Rudolf Hertz, som ga viktige bidrag til vitenskapen om elektromagnetisme.

Med en hertz menes enkelt «en svingning (eller hendelse) per sekund». Med 100 Hz menes «hundre (hendelser) per sekund», og så videre. Enheten kan anvendes for enhver periodisk hendelse. Man kan for eksempel si at en klokke tikker med frekvensen 1 Hz.

Powered by Labrador CMS