Steve Harvey (t. v.) i Martin Guitars og Morten Jensen i EM Nordic besøkte fire norske butikker på Martins strengebytte-turné. Foto: Stian Sønsteng

MARTIN PÅ STRENGEBYTTE-TURNÉ

– Alle kjenner Martin for våre gitarer. Med denne turneen ønsker vi å gjøre strengene våre bedre kjent, sier europeisk markedssjef Steve Harvey.

Vi møter ham hos Deluxe Music på Grünerløkka i Oslo den 5. november, der han selv bytter ut strenger for kundene som kommer innom med gitaren sin denne dagen.

Mats A. Haugen ved Deluxe Music i Oslo setter pris på å få mange kunder i butikken i forbindelse med strengebytte-turneen til Martin Guitars. Foto: Stian Sønsteng.

– For oss er det viktig med aktiviteter i butikkene, både for å vise hvilke merker vi arbeider med, men også fordi musikkbutikkene kan tilby noe mer enn rent kjøp og salg, slik det er i nettbutikkene, sier Morten Jensen i EM Nordic AS, som blant annet distribuerer Martin Guitars i Norge.

– Er dette en ny satsing for dere?

For oss er det viktig med aktiviteter i butikkene, både for å vise hvilke merker vi arbeider med, men også fordi musikkbutikkene kan tilby noe mer enn rent kjøp og salg, slik det er i nettbutikkene

– Vi har gjort det jevnt og trutt. Dette kommer også an på produsentene, og av og til gjør de noe som vi får ta del i. Representanten fra Martin Guitars har reist rundt i Europa i hele år for å promovere de nye strengene, så er jeg med ham denne uken i Norge. Som distributør har vi i EM Nordic også noen arrangement på egenhånd, kanskje spesielt med Martin Guitars, hvor jeg reiser rundt med utstillinger og hyggelige priser i butikk. Men, det er ikke til å stikke under en stol at det er litt ekstra stas når det kommer noen fra produsenten, sier Jensen.

Markedssjef Steve Harvey i Martin Guitars har byttet strenger på adskillige gitarer på sin Europa-turné. Her hos Deluxe Music på Grünerløkka i Oslo. Foto: Stian Sønsteng.

Martin restring Tour

Han og Steve Harvey har vært på plass i butikken fra klokka 13, og når fagbladet Elektronikkbransjen kommer innom i 17-tida er det lille butikklokalet overfylt med kunder som står i kø med hver sin gitar de har tatt med hjemmefra.

«Martin restring Tour» besøker fire butikker i Norge den første uken i november; 4Sound Moss, Tritonos Musikksenter på Hønefoss, Agder Lyd i Vennesla og Deluxe Music i Oslo. Her sier butikksjef Mats A. Haugen at besøket betyr mye for dem.

– Vi ønsker å få litt mer fokus på gitarer og andre musikkinstrumenter, siden vi kanskje er mest kjent for synther og DJ-utstyr, sier Haugen.

– Hvor stor del av omsetningen utgjør disse to segmentene?

– Faktisk har de tradisjonelle musikkinstrumentene tatt seg opp, slik at fordelingen er blitt rundt 50/50. Martin Guitars har fått en stadig sterkere posisjon hos oss, sier Haugen.

Mens vi snakker med ham, står markedssjef Harvey i et hjørne av butikken og bytter strenger for harde livet.

Mats A. Haugen (f. v.) og Øyvind Voldmo Larsen hjelper kunde Jørgen Hamran med å justere gitaren hans. Foto: Stian Sønsteng.

– Det er ganske sporty, synes jeg. Det er nok ikke så mange andre markedssjefer som gjør noe tilsvarende. Det er helt konge, han er en kjempefin fyr og gir god informasjon til kundene om Martin-gitarer generelt og de nye strengene deres spesielt, sier Haugen.

Ny superstreng

Kundene betaler ikke noe for dette, og strengene byttes uansett gitarmerke.

– De får til og med en liten innføring i hvordan de bør sette på strengene, og hvordan gitaren bør vedlikeholdes. Dette kan nok være nødvendig, siden vi i løpet av dagen har fått inn en del morsomme eksempler på gitarer som kunne vært bedre tatt vare på, og ikke har sett nye strenger på 15 år. Det er en del glade gitarer som bæres ut av butikken i dag, smiler Haugen.

Steve Harvey i Martin Guitars innrømmer at dette ikke akkurat er en typisk arbeidsoppgave for en markedssjef.

Authentic Acoustic-strengene fra Martin Guitars, som topper plakaten på selskapets strengebytte-turné. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi lanserte de nye strengene i fjor, og ville få dem ut i markedet. Det hadde vært svært kostbart å sende folk fra fabrikken ut på turné i Europa, så i stedet ble jeg kurset der og tar turen selv, sier Harvey.

Authentic Acoustic er navnet på den nye strengeserien fra Martin Guitars, og består av Superior Performance, Marquis Silked og Lifespan 2.0.

– Vi tok de beste egenskapene fra våre tidligere bestselgere på det amerikanske og europeiske markedet, henholdsvis SP og M140, og laget en ny superstreng. Denne kommer i tre versjoner. Superior Performance er en standardstreng, men av ypperste kvalitet. Marquis Silked er den samme strengen, men med en silketråd som gir et bedre feste, beskyttelse over brua og førsteklasses stemmestabilitet. Lifespan 2.0 er behandlet for å gi lengre holdbarhet, og dette er noe annet enn en streng med belegg (coating). Det er denne strengen som sitter på nesten alle gitarene vi sender ut fra fabrikken, og dette er den beste strengen vår, sier Harvey.

Alle Martin-strengene er produsert ved fabrikken deres i Mexico.

Torstein Nystrøm (t. v.) fra Oslo får nye Martin-strenger i Authentic Acoustic-serien på gitaren sin, montert av markedssjef Steve Harvey i Martin Guitars. Foto: Stian Sønsteng.

Tynt i Italia

– Hvor stor del av virksomheten til Martin Guitars utgjør strengene?

– Ikke så mye som de burde, siden det er fantastiske strenger. Alle kjenner Martin for våre gitarer, og våre ambassadører bruker strengene våre. Med denne turneen ønsker vi å gjøre strengene våre bedre kjent, og de bør være et naturlig valg uansett hvilket gitarmerke du spiller på, sier Harvey.

Siden vi som arbeider her også driver med dette på fritiden forstår vi fort hva kundene vil ha

Han startet turneen sin i Polen i mai, og har siden stort sett vært på reise annenhver uke. Mens vi intervjuer ham, bytter han strenger på løpende bånd for kundene som fortsatt står i kø, en liten halvtime før stengetid. De kan selv få velge mellom de tre Authentic Acoustic-strengene, og når en pinne ryker i den ene gitaren bytter han også denne for kunden.

– Hvordan går det med fingrene dine?

– De har gått sine mil dette året!

– Så du tar denne turneen to ganger; for første og sist gang?

Harvey ler.

– Vi er ferdige i løpet av året. Etter Norge skal jeg til Spania og Portugal, så er det kun igjen et par arrangement i Sverige, sier Harvey.

Filip Fleischer fra Oslo ble trukket ut som vinner av den lille Martin-gitaren LX1E. Her sammen med butikksjef Mats A. Haugen ved Deluxe Music på Grünerløkka i Oslo. Foto: Stian Sønsteng.

Han sier turneen også er en fin anledning til å bli kjent med gitarister i ulike land.

– Er det noen ulikheter mellom dem?

– Absolutt! For eksempel foretrekker de i Italia tynne strenger, både 10 og 9, selv på en Jumbo- eller Dreadnought-modell, og det blir for tynt for en stor gitar.

Retrostrengene er kjent

– Hva med Norge?

– Her velger de fleste 12. Det interessante her er at de fleste allerede kjenner våre retrostrenger, og det tyder på at distributøren har gjort et godt stykke arbeid. Slik har det ikke vært alle steder, men så lenge folk spiller gitar og bytter strenger, er vi fornøyde, sier Harvey.

Tallene 12, 10 og 9 representerer tykkelsen på den tynneste strengen i pakken på seks, der den i 12-pakken er 0,012 tommer – eller 0,3 millimeter.

Karl Markus Zavodny med noen av de analoge synthene i Korg Volca-serien, der han nå kan tilby et lite stativ. Foto: Stian Sønsteng.

Kunden som nettopp har fått nye strenger, og pinner, på sin gitar, er Torstein Nystrøm fra Oslo.

– Jeg tok det han valgte, og det ble silkestrengene i den grønne pakken, i størrelse 12. Det er herlig å få nye strenger, spesielt når man verken har strenger eller penger på kontoen, sier Nystrøm.

Som butikksjef Mats A. Haugen sa innledningsvis, er Deluxe Music i Thorvald Meyersgate i Oslo kanskje mest kjent for synther og DJ-utstyr. Mens det koker litt i den andre enden av butikken, står Karl Markus Zavodny i ensom majestet denne avdelingen – riktignok med en sort Martin-trøye.

Olav Otterlei og Mats A. Haugen bak disken hos Deluxe Music i Oslo. Foto: Stian Sønsteng.

Oslo, Stockholm og Helsinki

Han trekker frem de analoge synthene i Korg Volca-serien, der det stadig kommer nye enheter.

– Her har vi nettopp fått inn et lite stativ slik at man får dem satt opp ryddig, sier Zavodny.

Han har ansvaret for avdelingen som driver med salg, utleie og installasjon av PA-, DJ-, synth- og studioutstyr.

– Vi er blant dem som har størst utvalg når det gjelder utleie av DJ-utstyr, og siden vi som arbeider her også driver med dette på fritiden forstår vi fort hva kundene vil ha, siden vi selv bruker de samme produktene, sier Zavodny.

Olav Otterlei er gitaransvarlig ved Deluxe Music i Oslo. Her med noen av strengene de selger. Foto: Stian Sønsteng.

Deluxe Music har tre ansatte og er eid av EM Nordic, som også distribuerer blant annet Martin Guitars.

– Vi er en liten kjede, med butikker også i Stockholm og Helsinki. Av disse tre er nok vi i Oslo den minste butikken.

– Trekker dere veksler på hverandre?

– Vi snakker selvsagt sammen, og forsøker å samkjøre sortimentet. Utleiedelen er det bare vi i Oslo som har, sier Zavodny.

Under hvert butikkarrangement ble det trukket en vinner av en Martin LX1E. Hos Deluxe Music var det Filip Fleischer fra Oslo som trakk det lengste strået, og kunne gå hjem med denne.

– Dette er en liten og veldig populær modell fra Martin, til 6.300 kroner, som er en perfekt gitar å ha med seg i båten, på hytta eller som en god liten venn i sofaen. Dette er modellen Ed Sheeran har brukt i alle år, og som han blant annet brukte da han alene kun med gitar og looper-pedal spilte for 80.000 personer i en fullsatt Wembley Stadium, sier Jensen i EM Nordic.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen