Playstation Vita er solgt i 2,2 millioner enheter. I handelen siden februar 2012.

LOMMEKRIG I JULEHANDELEN

To ferske håndholdte konsoller kjemper mot hverandre i julesalget. Vil Nintendo eller Sony trekke det lengste strået?

Etter en treg start i mars 2011, skjøt salget av Nintendos nyeste håndholdte 3DS fart under julesalget i fjor. Titler som Super Mario 3D Land og Mario Kart 7 ga konsollen ben å gå på, og Nintendo satser nå stort på å få enda flere maskiner under juletrærne i år.

Denne gangen er de dog ikke uten konkurranse. I februar lanserte Sony Playstation Vita, oppfølgeren til PSP som er den desidert kraftigste håndholdte spillkonsollen på markedet for tiden.

Det er svært viktig for oss at så mange som mulig får muligheten til å teste konsollen

– Vi er godt fornøyd med salget av Playstation Vita så langt. Globalt har Vita solgt over 2,2 millioner enheter, forteller Marius Steen, nordisk PR-sjef for Nordisk Film Distribution.

2,2 vs 19 millioner

2,2 millioner konsoller er et godt stykke bak Nintendo 3DS, som med ett års forsprang har rukket å selge over 19 millioner enheter. Steen er likevel ikke bekymret for at løpet allerede er kjørt.

– Vi har fått bekreftet gjennom pressen og forbrukerne at Playstation Vita er en kraftig plattform som gir rike spillopplevelser. Der vi tar grep fremover er på spillfronten. Vi lanserer våre egne sterke titler som Little Big Planet Vita og Playstation Allstars Battle Royal for å nevne noen. Samtidig er vi meget stolte over tredjepartstitlene denne høsten. Call of Duty, Need for Speed, FIFA og Assassin’s Creed; det er ekstremt sterke titler i vente, forklarer Steen.

Nintendo har ikke tenkt å la Sony ta inn forspranget, og lanserte i sommer en ny variant av Nintendo 3DS kalt 3DS XL. Den nye konsollen består av samme maskinvare, men har større skjermer, og er dermed mer egnet for hjemmebruk eller litt eldre spillere.

Fokus på Wii U

– 3DS XL har blitt mottatt veldig bra. Vi ligger godt over forventningene når det gjelder salg ut av butikk, og Nintendo 3DS XL har så langt gjort det bedre i spillbutikker enn i leketøysbutikker og elektronikkforretninger, forteller Inga-Brit Brækken, PR-sjef for Bergsala i Norge.

– I høst vil hovedfokuset vårt ligge på lanseringen av den nye Wii U-konsollen, samt spill til den, samt løfte Nintendo 3DS til et nytt nivå, forklarer Brækken.

Det innebærer aggressive Nintendo 3DS-kampanjer i perioden frem mot jul.

– Vi har kjørt en større kampanje for New Super Mario Bros. 2, i tillegg til annonser både på nett og papir. Vi kommer til å fortsette med denne typen markedsføring av alle de største titlene våre utover høsten. Ut over det planlegger vi også et event hvor forbrukerne kan få muligheten til å teste Nintendo 3DS/3DS XL og kommende titler, sier Brækken.

Må oppleves

Den største utfordringen for Bergsala og Nintendo er å få konsollen i hendene på forbrukerne.

– Det er svært viktig for oss at så mange som mulig får muligheten til å teste konsollen, slik at de kan få oppleve hvilken fantastisk konsoll dette er. 3D-effekten kan for eksempel ikke ses på bilder, den må oppleves. Vi kommer derfor til å jobbe aktivt med å muliggjøre dette fremover.

Med nettbrett og mobiltelefoner som leverer stadig sterkere spillopplevelser, er markedet for de dedikerte håndholdte spillkonsollene under sterkt press. For å overleve er de nødt til å levere unike og inspirerte spillopplevelser, og hvorvidt det blir Vita eller 3DS som vinner årets julesalg - eller begge må gi tapt mot Apple eller Android, vet vi ikke før i januar.

PLAYSTATION VITA

Håndholdt konsoll lansert av Sony i februar 2012. Kommer med to analoge spaker, trykksensitiv skjerm foran og bak, wifi, innebygd gyrosensor og front- og bakkamera. Finnes i to versjoner, med eller uten 3G. Har så langt solgt 2,2 millioner enheter.

NINTENDO 3DS

Håndholdt konsoll lansert av Nintendo i mars 2011. Har to skjermer, hvorav den nederste er trykksensitiv og den øverste kan vise brilleløs 3D. Kamera foran og bak, innebygd gyro og wifi. Finnes i to versjoner, der den ene (3DS XL) har større skjermer. Har så langt solgt 19 millioner enheter.

TOPPSPILL VITA:

Little Big Planet Vita

Playstation Allstars Battle Royal

Call of Duty: Black Ops 2: Declassified

Assassin’s Creed 3: Liberation

FIFA 13

TOPPSPILL 3DS

New Super Mario Bros. 2

Paper Mario: Sticker Star

Mario Kart 7

Super Mario 3D Land

Professor Layton and the Miracle Mask

Disse titlene har Nordisk Film Interactive og Bergsala mest tro på til sine respektive maskiner i årets julesalg.

Playstation Vita er solgt i 2,2 millioner enheter. I handelen siden februar 2012.
Nintendo 3DS er solgt i 19 millioner enheter. I handelen siden mars 2011.
Nintendo 3DS er solgt i 19 millioner enheter. I handelen siden mars 2011.
Little Big Planet Vita
New Super Mario Bros. 2
Til toppen