LITEN KAPSEL DRIVER STOR BUTIKK

I løpet av tre år har Nespressos konseptbutikk i Oslo utvidet fra 170 til 360 kvadratmeter og fra seks til 30 ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Nå er butikken nominert til å bli årets service- og handelsbedrift av Oslo handelstandsforening.

– Nominasjonen er nok en følge av vår gode kundeservice. Det er nettopp dette vi er mest opptatt av, sier butikksjef Nina Horgen ved Nespresso Consept Store Eger Karl Johan.

Butikken åpnet 13. januar 2009, og var lenge det eneste fysiske utsalgsstedet av Nespressos kaffekapsler i Norge. I fjor kom Bergen etter og til høsten åpner en butikk i Stavanger. Ved åpningen for tre år siden hadde butikken et salgsareal på 170 kvadratmeter, i desember 2011 ble dette utvidet til 360.

– Vi trengte å utvide kapasiteten i butikken. Til tider var det nesten ikke plass til alle kundene i butikken, sier Horgen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Butikken har innført kølappsystem og lansert tjenesten Pick Up, der kundene kan legge inn bestillingen i forkant for så å hente varene i butikken én time senere.

Resirkulering

– Med en adresse som Egertorget må man forsvare en viss omsetning. Hva sier dette om Nespresso-konseptet?

– Det er blitt en formidabel suksess, i Norge så vel som i resten av verden. Vi har et konsept som gir kundene en unik og personlig opplevelse, med en svært høy kvalitet på kaffen som gjør at kunden fortsetter å etterspørre den, sier Horgen.

I sortimentet har hun kaffekapsler, kaffemaskiner og annet tilbehør.

– De fleste som kommer hit kjøper kaffe, men vi tilbyr også mye spennende tilbehør og mange setter pris på å kunne se nærmere på både dette og kaffemaskinene. Enkelte tider på året, spesielt i tiden før jul, selger vi mer kaffemaskiner enn ellers. Vi tar også imot kapsler for resirkulering.

– Er det aktuelt å utvide sortimentet?

– Dette er styrt fra hovedkontoret i Sveits, og vi har for eksempel gjennom året flere varianter kaffe som kun er tilgjengelig en begrenset periode. Også på maskinsiden kommer vi med nyheter hvert eneste år, sier Horgen.

Hun forteller at mange kunder kjøper de sesongbaserte kaffekapslene, spesielt har julekaffen vært populær.

Fra seks til 30

Butikken på Egertorget har rundt 30 ansatte, av disse er halvparten på heltid. Ved siden av selgerne arbeider enkelte kun med varepåfylling. Når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk en onsdag ettermiddag i mars ser vi svært mange av dem pent antrukket i Nespressos brune arbeidsantrekk.

– Midt på dagen er vi 15-16 på jobb samtidig, det trengs for å kunne gi kundene det servicenivået vi ønsker. Da vi åpnet i 2009 var vi seks ansatte, smiler Horgen.

– Hvem er den typiske kunden?

– Alle. Det er det som er bra med konseptet og en del av nøkkelen til suksessen; at vi har noe for enhver smak siden sortimentet er så bredt. I hovedsortimentet har vi 16 Grands Crus kaffeblandinger. I tillegg er det fleksibelt; man kan lage sin egen kaffekopp eller servere ti gjester. Vi har kunder i alle aldersgrupper, fra alle deler av byen og også fra steder utenfor byens grenser.

Science of Coffee

– Nespressos konsept er ganske stramt, med retningslinjer som skal følges. Kan du si litt om dette?

– Opplevelsen skal være lik for kundene, uansett hvilken av Nespressos 270 butikker du besøker i verden. De ansatte skal være pent antrukket, imøtekommende og blide. Det kreves ingen spesielle forkunnskaper, men selvfølgelig hjelper det at man har interesse for kaffe. Alle ansatte går gjennom et detaljert Science of Coffee-program. Dette gir dem god kjennskap til kaffe og kaffesmaker slik at de kan gi anbefalinger til kundene, sier Horgen.

– Det er etter hvert kommet mange andre kaffemaskiner i markedet, som bruker kapsler eller puter og tilbyr kaffe og andre varme drikker. Hvordan har dere merket konkurransen?

– Det er vanskelig for meg å si noe om dette siden vi her i butikken hele tiden har hatt en så stor økning. Når det er sagt har Nespresso vært alene på markedet en del år, og det er positivt at vi har fått konkurranse. Det viser at Nespresso har et spennende konsept mange har ønsket å følge etter.

Nr. 2 på hytta

– Hvor lenge beholder kundene Nespresso-maskinen de kjøper før de går over til noe annet eller kjøper en nyere modell?

– De fleste kjøper en maskin nummer to som de skal ha på hytta eller andre steder. Når det lanseres nye modeller ønsker mange også å bytte til en nyere eller bedre modell enn den de allerede har.

– Finner kundene sin favorittkaffe som de holder seg til, eller varierer de mellom de ulike typene?

– Der er folk veldig ulike. Vi er tradisjonelle i Norge og foretrekker store kaffekopper, derfor går det mer av lungo-variantene våre her enn i andre land. Mange liker å variere, mens andre holder seg til favoritten. Dette er en av oppgavene våre her i butikken, at vi kan tilby noe nytt og gi anbefalinger slik at man får mer ut av Nespresso-konseptet.

Den sjuende største

– Melkebaserte kaffedrikker er populært i Norge, hvordan tilbereder Nespresso-kundene disse?

– Vi selger en separat melkeskummer som er blitt en stor suksess, og vi tilbyr også automatiske maskiner som tilbereder en cappuccino eller latte macchiato med et tastetrykk, sier Horgen.

– Hvordan er denne butikken sammenlignet med dem man finner i andre land?

– Da vi åpnet i desember var vi den sjuende største rene Nespresso-butikken i verden. Jeg har vært i en del rundt omkring og har følt meg hjemme der jeg har kommet, sier Horgen.

 

 

 

NOMINERT TIL ÅRETS BEDRIFT

Nespresso Concept Store er sammen med Enklere liv, Eplehuset, Hi-Fi Klubben og seks andre nominert til årets handels- og servicebedrift i Oslo.

Kåringen foretas av Oslo handelstandsforening (OHF) gjennom en avstemming på facebook.com/ahsb2012 fra 18. april til 20. mai. En fagjury med medlemmer fra OHF, Oslo kommune, Aftenposten og Nordea har valgt ut de ti kandidatene, ut fra bedriftens prestasjoner det foregående året. Hensikten er ifølge OHF å stimulere til økt kvalitet, høyere servicenivå og mer kunnskap i handels- og servicenæringen. Vinneren offentliggjøres på OHFs sommerfest 13. juni. De nominerte er:

Powered by Labrador CMS