LOEWE GÅR FOR HVITT

Det meste, både utstillingens interiør og produktene, var i hvitt hos tyske Loewe.

– Loewe fokuser på hjemmekino. Vi vil være en komplett leverandør av AV-produkter med høy ytelse og pris. Vi har også tatt ett steg opp med en serie i luksusklassen, sier daglig leder Ole Jacob Gran hos Loewe-importøren Premium Consumer Electronics AS (PCE).

PCE-lederen legger vekt på at de har ventet på Loewes nye mediesenter. Dette produktet har vært litt forsinket, men kommer på markedet i løpet av siste kvartal 2009. Gran tror dette vil gjøre det langt lettere å selge komplette AV-løsninger i tiden som kommer. Produkt- og opplæringsansvarlig Odd Gunnar Olsen er enig.

– Det nye mediesenteret er et fantastisk produkt. Selv om det ikke er kommet på markedet i Norge ennå har det allerede fått en av prisene Pre IFA Award to år på rad. Vi mener at dette lydsystemet konkurrerer med alle andre i markedet. Det har en åpen standard som betyr at du kan bruke de høyttalerne du allerede har hjemme, kople til andre høyttalere eller bruke det sammen med systemene vi leverer, sier han.

Komplette anlegg

Olsen mener det nå blir lettere for Loeweå konkurrere med komplette anlegg som består av TV og lydsystem enn bare å konkurrere med TV-apparater. Dette henger også sammen med Loewes særegne designløsninger og at mange kunder som kjøper dette merket vil ha alle produkter fra samme leverandør. Loewe har ennå ikke kommet med LED bakgrunnsbelysning på LCD. Den tyske fabrikkanten har i følge Olsen valgt å vente med LED til generasjon to er klar for produksjon.

– Fabrikken har fått prøver på LED generasjon to og vil ta dette i bruk. Vi synes ikke at LED på hele skjermflaten er godt nok og kommer til å gå inn for kantbelysning, sier Olsen.

Han opplyser også at det ikke er aktuelt for Loeweå komme med plasma-TV.

Rendyrking

Når det gjelder virkninger av finanskrisen, har det i følge daglig leder Ole Jacob Gran ført til at PCE har valgt å rendyrke Loewe-handlere.

– Vi har gått ut av de fleste kjedeforretningene fordi de sliter med å selge høyt spesifiserte og kostbare produkter som vi tilbyr. Dette gjelder også den type service vi krever. En annen årsak er også at disse forretningene ikke har plass til spesielle Loewe-utstillinger, sier han.

For en tid tilbake åpnet PCE den første spesialavdelingen for Loewe i Oslo. Gran forteller at firmaet planlegger flere, men vil ikke konkretisere det ytterligere foreløpig.

– Det krever store investeringer både for oss og handleren. I dag har vi cirka 35 handlere i Norge. Vi ønsker oss flere og bli sterkere i de områdene i Norge hvor vi ikke er representert. Jeg kan nevne Sørlandet, Stavanger og Trondheim i den forbindelse, sier PCE-lederen.

Powered by Labrador CMS