Administrerende direktør Anders Appelqvist i svenske Elektronikbranschen.

MEDIA MARKT TIL NORGE I 2011?

– Media Markts første butikk blir kanskje lokalisert nord for Strømstad, men den annonserer i Norge og selger i norske penger.

– Dette fordi etablerte forretninger kan bremse mulighetene til å etablere seg i Oslo, sier administrerende direktør Anders Appelqvist i svenske Elektronikbranschen. Han var invitert til Elesco-samlingen i slutten av august for å snakke om fremtiden for bransjen på service – og Media Markts etablering i Norge.

 

Han sier det er knyttet spenning til hvor Media Markt vil etablere seg etter Sverige.

 

– Men interessen som Media Markt skaper i Norge er en faktor som kan påvirke at det blir naturlig for kjeden å gå overgrensen vestover, sier Appelqvist.

 

Han tror bransjen vil se en dreining fra kampanjer og prisfokusering, til salg av totalpakker og tjenester.

 

– Om få år vil vi spesielt i Sverige se en konsolidering på detaljleddet, noe som vi gi prisstabilitet. På verkstedsiden vil vi få færre tekniske reparatører, men mange problemløsere, sier Appelqvist.

 

Han tok friskt utfordringen fra Elesco med å se i krystallkula, og tror alle TVer som selges om fire-fem år vil ha 3D-skjerm.

 

– DAB tar over, men FM slukkes ikke i Norge før i 2019. Alle produktene er koplet i nettverk, og alle hjem har sine mediasenterløsninger. I 2012 kommer en sertifiseringsløsning av butikkansatte, og vi vil også i Sverige se at hvite- og brunevarer håndteres av de samme verkstedene – kalt multiverksted. Stadig flere reparasjoner vil foregå hjemme hos kunden, mens sentraliseringen av komponentreparasjoner fortsetter. Mens mange verksteder i dag er egeneide, vil risikokapitalen kjøpe seg inn også her. I 2015 vil markedet ha større fokus på lønnsomhet og stabil omsetning. Gjenvinningen av skrotede produkter nærmer seg hundre prosent. Salget av tjenester vil bli stadig viktigere, og bransjen har det veldig godt, sier Appelqvist.

 

Til toppen