Eksportdirektør Ulf Kämpfer hos Loewe (t. v.) og Ole Jacob Gran daglig leder i PCE ved åpningen av det nye Loewe Gallery på Oslo Hi-Fi Center i midten av november.

Loewe-gallerier HOS UTVALGTE HANDLERE

Tyske Loewe Opta rendyrker firma- og produktprofilen hos utvalgte handlere. Nylig åpnet det første Loewe Gallery i Oslo. Det skal komme flere i Norge.

  • Handel

Alle elektronikkhandlere som har avtale med Loewe, blir delt inn i ulike nivåer. Det er Loewe Partner, Loewe Partner Pluss og Loewe Gallery. Det siste er toppnivået. Denne inndelingen er lenket opp mot en avtale med den tyske produsenten.

– Dette gjør vi for å ivareta firmaprofilen vår. Inndelingen går blant annet på hvor stort areal handleren skal sette av til Loewe-utstillingen og på hvordan utstillingen skal se ut.

Det sier Ulf Kämpfer, eksportdirektør hos Loewe Opta GmbH. Loewe-avdelingen som ble åpnet i Oslo Hi-Fi Center midt i november, har toppnivået Loewe Gallery. Kämpfer forklarer at dette både stiller krav til utstillingsareal, som på dette nivået skal være minst 60 kvadratmeter, og til at selgerne i forretningen har spesiell opplæring i Loewes produkter.

145 avdelinger

Loewe Gallery i Oslo er den første av sitt slag i Norge. Kämpfer forteller at det hittil på verdensbasis er åpnet 145 slike avdelinger. I løpet av to uker ble det i tillegg til Oslo åpnet gallerier i Hong Kong, Moskva og Istanbul.

– Nå åpner vi en eller to gallerier på verdensbasis hver uke. De fleste nye avdelinger blir åpnet i Europa, sier Kämpfer.

– Hva skal slike avdelinger bety for sluttbrukerne?

– Vi tenker på en kombinasjon av å vise produktene våre i pene omgivelser og med en dyktig selgerstab til å betjene dem. Samtidig skal kundene kunne sammenligne produktene våre og få den rette følelsen til å foreta innkjøp. Alt i alt skal dette være et helt annet miljø enn det du finner i et elektronikk stormarked, sier han.

Sammen med den norske distributøren Premium Consumer Elctronics AS planlegger Loewe nå å investere i flere gallerier i Norge. Planen er å være tilstedet i de viktigste norske byene.

På mange måter er Loewe å sammenligne med danske Bang & Olufsen, og den tyske produsenten har mange av de samme produktstrategiene, først og fremst design.

– Vi skal ikke være trendy. Utformingen av produktene våre skal være viktig for varemerket vårt. Folk skal ha lett for å gjenkjenne produktene våre som Loewe-merket. Det er en ære for oss når andre fabrikanter prøver å kopiere designen vår. Vi føler at designen vi har valgt de siste årene, og som har gitt oss mer enn 200 priser, er rette veien å gå for oss, forteller Kämpfer.

Eksportdirektøren er meget klar på at det ikke er aktuelt å åpne Loewe Gallery i stormarkeder og at de heller ikke skal være Loewe Pluss-kunder. Det blir kun snakk om at spesialforretninger skal selge de tyske produktene. Det er også snakk om å redusere antall utvalgte handlere for å rendyrke kravet om kvalitet. I Tyskland har Loewe i dag 1800 handlere. Dette kan bli redusert til 1000 handlere innen 2012.

Les også:

Et fyrtårn for PCE og Loewe

Til toppen