He ain’t heavy – he’s my brother! Produktsjef Jan Ove Johansson og salgs- og markedssjef Eira Naustvik Kjeksrud i Brother Norge låner gjerne den kjente Hollies-strofen. Foto: John Berge.

Markedet for utskriftsmaskiner synker, men Brother vokser

Japanske Brother vokser i et synkende marked. Den norske avdelingen håper en ny serie multifunksjonsmaskiner vil gi ytterligere vekst.

I første kvartal i år har totalmarkedet for samlebetegnelsen utskriftsmaskiner sunket med 15,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2005. Det viser tall fra statistikkfirmaet DMR, som Brother Norge viste fagbladet Elektronikkbransjen da vi nylig besøkte dem på hovedkontoret på Manglerud i Oslo.

På tross av markedssvikten har altså Brother Norge klart å øke sine markedsandeler, viser tallene som selskapet la frem; Brother er nå den tredje største leverandøren innenfor skrivere, multifunksjon og fakser i første kvartal 2006 i Norge. Hewlett Packard og Canon er på første- og andreplass. Brothers vekst fra samme periode i fjor er på 24,6 prosent.

Brother er også fortsatt markedsleder på laserbaserte multifunksjonsprodukter, der de har økt fra 33 til nesten 40 prosent i førstekvartal 2006 sammenlignet med samme periode i fjor. Videre er selskapet nummer tre innen blekkbaserte multifunksjonsprodukter med 15,2 prosent. Innen laserskrivere er Brother nummer to med 9,9 prosent markedsandel, og innenfor rene sort/hvitt laserskrivere er de nummer to med 13,5 prosent.

Ledende siden starten

– Brother har vært ledende på denne delen av markedet siden starten, vi var faktisk den første leverandøren med denne type produkter. Vi har profilert flerbruksmaskinene sterkt i alle år, og det er gledelig å se at denne delen av markedet er den som synker minst også på totalsalget, med bare 1,8 prosent nedgang fra i fjor så langt, sier produktsjef Jan Ove Johansson.

Brother er spesielt stolte over at de som tidligere markedsleder innen dette segmentet klarer å øke forspranget ytterligere til konkurrentene.

– Som alle vet er det vanskeligere å øke andelene i et marked når man allerede er vel etablert. Vi er selvsagt utrolig fornøyd med å ha økning på absolutt alle områder i et marked som har gått tilbake, sier produktsjefen.

Det såkalte utskriftsmarkedet er omfangsrikt og består av mange ulike typer produkter, men generelt sett går det et hovedskille mellom blekk- og lasermaskiner, dernest om det er sort/hvitt eller fargemulighet, og til slutt om de er såkalt singel- eller multifunksjon.

– Trenden i markedet er klar: Det er en dreining fra enkle laserprintere til farge- og flerfunksjonsmaskiner, sier salgs- og markedssjef Eira Naustvik Kjeksrud.

Kopirommet forsvinner

De siste par årene har markedet vokst veldig og i fjor opplevde de fleste leverandører en kraftig vekst.

– Prismessig er det nå veldig rimelig for avanserte maskiner i forhold til hva slike kostet for kort tid siden. Man får også veldig mye for pengene med hensyn til funksjoner og finesser, sier Naustvik Kjeksrud.

Brother Norge retter seg inn mot både forbrukere og næringslivskunder. De nye multifunksjonsmaskinene gjør at det tradisjonelle kopirommet hos bedriftene snart er en saga blott. Det er i alle fall ikke nødvendig med et stort monster av en maskin lenger for å foreta selv de mest avanserte kopieringsoppgaver.

Verken Naustvik Kjeksrud eller Johansson er bekymret for at utskriftsmarkedet nå er i ferd med å gå inn i en varig nedgang.

– Vi tror dette er en forbigående svikt i totalmarkedet. Alle piler peker oppover i økonomien, og folk vil ha gode maskiner når de bytter ut gamle skrivere. Det som er bra nå, er at designet på denne type maskiner også er penere og passer bedre på hjemmekontorer, sier duoen. Men Brother-kollegene medgir også at mange forbrukere nok allerede har gode utskriftsmaskiner, og derfor er kanskje ikke utskiftningstakten like høy som før.

– Vi tror likevel at kombinasjonen lavere priser, bedre og enklere funksjonalitet, samt for Brothers vedkommende et fornuftig prisbilde på tonere og tromler, vil gjøre at vi beholder våre markedsposisjoner, sier Naustvik Kjeksrud.

Ute før sommeren

Brothers nye serie av multifunksjonsmaskiner kommer på markedet i månedsskiftet mai/juni. Dette er laserskrivere med sort/hvitt utskrift, kopiering, fargeskann og faks. Fire av modellene leveres med innebygd nettverkskor t, og den største modellen med trådløst nettverkskort i tillegg. Tre av modellene leveres med dupleks skanner og skriver, slik at den kopierer automatisk tosidig uten å du trenger å snu arkene. De to største modellene leveres også med LDAP (Lightweight Directory Access Protocol), som forenkler sending av epost over nettverk. LDAP fungerer når maskinen er tilkoblet nettverket, og kan lete gjennom hele kontaktbasen på en LDAP-server, eksempelvis en Microsoft Exchange-server. På den måten får man tilgang til alle kontaktene i et selskap, og slipper å kaste bort tid med å skrive inn epostadressen eller først sende meldingen til epostprogrammet på datamaskinen for deretter å videresende den herfra. Hastigheten på serien er 28 sider per minutt. Toppmodellen leveres også med trådløst nettløsning, i henhold til WiFi-standarden. Prisene er fra 3.400 kroner til 5.800 eks. mva.

Brothers kombimodell MFC-8460N har faks og koster 3.850,- eks. mva (4.800,- med nettverksløsning).
MMCF-8870DW har trådløst nettverk og tosidig funksjon. Pris: 7.200,- eks. mva.
Til toppen