MED PERSONIFISERING SOM NISJE

– I Norge er utfordringen at levetiden på mobiltelefoner er så utrolig kort.

Mats Nevelius er salgs- og markedssjef i Imageware AS, som har spesialisert seg på personifisering av mobiltelefoner.

– Vi har kunder over hele verden, og konsernet omsatte for 201 millioner kroner i fjor. Dette inkluderer datterselskapet Fiftyseven North AB i Sverige, sier Nevelius.

Fiftyseven North AB har agenturet for Skullcandy hodetelefoner, som retter seg mot unge kundegrupper.

– Vi har et datterselskap i Sverige for at vi skal ha et selskap innenfor EU. Imageware designer og produserer mange av dekorasjonene på hodetelefonene til Skullcandy. Vi får råplasten fra deres fabrikker, dekorerer dem og sender dem tilbake for montering, sier Nevelius.

Mange av prosjektene Imageware kjører for mobiltelefoner skjer på samme måte; selskapet har avtaler med de fleste produsentene om å bruke deres originale deksler.

Imageware har seks ansatte i Oslo, samt én selger i USA.

– Vi har dessuten en egen produksjonsenhet i Kina som lager alt for oss. I tillegg til å levere større og mindre serier til mobilprodusentene og –operatørene, har nettbutikken vår, www.subcostume.com, kunder over hele verden. Her kan man laste opp bilder og designe sine egne deksler, og i snitt er leveringstiden tre til fire uker. Det går stort sett raskere til Norge og Vest-Europa, noe lengre til Øst-Europa og Sør-Amerika, sier Nevelius.

Markedet eksploderte

Nå venter han på at selskapets applikasjon til Iphone og Ipad skal godkjennes av Apple.

Imageware AS ble etablert i 2000 av Kenneth Hauge og Stein Matre. Forretningsidéen var å lage plastdeksler til mobiltelefoner. I tillegg opprettet de en nettside der kundene kunne designe sine egne deksler. Hauge er fortsatt daglig leder i selskapet, som har hovedkontor i Hegdehaugsveien i Oslo.

– Markedet for uoriginale deksler eksploderte, og det lå snart slike i haugevis i butikkene. Forretningsmodellen er derfor blitt en annen, der vi produserer deksler som kunden får med på kjøpet når hun kjøper en mobiltelefon. Enten ved at det ligger i esken eller det kan bestilles på nett. Sony Ericsson har vært dominerende hos oss, men slik dagens konkurransesituasjon er i mobilmarkedet har vi valgt å knytte oss opp mot flere større kunder, sier Nevelius.

Produserte i Vestby

I starten produserte selskapet som nevnt kopideksler, med for eksempel Ringenes herre-motiv. Det ble opprettet kontakter i Asia, og det ble brukt en mer eksklusiv fabrikk i Taiwan. I 2003 begynte de egenproduksjon i bedriftens lokaler i Vestby, med 30-40 enheter om dagen. Omtrent samtidig fikk de Skullcandy-agenturet i Europa.

– Vår daglige leder er en kunstnerisk idémaker, med kreative tanker rundt dette med personifisering. Etter hvert fikk vi større kunder som så mulighetene som ligger i dette, sier logistikksjef Ivar Bjørklund.

Nevelius skyter inn:

– Faktisk har vi opplevd at mobiltelefonprodusenter har endret enkelte modeller slik at de passet inn i vårt konsept.

I dag reiser han Europa rundt for å tilby Imagewares produkter til mobilprodusenter og –operatører.

– Mobiltelefonene blir stadig mer like, men med en spesialpakke får du kanskje litt mer oppmerksomhet i butikk, annonser og reklameaviser. Mange operatører og kjeder vil ha et unikt produkt, sier han.

I mange kampanjer får kunden med et ekstra deksel, for eksempel med motiv fra en kinofilm.

Magebelte

– Når filmen ikke lenger er aktuell kan butikkene fjerne magebeltet fra esken. Vi lager også kampanjer for fotballag i samarbeid med operatører, der produktene er i salg i kort tid. Magebeltet kan inneholde en unik kode som kunden bruker i nettbutikken vår for å designe sin egen telefon. For eksempel kjørte vi en kampanje med Nokia 5230 for butikkjeden Phones 4u i England. For Samsung og operatøren Orange har vi kjørt en kampanje der IMEI-nummeret på telefonen gir kunden tre gratisdeksler, sier Nevelius.

Han sier mobilprodusentene og –operatørene på denne måten bare betaler for de dekslene som faktisk bestilles. For sluttbrukeren er det fordel at hun ikke trenger oppgi noe kredittkortnummer, bare leveringsadressen.

– Om det selges 10.000 mobiltelefoner i en kampanje, er det ikke alle som benytter seg av tilbudet. Men vi selger også større kampanjer, som for eksempel i India der vi trykket opp 800.000 deksler med bilde av en Bollywood-stjerne, sier Nevelius.

I Norge er HTC og Samsung kunder av Imageware, ved siden av Sony Ericsson.

– Det er liten aktivitet i Norge for oss, kanskje fordi det går litt fort i svingene her og folk stadig bytter telefoner. Men vi gjør det godt i de store europeiske landene som England, Frankrike, Tyskland og Spania. I Sør-Amerika er de gale etter spesialvarianter, og da gjerne med batteriskall dekorert med tegneseriefigurer, sier Nevelius.

Bredt spekter

Imageware tilbyr personifisering av et bredt produktspekter, fra paneler til spillkonsoller og vesker til bærbare datamaskiner, mobildeksler og siliconvesker til Ipad. På subcostume.com koster for eksempel en front til Xbox 360 150 kroner og et deksel til Iphone 120 kroner. Da kommer 35 kroner i frakt i tillegg.

– Dette er bra priser, også sammenlignet med ferdige designede deksler du får kjøpt i butikken. Er du smart kjøper du en telefon til svigermor til jul og gir henne et deksel med bilde av barnebarna til bursdag! sier Nevelius.

Produktene sendes i en nøytral konvolutt direkte fra fabrikken i Kina.

Nevelius forteller at de har mange konkurrenter som leverer klistremerker.

– Da ser det bra ut i starten, siden flekkes trykken av. Vi har avtaler med de forskjellige produsentene slik at det er originaldekslene vi dekorerer, og vi bruker riktig topplakk. Til sluttbrukerne bruker vi blank lakk da dette gjør seg best på bilder, men vi kan også levere andre overflater, sier Nevelius.

Selskapet har ikke gjort noe for å markedsføre nettbutikken sin, ennå. Dette skjer gjennom deres partnere. Nettbutikken drives her i Norge, og Nevelius forteller at mobiloperatørene Vodafone og Orange begge er med på å utvikle konseptet videre.

– Til nå har vi fokusert på dekselproduksjon, men med den stadig økende interessen for personifisering vurderer vi å inkluderer et større produktspekter, sier Nevelius.

Powered by Labrador CMS