Liten boks åpner for større lyd i bil

- Denne boksen gjør det mulig for handleren å selge et større og bedre lydsystem tross fabrikkmonterte anlegg i bilene.

Europeisk markeds- og treningskoordinator i Rockford, svenske Claes Nord, smiler bredere enn vanlig når han forteller om Rockfords største nyhet på CES 2006: 3SIXTY. Dette er en liten boks som gjør at bilunderholdningsbransjen kan peke nese til bilindustriens fabrikkmonterte anlegg.

- Bilindustrien gjør alt den kan for at vi ikke skal kunne selge bilstereo, og mange kunder fortviler over at de ikke kan få det anlegget de ønsker i sin egen bil, sier Nord til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at problemet for bilstereobransjen er at man på stadig flere bilmodeller ikke kan bytte ut det fabrikkmonterte anlegget.

- Løsningen er en liten boks som koples via høyttalerkablene. Denne gjør det mulig for handleren å selge et større og bedre lydsystem til kunden. Man kan kople til en større forsterker, basskasse og andre høyttalere ? og en MP3-spiller. Dette er umulig i mange modeller, for eksempel i en ny Volvo, sier Nord.

Alene på markedet

3SIXTY kommer i to utgaver, til 2.600 og 5.200 kroner. Den største har flere innstillingsmuligheter, som en avansert tonekontroll (equalizer) og delingsfilter.

- Vi er foreløpig de enste som har denne løsningen på markedet. Det finnes andre måter å gjøre dette, men de koster rundt 40.000 kroner. Forsterkere og høyttalere er det viktigste for Rockford. Derfor må vi gjøre det mulig for kunden å velge våre produkter, til tross for at bilbransjen stikker kjepper i hjulene for oss. Bilen er jo det beste stedet å lytte til musikk. Du kan spille hva du vil, hvor høyt du, og synge med for full hals uten at noen bryr seg, sier Nord til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han begynte sin karriere i 1985 som produktsjefassistent, og reiste Sverige rundt for å lansere et nytt produkt: CD-spilleren.

Tråkket på Elton John

- Vi la CDen på gulvet og tråkket på den, og brukte Elton John til å demonstrere lyden. I 1988 ble jeg produktsjef på Pioneer hjemmestereo, og var verden rundt med 200 reisedager i året. Året etter begynte jeg i Alpine, jeg har alltid likt bilstereo best, som selger for Stockholm og Mälardalen. Jeg kjørte en Mercedes 190 E, og bygde mitt første bilstereoanlegg. Vi utfordret kundene til å konkurrere mot bilen min, og arrangerte ti Alpine Sound Event. Det regnet ni av ti lørdager, på spøk kalte vi det etter hvert Alpine Rain Event, men folk strømmet til og det hele ble en suksess. Derfor presenterte vi opplegget for det svenske bransjekanselliet, og i 1991 ble SASCA (Swedish Auto Sound Challenge Association) etablert i Sverige ? etter modell fra USA, forteller Nord.

To år senere var han delaktig i etableringen av NASCA i Norge, der han blant annet lærte opp de norske dommerne.

Blå ost fra Frankrike

- Da jeg i 1991 ble tilbudt jobb i Rockford, trodde jeg først det var snakk om osten. Rockford hjalp meg å etablere et eget selskap i Sverige, og jeg var distributør i Sverige frem til 1999 da jeg gikk til Clarion. Men det var vanskelige tider i bransjen, og jeg kjente meg låst i det japanske selskapet. Derfor åpnet jeg min egen bilstereobutikk i Stockholm i 2000. I 2002 ble jeg tilbudt å jobbe på europeisk nivå i Rockford, og siden har jeg bodd i Heidelberg i Tyskland sammen med familien. Distriktet mitt omfatter hele tidssonen vi lever i. Nå stenger imidlertid Rockford sitt kontor i Tyskland, og jeg flytter hjem til Sverige der jeg fortsetter i den samme virksomheten, forteller Nord.

Han trives med å jobbe med markedsføring og opplæring, og bruker gjerne Ikea som eksempel for handlerne:

15.000 watt

- Over alt kjenner folk til Ikea, og jeg anbefaler alle å legge opp butikken slik at kundene får sett mest mulig på sin vei gjennom butikken. Det er ingen grunn til å plassere varene folk er på jakt etter rett innenfor inngangen, sier Nord.

Han men er også mange er for lite flinke til å selge opp:

- Når en kunde spør etter en bilstereo, kommer mange gjerne med det minste og billigste anlegget. Her er amerikanerne veldig flinke, se bare på McDonalds; der spør de alltid om du skal ha stor meny og stor brus, sier Nord.

På CES lanserte Rockford Fosgate sin patenterte HT-teknologi. Denne gjør det mulig å drive lave impedanslaster samt redusert belastningen på bilens elektriske system.

- Normale forsterkere trekker rundt 150 ampere per 1.000 watt produsert effekt. HT-teknologien trekker tilsvarende 30 ampere. En 200 watts forsterker vil med andre ord bare trekke 6 ampere. Denne teknologien vil bli brukt også på Rockfords rimeligere forsterkere i fremtiden, sier Nord.

Powered by Labrador CMS