LG setter seg store mål

Neste år vil de være størst på plasma. Året etter på skjermer generelt, og i 2010 nr. tre innen elektronikk og mobiltelefoni.

Ambisjonsnivået er høyt når LG Electronics presenterer sine strategiske mål. Takket være ny produksjonsteknologi er målet å være størst på plasma neste år. I 2007 vil de være størst på skjermer generelt, og i 2010 sikter de mot å bli et av verdens tre største selskap innen elektronikk og mobiltelefoni.

Ved hovedkontoret i Seoul i Sør-Korea er man fornøyd med sitt nordiske datterselskap:

– LG Electronics Nordic AB leverer topp resultater. De gjør god butikk, og har hatt suksess med å satse på våre produkter i øvre sjikt, skryter Sang-Wan Nam.

Han er visepresident i selskapet, som i 2004 omsatte for over 210 milliarder kroner. Til sammenligning er det norske forsvarsbudsjettet 30 milliarder.

LG Electronics ble etablert i 1958, under navnet Goldstar. To år senere produserte de Koreas første radioer, og virksomheten har siden ekspandert voldsomt. LG Electronics Inc. har datterselskap i 76 land, produktene selges i 150 land, og de sysselsetter 66.000 personer. Av disse jobber 31.000 i Sør-Korea.

Fire hovedområder

Virksomheten er delt inn i fire hovedområder: mobilkommunikasjon, hvitevarer, skjermer og digitale media. I 2004 solgte selskapet 44,4 millioner mobiltelefoner, til en verdi av 8,6 milliarder amerikanske dollar. Med en markedsandel på 6,5 prosent var de verdens femte største mobiltelefonprodusent. Hvitevareomsetningen utgjorde 8,8 milliarder amerikanske dollar, og selskapet var markedsleder på luftpumper og støvsugere. Salget av skjermer beløp seg til 8,5 milliarder amerikanske dollar, og LG var nr. 2 på plasma og nr. 5 på LCD. Det siste forretningsområdet med blant annet hjemmekinosystem, DVD-opptakere, MP3-spillere, datamaskiner og bilunderholdning i porteføljen, omsatte for 5,3 milliarder amerikanske dollar. LG var markedsleder på optisk lagring og DVD-spillere.

– Vi vil utvikle markedet så mye og fort som mulig, samtidig som vi bidrar til å gjøre produktene billigere. De siste par årene har vi vært svært prisorienterte. En 42-tommer plasma koster 1.500 euro i dag, jeg tror prisen snart kommer under 1.000 euro, sier Nam.

Han er som nevnt fornøyd med den nordiske satsingen på høyspesifiserte produkter, men innrømmer at situasjonen er en annen i andre markeder:

Hull i veggen

– Japan og USA er et hull i veggen for LG. Vi klarer ikke å slå gjennom der. Mange av konkurrentene våre er japanske, og det amerikanske markedet er alt for prisorientert, - det samme gjelder også Australia. Kina åpner seg som et marked med store muligheter, hvis de ikke blir like prisorienterte som amerikanerne, sier Nam.

Hos LG fokuserer de for tiden mye på skjermteknologi, 40 år etter at de produserte LG Koreas første sort/hvitt-TV. I 1997 lanserte selskapet verdens første digital-TV for digital kringkasting. I 2001 kom de med verdens første 60 tommers plasmaskjerm, to år senere var de først ute med en 76 tommer, og i 2004 lanserte de verdens første serieproduserte plasmaskjerm på 71 tommer og LCD-skjerm på 55 tommer. LGs omsetningen av skjermer har siden 2001 økt fra 3,9 til 8,4 milliarder amerikanske dollar, tilsvarende en årlig vekst på 29 prosent. Målet er som nevnt å bli verdens største leverandør av skjermer i løpet av 2007.

– LG har fokusert på digital-TV i mer enn 15 år. Det som gjør oss unike er at utviklingen av digital-TV skjer separat fra de øvrige produktområdene, sier Choon Lee, som er visepresident i LG og direktør ved forskningsavdelingen for digital-TV.

LG startet arbeidet med digital-TV i 1990, og kunne tre år senere vise sin første HDTV-mottaker. Nå har de utviklet to nye teknologier som i følge dem selv revolusjonerer produksjonen av plasmapaneler. Selskapet er de første som kan produsere plasmaflak på hele 255 tommer. Disse deles siden opp i seks mindre enheter på inntil 42,5 tommer. Før året er omme vil de utvide kapasiteten til åtte enheter av ett og samme panel.

– Mens konkurrentene fortsatt kun kan produsere ett plasmapanel om gangen, er LG Electronics helt alene om denne unike produksjonsteknikken, sier nordisk markedssjef Teija-Marie Pierre.

Hun forteller at LG også er først med å produsere plasmaskjermer med single scan-teknologi.

– Før var en tvunget til å bruke double scan-teknologi som besto av to skanninger av originalbildet. En skanning ovenfra og ned, og en skanning nedenfra og opp som møter det andre bildet på midten. Dette ga ikke det ultimate bildet. Alle LGs plasmapaneler er fra og med nå produsert med single scan-teknologi, noe som innebærer en halvering av antall komponenter og samtidig en forbedring av kvaliteten etter som bildet ikke lengre må avstemmes på midten. Dette er en faktor som ytterligere bidrar til å senke både vekt, størrelse og pris på plasmaskjermene, sier Pierre.

Økt kapasitet

LG Electronics øker kapasiteten for plasmapaneler i fabrikkene sine. Selskapet har investert 390 millioner kroner i en ny produksjonslinje som har en kapasitet på 350.000 plasmapaneler i måneden. Samtidig halverer de antall styrekomponenter i plasmaskjermene i og med at double scan-teknologien forsvinner.

– Det betyr at selskapet, som i dag er en av verdens største produsenter av plasmapaneler, konsoliderer sin posisjon i de nærmeste årene. LG Electronics sikter mot å være verdensledende på plasma-tv allerede i 2006, sier Pierre.

Chon Lee forteller at LG stadig mer satser på det europeiske markedet når det gjelder digital-TV.

– Vi tror det vil bli en stor endring fra neste år, og stadig flere europeiske kunder etterspør digital-TV. Vi er stolte over at de viktigste komponentene i våre digitale TV-apparater er våre egne, rundt 80 prosent av komponentene er produsert av LG, sier Lee.

Han har 2.000 ingeniører i sving med å utvikle nye produkter, og fremhever gjerne DMB – som er multimediekringkasting basert på DAB-teknologi.

– Vi ga nytt liv til DAB med DMB, og er allerede i gang med prøvesender i Tyskland, sier Lee.

Powered by Labrador CMS