LG lanserer GRENSESNITT MED KUBE

I tillegg til nye telefoner med Arena-serien i toppen, introduserte LG et nytt egenutviklet grensesnitt kalt S-Class UI som en ny standard for toppmodeller.

– Det nye grensesnittet skal være så brukervennlig, morsomt og profesjonelt som mulig. Meningen er at brukerne hele tiden skal forstå fullt ut det som skjer med de ulike funksjonene. Alt skal være tydelig med god grafikk og symboler. Dette skal være moro for brukerne, sier produktspesialist Erik Andersson hos LG Electronics Nordic AB.

Som årsak til at den koreanske produsenten ikke bruker de andre vanlige grensesnittene, opplyser Andersson at S-Class er en videreutvikling av det beste fra andre standarder. I tillegg kommer LG fortsatt til å publisere mobiltelefoner med Symbian og Windows brukergrensesnitt.

Kube

Arena KM400 er den første telefonen der LG tar i bruk sitt nye grensesnitt. Den grafiske menyen på skjermen er i form av en kube. Når du berører skjermen, blir kuben sendt rundt inntil du finner den menyen du skal bruke. Fra det går du videre inn i undermenyene. Brukermessig veksler du mellom bilder, video, musikk og nettportaler. I tillegg kommer programmer som kalender, epost og tekstmeldinger. En side på kuben inneholder også kontaktoversikt. Andersson legger vekt på at denne måten å lage menyen på skal gjøre det lettvint for brukeren.

– Nå skal Apple få konkurranse. Vi er glade for alle som fokuserer på lett, enkel og ikonbasert berøringsteknologi. Alle mobiltelefonprodusentene har ligget litt etter foreløpig, men her ser vi at alle har fått den nye teknologien på plass. Vi fortsetter videreutviklingen av dette, sier han.

LG var først på markedet med berøringsskjerm på mobiltelefon med sin Prada-modell for et og et halvt år siden. Siden da har koreanerne kommet med liknende modeller. Men først nå mener de Arena er en fullgod konkurrent i markedet. I løpet av året kommer to modeller i tillegg til KM400 i Arena-serien, GC900 og GD900. Den siste har en spesiell utforming som Andersson tror ingen har gjort tidligere. Tagentbordet er helt gjennomsiktig. I tillegg til skjermens ikonbaserte grensesnitt kan tastaturet brukes til å styre markørene når du søker på nett.

Populært i Sverige

– En undersøkelse gjennomført nylig viser at LG i det svenske markedet er det heteste merket på mobiltelefon etter Sony Ericsson. Selv om det ikke gjelder hele Norden, håper vi at vi får en liknende effekt også i de andre landene, sier Johan Lindenmark, nordisk markedssjef for mobiltelefoner hos LG.

Nå arbeider LGs nordiske kontor med å styrke merkets stilling spesielt i Norge og Danmark.

– Strategien vår er å ha profesjonell markedsføring. Vi er en liten utfordrer i mobilmarkedet og vi bruker mye krefter på å lære markedsmekanismen. Det viktigste for oss nå er å skape en link mellom varemerket og produktene slik at vi også kan nyte godt av LGs sterke stilling i salg av mobiltelefonene våre. Inntil nå har vi ikke vært synlige nok, sier Lindenmark.

Powered by Labrador CMS