Disse modellene viste støvsugere fra Electrolux og vår- og sommerkolleksjonen til klesdesignerne Lilia Sidorova Gjerstad og Isa under storlanseringen av Bright-serien fra Electrolux. Foto: Erik Andersen.

Lys og moderne lansering fra Electrolux

Med Bright-serien kaster Electrolux seg inn i kampen om det sterkt voksende markedet for innbyggingsprodukter.

Stål og lyse farger karakteriserer Electrolux’ vårkolleksjon som består av store elektriske husholdningsapparater med unntak av vaskemaskiner og tørketromler. Med i serien er også mikrobølgeovn og støvsugere. Den svenske produsenten har forsket mye på trender basert på intervjuer med un ge brukere. Som kjent er markedet for innbyggingsprodukter i sterk vekst, og man regner med at befolkningen i Norge vil modernisere og bygge ut for mer enn 40 milliarder i år. I tillegg kommer omsetningen av møbler og elektriske husholdningsapparater til en samlet verdi på mer enn 30 milliarder kroner!

Dette la Electrolux-ledelsen vekt på da Bright-serien ble lansert. Sentralt står også kjøkkenets plass som det viktigste rommet i hjemmet. Nå rykker innbyggingsprodukter med internasjonal design og nye funksjoner inn som en del av trendene og opplevelser rundt moderne matlaging.

Lys linje

– Det viktigste med Bright–serien er en gjennomført linje. Generelt er produktene lysere i utførelse enn hva som er vanlig ved at de har en lys list som går igjen på alle produktene, sier markedsansvarlig Lene Holtan for Electrolux Home Products Norway AS.

Hovedideen med Bright-serien er enkelhet og en gjennomført idé for alle produkter i serien. Materialet er gjenomgående rustfritt stål, men produktene blir også laget i hvitt og sort. Serien inneholder nesten alle typer produkter innen store elektriske husholdningsapparater med unntak av vaskemaskin og tørketrommel. Med i serien er ventilatorer, kjøleskap, kombiskap, frys, skap med såkalt refreshment senter, kabinettfront med TV-skjerm, espressomaskin, kombimikro, ulike typer stekeovner og oppvaskmaskin. Refreshment-senteret består av kjøleskap med innebygd dispenser for kullsyreholdig vann og isbiter.

Produktansvarlig for varme produkter og innbyggingsartikler, Terje Eriksen, legger vekt på at også de frittstående produktene fra Electrolux har fått ny design i vårens sortiment.

– Global Design er navnet Electrolux bruker på alle de frittstående produktene. Utseende står i stil med Bright-serien, men Bright-serien er alene om å ha den lyse fargetonen som karakteriserer innbyggingsproduktene, sier Eriksen.

Når det gjelder Bright-seriens konkurranseenvne, legger Electrolux-ledelsen vekt på at det både er design og en komplett produktserie som er de viktigste elementene.

Kombistekeovn

Et spesielt produkt i Bright-serien er stekeovnen EOB98000X. Det er en såkalt kombidamper, en ovn som kombinerer varmluft og damp. I tillegg har den alle de tradisjonelle stekeovnfunksjonene.

– Denne ovnen fører linjen fra profesjonelt kjøkken til hjemmet. Når du bruker damp beholder du vitaminene i maten, som ofte får en bedre konsistens. Du kan tilberede mat uten bruk av fett og beholder også fargestoffene i maten. I tillegg kan du kombinere damp med varmluft i intervaller under ferdiggjøringsprosessen. Det gir fordeler ved gjærbakst og i prosesser der du trenger å tilføre vann underveis, sier Eriksen.

Han legger vekt på at ovnen ikke trenger permanent tilkopling av vann. Dermed er plasseringen fleksibel. Prisen i markedet for EOB98000X vil ligge på 18.000 til 19.000 kroner.

Lyse toner og stålkabinetter preger Electrolux` Bright-serie.
Designdirektør Thomas Johansson med koketoppen Silver Design, som med sin lyse fargetone er typisk for Bright-serien og som dermed avviker fra de vanlige svarte toppene.
Markedsansvarlig Lene Holtan med TV4You, som har produktbetegnelsen ETV38000X. Panelet har en 15 tommers dreibar LCD-skjerm.
Produktansvarlig Terje Eriksen og markedsansvarlig Lene Holtan med den nye kombidamperen EOB98000X, som er et av produktene i den nye Bright-serien.
Sosialantropolog Gunn-Helen Øye fra Prognosesenteret holdt foredrag om kjøkkenet i fremtidens hjem og trender for nye produkter.
Fra venstre Vigdis M. Gulbrandsen og Synnøve Bjørke fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, Arne Håkon Burdal og Terje Eriksen fra Electrolux diskuterer trender og bygginnprodukter.
Til toppen